• Emster

När sluta med potta?

Vår 3½-åring går både på toan och på pottan och har gjort det länge nu. Hon går själv när hon behöver och ropar när hon behöver hjälp att torka.

Vi bor i en tvåa, så det är alltså inte så långt till toan var man än är här hemma, men ändå väljer hon ofta pottan, särskilt när det är dags att bajsa. Då sitter hon och "läser" en bok eller pysslar med nåt, och gärna i ett annat rum än badrummet.

Jag har börjat fundera på när barn egentligen brukar sluta med pottan och bara gå på toan? På ett sätt är det ganska praktiskt att hon gärna går på pottan eftersom det annars ibland kan bli lite jobbigt när jag och maken är kissnödiga och hon sitter och bajsar i evigheter, men samtidigt tycker jag ibland att det känns lite bisarrt att ett så pass stort barn fortfarande använder potta.

Vi har en bekväm sittring på toan och hon har absolut inga problem att gå på toa, varken hemma eller borta, men hon väljer ändå ofta pottan. Hur gör era barn, och när slutar de använda potta?

• Svar på tråden När sluta med potta?
  • Tesselino

Du, jag tror inte det är någon brådska. Vi har en 3 åring som ine ens vill sitta på pottan.....3,5 åring är inte så stor.

• LuMa

Oj!
    Vår snart 6 åring använder både pottan och toan.
    Eftersom vi bara har en toalett där vi bor nu så får nog pottan hänga kvar ett tag till. Är bra att ta till när toan är upptagen.

• Huskatt

Hm...alla mina barn har ratat pottan och direkt på toa. Pottan är möjligtvis en rolig grej man kan testa om toan är upptagen.

Lite småkul att hon kan sitta så länge på pottan och läsa och det...:)

Jag skulle inte bråka om pottan, det går nog över av sig självt. Få personer över 15 använder potta så...

• Emster

Haha ja det är ju sant, de flesta slutar nog med potta innan tonåren!

Jag vet ju att det inte är någon brådska egentligen, det var mest en fundering... För nån gång går de väl över till toan helt antar jag! Men när jag tänker efter så har jag faktiskt en gammal släkting som har potta under sängen när hon är i sommarstugan där det är långt till dasset!

Potta är ju faktiskt rätt praktiskt, när dottern är kissnödig och trött som en koala mitt i natten eller när det är upptaget på toa...

Men du LuMa, tömmer och regör ditt barn pottan själv, och när började det? Min unge gör gärna det, vilket ibland slutar med kiss runt hela toan när hon lyckats tömma lite fel... Så på det sättet är det kanske smidigare med toan, då hamnar ju det mesta förhoppningsvis i toan, inte runtomkring...

• LuMa
    Emster skrev 2009-06-16 20:49:21 följande:
    Men du LuMa, tömmer och regör ditt barn pottan själv, och när började det? Min unge gör gärna det, vilket ibland slutar med kiss runt hela toan när hon lyckats tömma lite fel... Så på det sättet är det kanske smidigare med toan, då hamnar ju det mesta förhoppningsvis i toan, inte runtomkring...
    Nej, dom tömmer den sällan själva.
    Oftast kommer det på sidan om så jag gör det mer än gärna själv istället.
Svar på tråden När sluta med potta?