• bebis maj 12

Hur mycket (ersättning) äter din 2 veckor bebis??

Hejsan!!

Jag undrar hur mycket och ofta din bebis äter??
    Min två veckors grabb äter 50-90 ml (oftast 75 ml) ungefär var tredje timma..
    Är detta normalt eller äter han väldigt lite??
    Jag har hört att dom ska äta ungefär 10 ml för varje dag som dom är,ex 70 ml om dom är 7 dagar gammal..Stämmer detta??
    Jag skulle aldrig få i min 130 ml...
    Tack för svar!!

• Svar på tråden Hur mycket (ersättning) äter din 2 veckor bebis??
  • Heltunderbar

Hej. Min dotter åt lika mycke, jag trodde att hon skulle göra de, tänkte likadant, att jag aldrig skulle få i henne mer. Men de gick fort, hon ökade istället 40 mil efter en vecka istället för 10ml om dagen.

• Cillver

Hej
    Min tjej som nu är 8 veckor äter i snitt 60-90 ca 3:e timme så det är inte onormalt lite, huvudsaken är att de följer viktkurvan.

Alla är vi ju olika och vi äter olika mycket så ser allt annat bra ut så behöver du inte oroa dig

• SofieKarolina

Min son på 4 veckor äter ca. 60-120ml var tredje timme.

• Tvåbarnsmorsan

Fick lära mig ett bra sätt på mitt BVC att om du tar 150ml*ditt barns vikt så får du ut hur mycket han/hon ska äta på ett dygn ( typ 150*6,5= 975ml per dygn och sen delar du upp det i tex hur många mål mat han/hon äter per dag ). Gäller bara om han/hon bara äter ersättning!

• Tvåbarnsmorsan
    ÄrtaMärta skrev 2009-06-14 20:12:12 följande:
    Våran äter bara ersättning och han äter inte så mkt varje dag, var lite orolig och tog upp detta med bvc och de sa att bebisar kan äta olika mkt från dag till dag men att det inte är ngn fara så länge de går upp i vikt.
    Stämde då in bra på min dotter men det viktigaste är ju att dom växer och går upp i vikt!
  • lintuli

mina barn fick oxå bara ersättning och de åt oxå ganska lite, tyckte jag då. Men tydligen var det tillräckligt eftersom de gick upp i vikt. Jag skulle ge som råd att inte tänka på det utan ge din bebis så mycket han vill ha, han äter så mycket han har behov av, du märker nog om han e hungrig. Sen lär det väl märkas om han inte går upp i vikt.
    Man blir tokig med mindre om man hela tiden ska fundera på om han äter tillräckligt eller inte, han vet själv hur mycket han behöver. Tvingar du i honom mer än han vill ha och behöver leder det bara till att han få ont i magen.
    Lycka till!!

Svar på tråden Hur mycket (ersättning) äter din 2 veckor bebis??