• Meline

    köra automatväxlad- svårt?

    Jag undrade om det är svårt att köra en automatare om man inte har någon tidigare erfarenhet av det?

    Jag kommer att behöva hyra en bil för körning i stadstrafik under de närmsta dagarna, men har inte suttit bakom ratten på säkert fem år. Är jättenervös inför tanken att ge mig ut i hård stadstrafik när jag inte har kört på så länge, och det som känns jobbigt är just att hålla koll både på trafik och växlande och inte få motorstopp.

    Så jag funderade lite på om jag skulle hyra en automatare istället, så att jag slipper bry mig om växlingen och inte riskerar stopp, åtminstone tills jag får tillbaka körvanan lite mer och får upp simultankapaciteten till högre nivåer.
    Verkar det som en bra idé, eller är det bara dumt att krångla till det med något nytt? Vad jag har förstått ska automatare inte vara krångligare än att man lägger i drive/reverse, och sedan gasar/bromsar och styr tills man är framme. Stämmer detta, eller är det en massa annat man måste tänka på (förutom själva trafiken då? )

  • Svar på tråden köra automatväxlad- svårt?
  • Smulan87

    haha nej, det är superlätt för en som tillochmed inte har kört bil alls! :)


    BF 11Juni 2009
  • Paincake

    Det är en baggis med automatare. Tänk bara på att använda samma fot för gas och broms. Det blir lätt ryckigt om du sätter en fot på vardera pedal

  • Cornellia

    Det är juh lättare. Du kör på precis samma sätt, men låter bli att koppla.

  • FH Mamma

    Inte speciellt svårt en mig.

    Man kan få lust att flytta växelspaken under körning vilket man inte får.

    Bara ha foten på bromsen lägga in D och sen släppa bromsen och gasa eller lägga in R om man backar.

  • Ulf Harrys Farsa

    Akta dig för att "råka" koppla bara, du kommer att bromsa med kopplingsfoten och vi som testat vet att man inte har någon "broms feeling" i den, resulterar ofta i Tvärnit modell "panik" ;)

    Slappna av sätt vänsterfoten långt borta från allt vad pedaler heter, kör inte för mycket, du kan bli automatberoende ;)

  • Meline

    Åh, vad glad jag blir av era svar. Jag kanske kan klara av den här stadskörningen trots allt
    Det är inga problem i backar och så heller, typ att man börjar rulla bakåt? Och garanterat inga kärringstopp?

  • Ulf Harrys Farsa
    Meline skrev 2009-06-14 12:51:59 följande:
    Åh, vad glad jag blir av era svar. Jag kanske kan klara av den här stadskörningen trots allt Det är inga problem i backar och så heller, typ att man börjar rulla bakåt? Och garanterat inga kärringstopp?
    är det inte JÄTTEBRANT så står den stilla i lutning ;) dock driver ju dom flesta automater hela tiden så bromsen kan du inte släppa vid rödljus t.ex ;)
  • Meline

    Ulf Harrys Farsa skrev 2009-06-14 12:55:13 följande:


    är det inte JÄTTEBRANT så står den stilla i lutning ;) dock driver ju dom flesta automater hela tiden så bromsen kan du inte släppa vid rödljus t.ex ;)
    Finemang!

    Tack för alla svaren!
  • LAV0LINA

    Nej, det är superenkelt!
    Tänk dock på att de flesta driver så vid rödljus eller liknande kan det vara bra att behålla foten på bromspedalen (eller lägga i "N")
    Automat är underbart


    Välkommen till världen Emma! 12/4 2009
  • Danne74

    Automat är mycket trevligt och enkelt att köra.

    För att flytta spaken så måste man trycka den mot föraren och sedan flytta den sidledes till önskat läge, en slags säkerhetsspärr.

    Moderna bilar som har spaken på golvet har istället en knapp upptill som man måste trycka ner innan spaken kan flyttas.

    Om man använder en vanlig stegad automat så kan man släppa lite på gasen precis innan den skiftar så sker skiftningarna mellan stegen helt ryckfritt och mycket mjukare.

    De olika alternativ man kan ha är ifrån vänster till höger P-R-N-D-L.

    P = parkering, typ parkeringsbroms (Parking)
    R = back (Reverse)
    N = friläge (Neutral)
    D = normalt körläge (Drive)
    L = lågväxel (Low)

    Lågväxel spärrar lådan på första steget så att den inte växlar upp, detta är en fördel om man kör med tungt släp nedför backar och liknande.

