• vårtulpan

Ask- eller björkparkett?

Jag och min man kan inte komma överens, det är till övervåningen, som har två sovrum (ganska trångt).
    Jag föredrar björk eftersom det är ljusast, men han tycker ask är vackrare.

Har ni erfarenheter av dess golv? Vad föredrar ni?

• Svar på tråden Ask- eller björkparkett?
  • Saffy

Vi har vitlaserad ask på hela övervåningen. Mycket snyggt! Ett ljust trä som matchar alla färger och de flesta träslag.

• Kika77

Vi valde ask-parkett. Tycker att det händer lite i golvet, särskilt då vi har nästan bara vitt på väggarna. Dessutom är ask ett av de hårdare träslagen, tror att björk är ganska mjukt men det ska jag vara osagt, att ask är hårt det vet jag, bra för oss som har två aktiva små pojkar.

• Thursday

Vi valde vitinfärgad ask av två skäl, dels eftersom det är hårdare än björk och dels eftersom jag tycker att det åldras snyggare. Björk kan bli åt det röda hållet när det åldras och det gillar inte jag.

• vårtulpan

å tack vilka bra svar!
    att björk blir rött när det åldras visste jag inte, det tycker jag inte låter särskilt snyggt.
    Kanske det blir ask då, men jag vill gärna ha mycket färg på väggarna, åtminstone vill jag ha mycket att välja på och variera med.

Vi har mörkt golv nere och alltså bara ljusa väggar där, och jag ångrar lite det mörka golvet eftersom man blir begränsad till väggfärgen.

Men om ni tycker ask passar till det mesta så är ju det ett bra alternativ.

• Thursday

Om du tittar på Kährs hemsida så finns information om färgförändringar för alla träslag.

Svar på tråden Ask- eller björkparkett?