• Anonym

Om det står fel pris på varor i en internetbutik, vad gäller då?

Jag gjorde nyss en beställning på en hemsida med bl.a barnkläder, priset på ett antal varor stod på 0 kr, så jag beställde dem och en annan vara. Sedan fick jag ett mail om att "det går ju inte att sälja varor för 0 kr" och att min beställning var annulerad.

Min fråga är, har de rätt att göra så? Självklart förstår jag också att det har blivit något fel på priset, men det står inte att de reserverar sig för tryckfel eller något, och det står heller ingenting om tillfälligt fel eller liknande på hemsidan.

För ett tag sedan hörde jag om någon internetbutik som sålde en ganska dyr vara, men de hade glömt en nolla eller liknande. Självklart var det ju många som klickade hem denna varan för det billiga priset, och eftersom de hade fått orderbekräftelser på varan så var företaget tvungna att skicka ut varan för det priset. Jag har fått en orderbekräftelse på min beställning, så jag undrar om samma sak gäller där? Rent juridiskt, alltså.

• Svar på tråden Om det står fel pris på varor i en internetbutik, vad gäller då?
  • Anonym (...)

Är det ett uppenbart prisfel så har butiken eller vad det nu kan vara rätt att inte sälja varan för det priset.
    ex glömt en nolla när man köper tv så det blir 1.000 ist för 10.000

• sommar2001

Ja det har de rätt att göra om du inte fått en orderbekräftelse först. Men när det gäller priset 0 kr så är det ganska uppenbart att det är fel och då har internetbutiken rätten på sin sida.
    Det är dock svårare i en butik, där ingås avtalet först i kassan när man betalar. Så har du plockar på dig en vara för 700 kr, som rimligtvis borde kosta 7000 kr och de vill att du betalar 7000 kr i kassan så har du inte rätten på din sida.

• Anonym

Ja, de har rätt att göra så.

• Anonym
    sommar2001 skrev 2009-06-14 12:17:03 följande:
    Ja det har de rätt att göra om du inte fått en orderbekräftelse först. Men när det gäller priset 0 kr så är det ganska uppenbart att det är fel och då har internetbutiken rätten på sin sida.Det är dock svårare i en butik, där ingås avtalet först i kassan när man betalar. Så har du plockar på dig en vara för 700 kr, som rimligtvis borde kosta 7000 kr och de vill att du betalar 7000 kr i kassan så har du inte rätten på din sida.
    Men jag fick en orderbekräftelse först
  • Jesspa80

Oavsett vad juridiken säger tycker jag du ska betala för dig, det är ju tveklöst det moraliskt korrekta.

• NadiaMi

Orderbekräftelser är automatiska och bekräftar egentligen bara vad du har beställt. Lite som att du har lagt upp varorna du vill köpa på disken och väntar på att säljaren ska scanna in dem.

Är priset orimligt lågt eller på annat sätt uppenbart fel så har säljaren rätten på sin sida och i dethär fallet har du ingen rätt att kräva att få gratis kläder.
    Det har med 'god tro' att göra och för att det argumentet ska hålla måste det felaktiga priset vara inom rimliga gränser för vad plagget (i dethär fallet) normalt sett skulle ha kostat.
    Ett par strumpor för normalt sett 5 kronor är en sak för det kan man ju se som en liten bonus när man köper andra plagg, men kläder som annars skulle ha kostat över 50 kronor blir ju lite mindre troliga som 'gratispresenter'.

• Anonym
    Jesspa80 skrev 2009-06-14 12:41:27 följande:
    Oavsett vad juridiken säger tycker jag du ska betala för dig, det är ju tveklöst det moraliskt korrekta.
    Haha betala för mig? Det är inte jag som skrivit fel. Och det är ju inte direkt så att jag hade tänkt anmäla dem eller något. Undrade bara vad som var rätt Men då vet jag det, och vet bättre tills nästa gång. Men eftersom det har varit en hel del fall tidigare då köparna faktiskt har fått varorna för de felaktiga priserna, då orderbekräftelsen funkat som ett avtal, så blev jag lite fundersam.

Tydligen hade de reserverat sig för tryckfel, men det stod inte i deras köpvillkor som hon sa. Smart...
  • NadiaMi

En orderbekräftelse fungerar bara som ett avtal om priset kan anses rimligt så om det i de andra exemplen har varit ett pris som varit 'lågt men ändå rimligt med tanke på varans värde' så kan det användas som argument.
    Är priset inte rimligt däremot så har säljaren all rätt att dra tillbaka varan.

• Anonym (Enkelt)

Ja, de kan göra så. End of discussion

• sommar2001
    Anonym skrev 2009-06-14 12:37:15 följande:
    Men jag fick en orderbekräftelse först
    Som jag skrev, när det gäller priset 0 kr så är det uppenbart ett fel så då har de rätten på sin sida. Hade varit en annan sak om det var prismärkt med 99 kr och de vill att du ska betala 199 kr..
Svar på tråden Om det står fel pris på varor i en internetbutik, vad gäller då?