• sunshine82

tips och recept? Tårta till 50 personer o göra själv?!

Hej

Jag ska ha dop för våran son och det kommer runt 50 personer, hur många tårtor behöver man göra då?
    Går det bra att baka och göra tårtan dagen innan, förutom eventuell marsipan, grädde och dekoration (har inte bestämt om jag ska göra gräddtårta eller marsipantårta än).

Någon som vet om man kan köpa färdigutkavlad marsipan till en större tårta, alltså inte dom runda som finns på affären, utan till en stor rektangulär tårta (kapseltårta)?
    Vill inte kavla själv, kommer inte ha tid med det heller :(

Någon som har tips och ideer?

• Svar på tråden tips och recept? Tårta till 50 personer o göra själv?!
  • 183

Gå in på www.matklubben.se där hittar du massa med goda tårt-recept.

Du måste iof vara medlem men det är gratis och går snabbt att bli =)

• Sannaa

Jag gjorde en smaskig till morsdag.

Färdiga bottnar. Smidigast. Går ju även bra att baka.
    Tog vaniljkräm, som man blandar ut med mjölk och pulver. Lite tjockare än vanligt. Blanda i en kesella vanilj, perfekt konsistens.

Kokade egen rabarberkräm, lite tjockare och lät svalna, bredde på.
    Skivade jordgubbar och la på innan sista botten.

Vispade grädde uppe på.
    Sen kan du lägga marsipan på.

En tårta, kan du räkna till 10-12 bitar.
    Ska du bjuda på mer än tårta, tex kakor och bullar brukar jag räkna 1 tårta, 15-16 bitar.

Tårtan kan du göra dagen innan men vänta med grädde och marsipan.
    Har du kollat tradera på tårtbilder?
    Finns rektangulära som man lägger på grädden.
    Jag har köpt 2 st nu till min 3 årings kalas.

Annars hör med din loka Coop Forum eller ICA Maxi-Kvantum och du kan få beställa lite större marsipan av dem.
    Här i Nacka där jag bor är de alltid så serveminded med sånt.

• JBK1

Du kan gå till närmaste konditori och fråga om de kan kavla ut större delar till marsipantårtor, kostar ungefär detsamma som dem som finns i affärerna.

• sunshine82

okej, ska höra med dom :)

Men nu funderar jag på om jag skulle göra flera små i stället, med färdiga marsipanlock, en skrev ovan att man kan köpa färdiga tårtbottnar, det hade jag inte tänkt på, det sparar juh massor av tid!

Men dock skulle jag vilja ha marsipanen vit eller blå, men det har jag inte sett att det finns, och jag vill inte stå och kavla själv!

• Sannaa

Sök på nätet.

Jag köpte vit från www.kakburken.se till brorsans student som jag fick kavla ut.
    Det var inte alls svårt. Lättare än vad jag tänkt faktiskt.
    Finns massa söta doptillbehör att ställa på tårtan oxå.

Svar på tråden tips och recept? Tårta till 50 personer o göra själv?!