• Anonym (frågevis)

akupunktur + gravid

Jag gå regelbundet hos en sjukgymn. Och få akupunktur för nacke och axlar, råkade av en händelse läsa i en tråd att man ska undvika det dom första veckorna. Jag har rean hunnit göra det 1 gång, och nästa gång kommer jag förmodligen vara i vecka 8. Läste på gravid.se att en bm svarade där att det är helt ofarligt att gå på akupunktur under en graviditet. Var har ni hört?.
    Tycker det vore konstigt om det stämmer att det är farligt.

• Svar på tråden akupunktur + gravid
  • Jamieolivia

Jag fick akupunktur under min förlossning....det hjälpte inte, men då är det nog ofarligt :)

• Anonym (frågevis)

men har läst någonstans att det inte ska vara bra i början av en graviditet!

• Anonym (wierd)

Har hört att man ska undvika sånna grejjer :S

• Majsan70

Jag fick akupunktur från v14. och hela grav. ut. Ingenting hörde jag om att dte inte skulle var abra. Fick tom remissen från min BM. Men det vet väl din akupunktör. Det handlar nog om att sätta nålarna på rätt ställen kanske?

• Anonym (xox)

jag har fått akupunktur under hela min gravidetet.
    Men du måste meddela akupunktören att du är gravid så de inte sticker på fel ställen.

• Anonym (frågevis)

Anonym (xox) skrev 2009-06-14 19:24:32 följande:

jag har fått akupunktur under hela min gravidetet. Men du måste meddela akupunktören att du är gravid så de inte sticker på fel ställen.
    Jag gå på akupunktur för mina axlar och nacke. Så dom ska inte sticka några nålar runt magen
  • Majsan70

Anonym (frågevis) skrev 2009-06-14 20:38:27 följande:

Anonym (xox) skrev 2009-06-14 19:24:32 följande:
    Jag gå på akupunktur för mina axlar och nacke. Så dom ska inte sticka några nålar runt magen
    Tja akupunkturzonerna för de olika områdena sitter ju inte alltid där vi lekmän förväntar oss att finna dem.
  • miss marion

Socialstyrelsen avråder från akupunktur under de tolv första veckorna, precis som att de avråder från massage och en massa saker. Antagligen är det inget farligt alls (fick själv akupunktur för huvudvärk i tidig graviditet) men så ser rekommendationen ut. Detta för att det inte finns några studier som bevisar att det är ofarligt (och inga som visar att det är farligt).
    Sen finns det massor av snåla sjukvårdsmänniskor som inte vill ge akupunktur alls under graviditeten för de är rädda att man ska skylla på dem ifall nåt går fel. Jag har försökt få akupunktur för ryggont men ingen sjuksyrra vill ge mig det...

• Anonym (frågevis)

Okej jag ska ringa och fråga, men när man läser om det på nätet så låter det olika, tom en bm på gravid.se skrev i en fråga om det, att det var helt ofarligt.

Svar på tråden akupunktur + gravid