Ögonoperation
Hej!!
Undrar om det finns någon här, som är närsynt, som har opererat sina ögon.
Blev du nöjd eller missnöjd??
Har funderat i omgångar på operation men aldrig kommit mig för det!
Nyfiken på era synpunkter!
Hej!!
Undrar om det finns någon här, som är närsynt, som har opererat sina ögon.
Blev du nöjd eller missnöjd??
Har funderat i omgångar på operation men aldrig kommit mig för det!
Nyfiken på era synpunkter!
Jag opererade mig i *hm* februari i år. Hade ca -8 och väääldigt mkt brytningsfel och läkarna sa att de inte visste om de kunde göra mig 100% bra. Nu nägra månader senare så är enda "dåliga" saken att jag ser liiiite dubbelt när det är vit text på mörk bakgrund. De säger att det kan försvinna efter längre tid, annars kan jag göra om operationen iom att jag fortfarande har ganska mkt hornhinna att ta av.
Jag ångrar inte att jag gjorde operationen, även om den inte blev 100%-ig. Allt är så mkt enklare nu, förut så kunde jag inte ta ett steg utan glasögonen....
Jag opererade mig med Lasek & vågfrontslaser (mot brytningsfel) i Holland - mina föräldrar bodde där och det var billigare + att de hade nya maskiner.
Jag vill operera ögonen men är avrådd och måste vänta, min syn har inte stabiliserats *morr* jag har nog kring Snysops styrka hon hade (har inte uppdaterat varken linser eller brillor på alldeles för lång tid).... ögonoperation måste ju vara världens bästa uppfinning jämsides med endagslinserna!
Jag är 25 och min syn har nog egentligen inte heller stabiliserats... men detta var en "once in a lifetime"-chans för mig (päron betalade) så jag hoppade på tåget ändå. Annars hade jag väntat ett tag...
Tyvärr har jag aldrig haft endagslinser! Kunde inte ha det med mitt brytningsfel. Så jag fick dras med månadslinserna... vilket iofs var braaaa mkt bättre än halvårslinserna jag började med när jag var 11 år.
TS, har du pratat med ögonklinkerna? Jag vet inte hur gammal du är men om du är yngre än mig så finns nog risken att du får vänta x-antal år innan du kan operera dig, MEN det är bra att du börjar tänka på det nu.
Min sambo opererade sig för nästan 5 år sedan och han var närsynt -5 resp.-3 och han är hel nöjd. ser utan problem allt (inget brytningsfel). Det ända läkaren sa var att han kunde tänkar få läsglasögon några år tidigare än en "helt frisk". Men vad gör det när han slipper allt bök med linser/glasögon.
Enligt honom så rekomenderar han det verkligen.
Lycka till!
Vad kostar det eg?
Jag opererade mina ögon för ca 5 år sedan. Supernöjd! inga problem, förutom att ögonen kan vara lite torra ibland.
Här finns lite information:
www.billiga-kontaktlinser.com/kontaktlinser_operation.html
Jag är 26. Ligger på -1.5 på båda ögonen och jag tror inte att det har ändrats så mycket på många år.
Jag tvekar lite pga av att det känns så känsligt eftersom det gäller mina ögon. Har inte så stort synfel att jag lider av det. Har idag dygnet-runt-linser som funkar ok! Operation skulle vara ett plus eftersom man lägger ut en stor summa en gång och sen behöver man inte lägga ut nåt på flera år.. förhoppningsvis!!
Idag så kostar mina linser 300 kr/mån och i längden blir det ganska många kr!!
Tack för era inlägg!!
Det lockar, men det kostar ju oxå. Ligger på -10 och -11, så det skulle vara skönt att kunna bete sig som en normal människa utan linser elr glasögon
Gnutt,
Oj! -10 -11 är massor ju. När jag var på Medoculars klinik i Göteborg för ca 4 år sedan så sa de att den enda operation som kunde hjälpa mig var ICL. Alltså att de sätter in en ny lins. Frågan är om inte det är den enda metoden för dig också? Och den är ju dyrare än de andra www.medocular.se/beh_av_synfel/kostnad/index.html
Teil,
Med -1.5 så hade jag nog inte gjort det om jag inte hade haft pengarna klara och inte saknat dem. Dina linser är ju ändå inte sååå dyra & om du tar månadslinser så blir det ju billigare. 300 kr * 12 månader = 3600 kr / år. Så att betala en operation för minst 28000 kr kommer ta 8 år. Det är iofs inte sååå lång tid, men ändå...
Slutsats : Om man har pengarna och inte kommer "sakna" dem så hade jag gjort det, men inte om jag hade behövt dras med lån osv.
snysop -
jo det är den metoden som blir aktuell isf. Men det vore ju värt de pengarna. Tänk att kunna hitta telefonen om det ringer mitt i natten
Gnutt,
Ja! Eller att kunna se vad som står på klockan utan att kisa sönder ögonen eller fumla efter glasögonen!!
Och bara en sån sak som att kunna duscha huvudet direkt under strålen utan att vara orolig för att linserna skall åka ur...
Det lustiga är att man vänjer sig snabbt vid att INTE ha linser/glasögon. Det blir så naturligt på något sätt... det var inte så att man gick omkring och glädjestrålade efter operationen... inte jag iaf.
Jag opererade mina ögon för 2 år sen. Jag såg jätte dåligt. Hade nåt på -7 tror jag. Gjorde en undersökning i GBG på medocular där dom konstaterade att ICL var den metod som skulle funka på mig. Jag var mer inne på laser men de sa att de kanske inte räckte eftersom jag såg så dåligt.
Det var det bästa jag gjort! Vilken frihet det blev!! Jag såg helt klart på morgonen när jag vaknade! Slapp fumla efter glasögonen! Slapp söla med linsvätska och slapp sveda i ögon! Helt underbart! Men nu tänker jag inte så mkt på det för det har ju gått en tid sen operation! Jag har inte nåt negativt att säga om den metoden.. Men en sak som kan nämnas e att jag har fått lite halofenomen dvs jag ser glorior runt lampor när det e mörkt.. Men det e inget som jag störs av!