• virre85

prickar som sprids??? Hjälp

Hej min son fick för 3 dagar sen prickar som jag troddee va blöjexem precis utanför blöjkanten. Han är 19 mån och har aldrig haft bljöexem förut så jag visste inte helt hur de ser ut. Jag gick till apoteket för att köpa ny salva igår och passade då på att fråga vilken som är bäst för blöjexem. Jag visade henne prickarna som då hade flytit ihop och såg rätt ilskna ut och hon sa nej det där är inte blöj exem. Hon bad mig titta in till sköterskan som va där, sköterskan kollade 2 sek och sa att det va en reaktion av ett förkylningsvirus och att jag skulle smörja med zinkpasta. Börjde med det vid 12 på dagen i går och sedan 4 timmar efter har prickarna spritt sig upp till midjan och ner över benen och under fötterna. Min första reaktion va Vattkopper, men de verkar ju inte klia. Jag ringde sjukhusupplysningen och de visste inte va det var utan ville att jag skulle gå till sjukhuset. Tyckte det kändes lite dumt om han nu har vattkopper, vill ju inte smitt några andra barn.

Någon som känner igen detta??
    Jag ska ring bvc i morgon men jag vill veta nu.

Det började som plitor typ men jag vet inte riktigt hur jag ska förklara dom nu, vissa ser ut som vårtor andra som myggbett.
    De är mest i rumpvecket (under rumpan) knävecken, smalben och på fötterna.
    Alla råd välkomna.

• Svar på tråden prickar som sprids??? Hjälp
  • CillaPilla

Hmm, min son började få prickar för drygt en vecka sen. Jag har haft vattkoppsnoja och var tvungen att ringa sjukvårdsupplysningen. De trodde inte det var vattkoppor för de här såg mer ut som du beskriver, några som plitor, några som myggbett och även några som soleksem. Jag trodde det var solen först (det VAR ju faktiskt varmt för 2v. sen...och han sprang lite naken, dock insmord!) men sen då "flyttade" lite liksom på sig.. först skuldrorna, sen ryggslutet och sen rumpa/ben. Han fick hög feber för 1v. sen och prickarna blev fler och värre när febern steg. Sen försvann de när febern försvann....
    Mycket skumt...
    Men prickarna höll liksom på att "smyg"-ploppa upp i flera dagar innan han fick febern... Nu har han feber igen, denna helg, men inga prickar...
    De kanske försvinner på din pojk? Annars, kolla med BVC.
    Kan tycka det är lite konstigt att sjukvården (BVC, akuten etc) inte vill att man ska komma in om barnet har nån smitta... men vafan, heter det inte SJUK-vården för att man ska få vård när man ÄR sjuk?!?!?! :)
    Hoppas han blir bättre!

• lillasessan

Jag fick vid nyåret ett virus som gav mej små röda prickar över hela kroppen som sen flöt ihop och blev fläckar. Dom blev bucklor ifall jag skrapade på dem. Det kan ju hända att det sprider sig till resten av kroppen ännu, för mig börade det också vid låren. och myggbett tycker jag att beskrev dem kanske bäst. Läkaren som jag träffade sa att det är en reaktion som oftast sker hos barn under tre år, men att det inte är farligt. Om det är vattkoppor blir bildas det vattenfyllda blåsor som är omöjliga att missta sig på. Annars kan du googla på svinkoppor och andra koppor och kolla på bilderna för att avgöra vad de liknar mest. Kan vara bra att hålla koll på temperaturen också.

• lia76

Vattkoppor lär det inte vara.
    Skulle det vara så så skulle det vara små prickar som är vätskefyllda.

Kan det vara nässelutslag?
    Typ någon allergisk reaktion eller stora värmeutslag?

Grå grár grey szary gris cinzento
  • virre85
    lillasessan skrev 2009-06-14 16:23:14 följande:
    Jag fick vid nyåret ett virus som gav mej små röda prickar över hela kroppen som sen flöt ihop och blev fläckar. Dom blev bucklor ifall jag skrapade på dem. Det kan ju hända att det sprider sig till resten av kroppen ännu, för mig börade det också vid låren. och myggbett tycker jag att beskrev dem kanske bäst. Läkaren som jag träffade sa att det är en reaktion som oftast sker hos barn under tre år, men att det inte är farligt. Om det är vattkoppor blir bildas det vattenfyllda blåsor som är omöjliga att missta sig på. Annars kan du googla på svinkoppor och andra koppor och kolla på bilderna för att avgöra vad de liknar mest. Kan vara bra att hålla koll på temperaturen också.
    Ja det kanske är det då, för det var ju det sköterskan sa första blev bara så fundersam när de började spridas. Men jag ska nog ta honom till bvc i morgon. Får se vad de säger om dagis och så, känns ju inte bra att lämna ett barn som kanske har smittsamma prickar. Men jag ska kolla runt lite på google, tack för tipset.
  • Tjofsen

Min son hade prickar över hela kroppen i ett par dagar nu i veckan. Under foten och på handflatorna också. Förkylningsvirus!

• virre85

Ja jag har varit hos läkaren idag. Det är höstblåsor eller hand, mun och fot sjukan, som är virus. Tack alla för era olika tips. Nu är jag lugn

• Tjofsen

Kan det vara det utan blåsor? Är de BARA koncentrerade på hand, mun och fot?

virre85 skrev 2009-06-15 23:01:43 följande:
    Ja jag har varit hos läkaren idag. Det är höstblåsor eller hand, mun och fot sjukan, som är virus. Tack alla för era olika tips. Nu är jag lugn
  • virre85
    Tjofsen skrev 2009-06-16 09:46:21 följande:
    Kan det vara det utan blåsor? Är de BARA koncentrerade på hand, mun och fot?
    Nej det står skinkorna oxå på internet när jag läste. Men min son har det på benen oxå. men det är så man ser att det är det fick jag förklarat för det säter sig mest på dessa tre ställen. Det är typiskt för just detta virus. Men har de haft det en gång ska de tydligen vara immuna sedan.
    kolla den här länken.
    www.growingpeople.se/templates/Page.aspx
  • Tjofsen

Tack snälla för länken. Det var  nog inte det Marcu hade för hans var mindre tydliga och inga blåsor. Det är väl bara att acceptera att de blir prickiga..haha.

Nu är han bra i alla fall och prickarna är borta.

Svar på tråden prickar som sprids??? Hjälp