    Moderna automatlådor är lite annorlunda, till att börja med så sitter ofta spaken på golvet istället för på rattstången och sedan så finns det fler/andra val på spaken.

    Vanligast är:

    2 = hög lågväxel, som L (vilken här kallas 1) som bara tillåter körning på första och andra steget

    OD = överväxel (Over Drive), låser lådan på högsta steget för att spara bränsle, kallas ibland Lockup

    Notera också att OD kan sitta i form av en knapp på sidan av spaken, istället som ett separat läge för spaken.

    Övriga körtips är följande:

    Foten på bromsen när man skiftar spaken, för att överhuvudtaget få in backen så måste normalt bromsen vara nedtryckt (säkerhetsspärr).

    Låt motorn gå på tomgång innan du skiftar spaken, speciellt när motorn är kall och går på choke (om man kör med bensinmotor).

  • Ulf Harrys Farsa
    Danne74 skrev 2009-06-15 08:49:40 följande:
    För att flytta spaken så måste man trycka den mot föraren och sedan flytta den sidledes till önskat läge, en slags säkerhetsspärr. Moderna bilar som har spaken på golvet har istället en knapp upptill som man måste trycka ner innan spaken kan flyttas.
    Oj oj, det där är nog VÄLDIG varierande mellan olika bilar, men men :)
  • LAV0LINA
    Ulf Harrys Farsa skrev 2009-06-15 09:57:06 följande:
    Oj oj, det där är nog VÄLDIG varierande mellan olika bilar, men men :)
    Ja, verkligen
    Jag har aldrig stött på en automatväxlad bil med växelspaken vid ratten eller golvet tex. Vår bil har växelspaken precis där en manuell sitter, dvs mitt mellan förar- och passagerarsätet (det är väl vanligast bland dagens vanliga bilar gissar jag?).
    Har också kört en bil som hade växelknappar på instrumentpanelen, dvs inga spakar alls.
    Välkommen till världen Emma! 12/4 2009
  • Tessan24

    Älskar automat! Har alltid hatat att växla och har inte letat efter kopplingen en enda gång, eller försökt växla heller!

  • Danne74

    Om man har separata stolar så sitter ju spaken på golvet, mellan stolarna - oavsett automat eller manuell låda.

    Detta då såvida man inte har en automat med knappar till vänster om ratten men det har jag bara sett på veteranbilar, typ Chrysler och sådant ifrån slutet av 1950- och början av 1960-talet.

    Har man soffa så brukar spaken sitta till höger om ratten, fäst på rattstången. Ovanpå själva rattstången så finns en liten skärm som berättar vilket val man har gjort, alltså i vilket läge lådan ligger.

    Själv har jag aldrig förstått finessen med att ha separata stolar, då förlorar man ju direkt en passagerarplats och om man bara har en enda soffa (som i de flesta Pickups) så blir man ju rent tvåsitsig.

  • Hihi2

    Automat är superskönt! Som att köra gokartbil, haha;p Du behöver bara bry dig om att gasa, bromsa och styra! Men lämna vänsterfoten hemma eller limma fast den i golvet så att du inte blandar ihop bromspedalen med kopplingspedalen, för då tar det stopp snabbt som tusan om du glömmer bort att du kör en automat och trycker ner bromesen i tron om att det är kopplingen;p

  • Lady Namárië

    Ett tips om du är van att köra med manuell låda är att du placerar vänsterfoten brå långt från pedalerna i början. Annars är det lätt att man är där och försöker trycka ner kopplingen utan att tänka på det. Knyt fast benet i bildörren, kanske?

    Annars är det helt fantastiskt att köra automatlåda. Kom ihåg att hålla in bromsen när du vill stå stilla, bara.


    Hissa seglen! Skruva däcken! Kasta ankan! Borsta tänderna!
  • Callelin

    Vi har en Chevrolet Transsport och på den sitter växelspaken på sidan på ratten. Vi har två kaptensstolar fram och ingen soffa . Har jag kört den ofta och sedan ska köra vår Volvo, också den automat fast spaken på golvet, brukar jag ofta vifta vid ratten när jag ska växla Hur skönt som helst med automat. Särskilt i stadskörning.

Svar på tråden köra automatväxlad- svårt?