• Maria V

Mat till unghäst

I fredags så hämtade jag hem en unghäst som inte har fått alltför mycket mat. Hon är 1 år och en shettiskorsning. Så nu undrar jag bara vad man kan ge henne. Nu får hon lite korn vid varje mål och mycket hö. Vill ju att hon ska äta upp sig. Hon stod i en liten hage utan gräs förut. Sen så fick hon hö, mineraler och linfrökross. Det va väl det som fick leva på.
    Vad skulle ni ge till henne nu??

• Svar på tråden Mat till unghäst
  • Pallas

Först ett analyserat hö och sedan kompletterat med det kraftfoder som eventuellt behövts. Utan en analys kan du omöjligt veta att hon får i sig allt som behövs. Skållat linfrö är jättebra för att hålla magen i trim!

• mannehund

Tänk noga på att det är shetland i din häst. En shetland som är frisk klarar sig på hö, mineraler och väldigt lite kraftfoder under installningsperioden, och bara gräs och mineraler nu på sommaren. Anledningen till att så många shettisar får fång är övergödning, av gräs eller kraftfoder eller för kraftigt hö. Speciellt tidigt skördat hö innehåller mycket socker (hög sockerhalt=hög fångrisk; gäller även bete tidigt på säsongen och tidigt på morgonen då gräset bundit vatten) och de bör därför fodras med andraskörden.

Se till att hästen inte har mask, och chockfodra den inte för att få upp den i vikt snabbt, är den frisk i magen tar den sig snart med en väl avvägd foderstat. Våra shettisar går just nu på ett ganska skällt bete och får utöver det på kvällen hippo pellets (fullfoder) ca 2 dl var, samt b-vitamin, men bara några dagar till sedan har de fällt klart. Under installningsperioden (ca okt-apr) får de ca 1 kg hö3- 4 ggr per dag , samt 2 dl hippopellets.

• PrettyGirl
    mannehund skrev 2009-06-14 17:27:59 följande:
    Tänk noga på att det är shetland i din häst. En shetland som är frisk klarar sig på hö, mineraler och väldigt lite kraftfoder under installningsperioden, och bara gräs och mineraler nu på sommaren. Anledningen till att så många shettisar får fång är övergödning, av gräs eller kraftfoder eller för kraftigt hö. Speciellt tidigt skördat hö innehåller mycket socker (hög sockerhalt=hög fångrisk; gäller även bete tidigt på säsongen och tidigt på morgonen då gräset bundit vatten) och de bör därför fodras med andraskörden. Se till att hästen inte har mask, och chockfodra den inte för att få upp den i vikt snabbt, är den frisk i magen tar den sig snart med en väl avvägd foderstat. Våra shettisar går just nu på ett ganska skällt bete och får utöver det på kvällen hippo pellets (fullfoder) ca 2 dl var, samt b-vitamin, men bara några dagar till sedan har de fällt klart. Under installningsperioden (ca okt-apr) får de ca 1 kg hö3- 4 ggr per dag , samt 2 dl hippopellets.
    Precis vad jag tycker.
  • Maria V

Ja men då får hon bra då.. Ger henne 1 näve korn morgon och kväll. Sen så går hon ute hela dagarna om vädret är bra. Vi har ett bra bete. Sen har vi eget hö så vi vet även där vad det är för något.
    Men jag ska kanske köpa hippopellets och ge henne i stället..

• mannehund

Fördelen med pelletsen är ju att det är ett fullfoder. Då behöver du inte köpa extra mineraler. Det kan vara svårt när de får så lite kraftfoder att få i dem mineraler eftersom de lyckas peta ur dem hur mycket man än blandar, plus att fodret smakar väldigt salt och en del väljer att inte äta. Dålig ekonomi i det eftersom man får slänga foder varje dag när man städar ur krubban.....Det finns flera fabrikat, men att jag valt hippo är för att de har återförsäljare nära oss och priset är rimligt i jämförelse med många andra. Näringsmässigt är alla pelleterade foder ganska lika. Men väljer du hippo så har de ett ganska brett sortiment och du kan välja en säck som lämpar sig för ponny. Storleken på deras pellets är också lite mindre än t.ex Krafft.
    Hon repar sig säkert över sommaren med bra omvårdnad och rätt utfodring. Lycka till!

• Maria V

Jag ska åka in till granngården nån dag när jag ska till stan och kolla vad dom har. En annan shettsi som jag hade fick ponnygrund eller vad den nu heter. En lila påse va det iallafall.
    Ja jag tror oxå att hon snart kommer att se ut som en ponny. Tycker att jag redan ser skillnad från i fredags å då är det bara 3 dagar..

• janniahlholm

Tycker att alla tips låter jättebra, gillar dock inte alls pelletrerad mat .. USCH! ni anar inte hur mycket skit som finns i pelletrerat foder, kolla NOGA upp just det du väljer!

(En klasskompis hade som projektarbete att "prova" foder. Hon kossade en Krafft Grund och skickade in och bad om godkänt som foder, det kom tillbaka med ett nej för att det var så dåligt. Innehöll bara skit!)

Ge hästen naturligt i den grad man kan iallafall. Lusern är ett bra foder att "fylla ut" med tycker jag. :)

• mannehund

Jag säger nej, till en shetland. Lusern är ofta mycket protein i och för kraftigt till shetlännningar. Då får man ge så små mängder att man måste strö med halm för att hålla dem sysselsatta på installningsperioden. Halm är så gott som näringslöst och ger enbart bukfylla och sysselsättning på nätterna.

Innehållet i pelleterat foder, rent näringsmässigt, är garanterat på innehållsförteckningen på säcken. Sedan innehålller det givietvis diverse bindemedel, aska, mm. För att få en rättvis bedömning av pelleterat foders innehåll behöver man analysera mera ur en säck. Vid pelleteringen kan vissa pellets naturligtvis innehålla mer t.ex. aska än andra, och följdaktligen andra mer näringsämnen. För att alla pellets-pluppar skulle innehålla samma så skulle det behövas närmast läkemedelskontrollerade framställningsformer, och det vill ingen hästägare betala för. Över det hela får de i sig vad som säckens innehållsförteckning anger.

Självklart är naturligt foder bra, men vid så små fodermänger som shetland kräver kan det vara svårt att göra en balanserad foderstat och då är pelleterat en bra hjälp.

Svar på tråden Mat till unghäst