• noggis

"glömt" att göra kniip-övningar...

"oh no" sa ja till mig själv imorse när jag satt på toan och försökte knipa strålen men inte lyckades..
    Kollade lite med spegeln och det såg ut som att jag håller på att få framfall... (så som dom bilder jag sett iaf)

Just nu hatar ja mig själv för att jag missat alla dessa kniiip som jag skall ha gjort sen pojken kom till världen för 4 veckor sen..
    Kan jag göra något för att förebygga att allt ramlar ur mig eller är det försent? kommer ja kunna knipa av strålen om jag försöker och försöker? isf hur lång tid kommer detta ta??

HJÄLP!!!

• Svar på tråden "glömt" att göra kniip-övningar...
  • Blicka

Inte för att jag är ngn expert - men börja knip nu! Tror garanterat du kan träna upp musklerna nu. Om du är orolig ta kontakt med din bm och hör vad hon säger.

För mig har det också gått 4 veckor sen förlossningen och jag kniper på så gott det går, men inte är då som förr iaf

• Flickan och kråkan

Jag har knipt liiiite (alldeles för lite) sedan förlossning. Det har ändå blivit bättre trots allt. Ska försöka bättra mig, 7 veckor sedan nu. Andra barnet....och nej, som förr är det inte. Om man spricker väldigt mycket exempelvis så får man ju inte göra knipövningar på ett par veckor, så jag tror säkert att det kan bli bra om du börjar nu.

Vad gäller framfall. Om inte jag misstar mig så kan man varken hindra eller knipa bort ett framfall med övningar.....fast inte alls säker. Handlar väl mer om att slippa urinläckage etc. inte minst när man blir äldre.

• Blicka

Jag fick en rejäl bristning så jag har ganska så precis börjat knipa. När jag var hos bm sa hon att jag hittar de övre musklerna men inte så bra de nedre. Ska till en sjukgymnast i augusti och hoppas då på lite bra tips.

• lia76

Vad gäller framfall så kan man förebygga det genom träning. Det vanligaste man brukar få råd om är knipövningar.
    Vikten har förstås en stor betydelse. Ju mer övervikt man har desto större bli påfrestningen för bäckenbotten.
    Så visst kan knipövningar hjälpa mot att inte få framfall.

Symtomen på framfall brukar vara:
    * Tyngdkänsla.
    * Framfallet tränger ut genom slidöppningen.
    * Täta trängningar. Ibland svårt att tömma blåsan.
    * Svårighet att få ut avföringen.

Är du orolig så kan du ju kontakta din BM så hon kan titta och kontrollera hur starka dina muskler är.

Själv så har jag inte gjort knipövningar så nämnvärt mycket, men är väl kanske dags att börja igen

Grå grár grey szary gris cinzento
  • MammaTillDomFinaste

jag kommer aldrig ihåg mina knipövningar :( fattar inte hur alla verkar komma ihåg, dottern är 4,5 månader och antalet gånger jag gjort knipövningar är lätträknade... Jag får inte till dom riktigt heller! Om jag stoppar in ett finger så känner jag hur det komemr ett tryck från ändtarmen typ, är det rätt då??

• Flickan och kråkan
    MammaTillDomFinaste skrev 2009-06-14 15:14:25 följande:
    jag kommer aldrig ihåg mina knipövningar :( fattar inte hur alla verkar komma ihåg, dottern är 4,5 månader och antalet gånger jag gjort knipövningar är lätträknade... Jag får inte till dom riktigt heller! Om jag stoppar in ett finger så känner jag hur det komemr ett tryck från ändtarmen typ, är det rätt då??
    Försök knipa av kisstrålen nästa gång, så vet du om du hittar rätt muskler så att säga.
  • noggis

fortf inte lyckats helt... Känner man med ett finger så undrar ja verkligen om man någonsin kommer få till knipet!?
    känner mig såååååå slapp....

• Martina 76

Min bm tjatar på min och kniperiet hela tiden. Jag knep hela förra graviditeten och kände mig som vanligt "där nere" direkt efter förlossningen. Ska knipa ordentligt nu sista veckorna innan bebisen kommer också...

• HelleGbg

det är bara 4 veckor sedan du fick barn,,,man kan fortfarande vara svullen därnere...så oroa dej inte...
    sen har du garanterat INTE framfall,i 9-10 mån har du burit en bebis och muskulaturen inne i dej sjunker ner,därför tränar man upp den igen med knipisar..

Så det tar tid att återgå till normala...så du är nog inte slapp,utan oläkt bara...
    Knip på bara!!!

• noggis
    HelleGbg skrev 2009-06-17 09:53:48 följande:
    det är bara 4 veckor sedan du fick barn,,,man kan fortfarande vara svullen därnere...så oroa dej inte... sen har du garanterat INTE framfall,i 9-10 mån har du burit en bebis och muskulaturen inne i dej sjunker ner,därför tränar man upp den igen med knipisar.. Så det tar tid att återgå till normala...så du är nog inte slapp,utan oläkt bara... Knip på bara!!!
    tack! precis vad jag behöver höra! =)
    Ska knipa på så gott jag kan!!
  • mia mamma
    noggis skrev 2009-06-17 09:48:05 följande:
    fortf inte lyckats helt... Känner man med ett finger så undrar ja verkligen om man någonsin kommer få till knipet!?känner mig såååååå slapp....
    Lugn det blir bättre för varje dag om du bara börjar knipa nu. Jag kunde inte knipa ordentligt till flera månader efter mitt andra barn. Med mitt första gick det lite lättare men nog tog det mer än 4 veckor.
    Om du är så orilig be om en undersökning, men jag tror inte du skall oroa dig. 
    Lycklig mamma till ♥ Oliver -04 & ♥ Elin -07
  • Scarlet

Du kan alltid ga till en sjukgymnast som visar dig fler ovningar for att trana upp hela muskulaturen dar nere om det inte blir battre. Men som sagt, det var ju sa nyss du fick barn sa du har nog inte lakt helt annu!

• noggis

en annan liten fundering, när ska stygnen släppa? har ett gäng kvar som inte verkar vilja släppa sin plats...

• lia76

Det kan ta några veckor, någon månad innan alla stygn är borta =)

Grå grár grey szary gris cinzento
Svar på tråden "glömt" att göra kniip-övningar...