Du måste logga in för att svara i en tråd.

• ElisabethG

Problem med igelkottbajs

Har en massa igelkottar på besök i trädgårn på nätterna och de lämnar efter sig stora!!! överaskningar som min 2 åring med förtjusning plockar upp :0/

Finns det något snällt sätt att bli av med dem ? Typ, hälla ut något de inte gillar så att de inte går in i trädgårn ?

Tack :0)

• Svar på tråden Problem med igelkottbajs
  • kaksmulan

Var glad att de är där för de är effektiva mot ormar och paddor och sånt! Något måste ju ha lockat dit dem så låt dem försvinna av sig själv i stället.

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • ElisabethG
    kaksmulan skrev 2009-06-14 10:43:27 följande:
    Var glad att de är där för de är effektiva mot ormar och paddor och sånt! Något måste ju ha lockat dit dem så låt dem försvinna av sig själv i stället.
    Nej, jag måste försöka bli av med dem. Det är inte trevligt att hitta sitt barn med bajs i händerna, det är inte så nyttigt om han skulle smaka på det heller :o(
  • Cecese

Antingen får du väl plocka bort bajset och/eller lära barnet att låta det vara. Vi har minst 2 igelkottar på gården som lämnar efter sig bajshögar lite här och där men vi har lärt sonen 2 år att låta det vara. Eftersom det inte finns så många igelkottar kvar tycker vi bara att det är mysigt och vi matar dom t.o.m

• viseversa

Igelkottar är fridlysta bara så diu vet det ts. Du får antagligen INTE göra något för att bli av med diom. det är väl bara att lära barnet att inte plocka bajs. Vill du häldre hitta honnom med en huggorm i handen än igelkottbajs?

• Grizelda

Det är nog bara fysiska hinder som kan stoppa en igelkott. Efter att storgråtande ha fiskat upp tre drunknade igelkottar ur poolen häromåret köpte jag ett finmaskigt kycklingnät, ungefär 25-35 centimeter högt, och fäste på staket och grindar runt hela trädgården. Det är ungefär sådant nät som folk med små, ilskna hundar brukar ha. Det var ett sjujäkla jobb, men jag älskar igelkottar. Efter det har vi bara haft en igelkott på tomten, som hade lyckats hitta ett hål i nätet. Han placerades i en spann, fick en föreläsning, och hälldes försiktigt ut vid tomtgränsen.

Svar på tråden Problem med igelkottbajs