• Snowieflickan

Ni med barn mellan 3-5 i örebro titta hit!

Hej!
    Har en liten fundering, jag och min man som båda är uppväxta i Örebro men numera bor i Skellefteå funderar på att flytta tillbaka till Örebro efter sommaren. Vi har en dotter på 3 år och då kommer det ju en hel del funderingar över vilka områden som är bra att bo i med barn. Det måste finnas bra barnomsorg och gärna förskola utan kötid för att få plats. Jag själv är uppvuxen på norr och då var ju det området ett bra området att bo på. Karln är från Fjugesta och även han trivdes där. Nu vill vi dock bo i stan så vi har nära till arbete och kan vara utan bil.
    Tacksam för alla tips och råd om bra barnvänliga områden och bra förskolor eller dagmammor.

• Svar på tråden Ni med barn mellan 3-5 i örebro titta hit!
  • MammaNova

Bor själv i Vintrosa utanför Örebro, kan rekommenderas varmt , ,men i stan ....

Själv har jag bott centralt och på väster och gillat båda, rekommenderar Stjärnhusen varmt !

• TiLo

kan inte svara på områden i stan men barnomsorgen är det tyvärr kö på överallt. det är kaos i örebro.

• Lottis77

Jag bor nu utanför stan, men har bott i Rosta (Stjärnhusen). Har ända fram tills i somras haft min son på förskolan Murgrönan där. Jag har trivts kanon både i området, men framför allt med dagis, som är helt utan motstycke, med en helt underbar personal som tagit sig an min son på bästa sätt då han haft språksvårigheter och lite socialt svårt.

I Rosta finns bra grönområden, fina lekplatser, 2 st barnpooler, 15 minuters promenad upp på stan, hyfsat lite biltrafik i själva området, tre-fyra förskolor i närheten. Bra lägenheter... tja, nu när jag läser det jag skrivit vill jag nästan sälja huset och flytta tillbaka igen.

• F  L  I  S  A  N

Beror ju på om ni ska hyra eller köpa.. Adolfsberg är barnvänligt, men väldigt svårt att få tag på bra hyreslägenheter. Krävs väldigt många s.k Öbo poäng. Lillån är likadant.. Bra områden! Lillåns skola har ett mycket bra rykte.
    På ladugårdsängen kan man både köpa hus, bostadsrätt eller hyra och då är det inte endast öbo som har hyresrätterna. Mycket fint område precis utanför stan med många dagis. Lite "som på landet" fast i stan.
    I stjärnhusen är det som de innan skrivit många barnfamiljer, plaskdamm. Hyres lägenheter från öbo. Nära in till stan.
    Örebro är en fin stad överlag, men områden som är mindre bra är Vivalla, Varberga, Brickebacken...
    Välkommna tillbaka om det blir så!

• TiLo

Måste dementera Brickebacken statusen. Det är inte riktigt så illa där längre faktiskt. Massor med studentfamiljer bor där nu för tiden. På bara några år är det faktiskt svårt att få tag på lägenheter där också. Förskolan Pärlan som är ett kristet dagis är också bra. Sen finns motsvarande skola också. Viktoriaskolan.
    Det är absolut inte värre med kriminalitet och missbruk än vad det är i övriga mer statusfyllda områden längre, snarare bättre.
    Men brickebacken ligger ju en bit från stan så det går väl ändå bort eftersom ni ville bo centralt.

• André och hans mamma

Vi bor i Lundby i Örebro, det är ett lugnt och barnvänligt område med hyfsade hus- och bostadsrättspriser. Finns tre förskolor som det inte är något jättekö till utan verkar räcka till för behovet. Rekommenderas

• Snowieflickan

Oj tack för alla svar! har inte varit inne på FL på länge eftersom vi varit i Örebro och bland annat gått på anställningsintervjuer. Tack för alla fina tips. Vi har varit och tittat på en del lägenheter bland annat på väster. Lundby hade jag helt glömt bort men det är ju ett alternativ. Brickebacken är en bit från stan men det går ju buss dit iaf.

Vi har en hel del ÖBO poäng faktiskt, men vi får se vart vi landar. Väster och Norr känns som ett önskemål men även adolfsberg kan fungera. Har tittat på en del lägenheten men inte hittat nån än.

Finns förskolor med olika inriktningar? Typ musik? Kö är det ju till dem flesta förskolor oavsett i vilken stad man bor. Tur att Leias mormor och morfar och farmor och farfar finns nära. Farmor o Farfar bor i vintrosa förresten :)

• Lottis77
    Snowieflickan skrev 2009-08-02 20:09:51 följande:
    Oj tack för alla svar! har inte varit inne på FL på länge eftersom vi varit i Örebro och bland annat gått på anställningsintervjuer. Tack för alla fina tips. Vi har varit och tittat på en del lägenheter bland annat på väster. Lundby hade jag helt glömt bort men det är ju ett alternativ. Brickebacken är en bit från stan men det går ju buss dit iaf. Vi har en hel del ÖBO poäng faktiskt, men vi får se vart vi landar. Väster och Norr känns som ett önskemål men även adolfsberg kan fungera. Har tittat på en del lägenheten men inte hittat nån än. Finns förskolor med olika inriktningar? Typ musik? Kö är det ju till dem flesta förskolor oavsett i vilken stad man bor. Tur att Leias mormor och morfar och farmor och farfar finns nära. Farmor o Farfar bor i vintrosa förresten :)
    På Örebro Kommuns hemsida finns en förteckning över alla förskolor och om de har ngn speciell inriktning - www.orebro.se
    På Murgrönan där Hugo gick hade de inte musikinriktning, men jag tyckte att de spelade och sjöng jämt i alla fall, Mini-Röris till musik, sångstund vid samlingen varje dag etc etc.
  • Linnea och Hillevi
    André och hans mamma skrev 2009-07-31 16:32:13 följande:
    Vi bor i Lundby i Örebro, det är ett lugnt och barnvänligt område med hyfsade hus- och bostadsrättspriser. Finns tre förskolor som det inte är något jättekö till utan verkar räcka till för behovet. Rekommenderas
    Vi bor också i Lundby och jag rekommenderar det med för barnfamiljer. Speciellt om ska köpa hus då det är ett jättefint, barnvänligt villaområde och man får väldigt mycket hus för pengarna! Det bor mest barnfamiljer (och några pensionärer). Fina strövområden, bra dagis och skola, nära till skogen och ängar. Bättre och barnvänligare område i Örebro får man leta efter! Har tidigare även bott i en bostadsrätt i Hovsta och sedan en mindre villa i Adolfsberg, men inget av dessa områden tycker jag slår Lundby!
Svar på tråden Ni med barn mellan 3-5 i örebro titta hit!