• heter

Ska vätskefylld äggledare opereras eller inte?

Ni som har haft vätskefylld äggledare eller bara råkar veta svaret på det här får gärna svara. Om man har en vätskefylld äggledare ska den opereras bort eller inte för att ha största, möjliga chans att bli med barn/lyckas med ivf?

Av allt jag läser så verkar ju chanserna väldigt låga om man inte opererar bort den sjuka delen men min gyn säger att jag inte behöver opereras.

Hur ligger det till? Vad har ni fått göra som har haft samma sjukdom?

• Svar på tråden Ska vätskefylld äggledare opereras eller inte?
  • heter

Hej igen Centurion!

Tänkte att jag kanske får ännu fler svar om jag öppnar en till tråd som heter samma som problemet.

• Centurion

Hej igen!

Jag tänkte att du skulle få lite mer info om varför man bör ta bort den

• heter

Tack snälla du.

Jag ska ringa och terrorisera min gyn i morgon igen. Tänkte även ringa några ivf-kliniker och höra vad dom har att säga. Men enligt google så verkar det ju onekligen svårare att bli med barn naturligt och genom ivf om man har den kvar. Fattar inte varför gyn inte föreslog att ta bort den och det gör mig jättearg.

Vet du om det finns några risker med att ta bort den?

• Centurion

Jag tror helt ärligt att alla inte är införstådda med att de kan utgöra ett hinder. När jag tänker efter så kommer jag inte ihåg om mina vanliga gynläkare föreslog ett borttagande? Det jag vet är däremot att min IVF-läkare absolut förordade att man skulle ta bort den efterso den ändå inte fyller någon funktion.

Risker finns det väl med alla ingrepp men jag tror att de vanligen tar bort dem via laporaskopi.

• heter

Var gjorde du ivf? Du måste inte säga om du inte vill förstås.

Som jag förstår det så är den körd när den väl är vätskefylld så varför ha kvar den då tänker jag.

Vet du vad det finns för nackdelar med att ta bort den? Bortsett från att man kan dö under sövning eller nåt sånt.

• heter

Nu har jag bokat in en tid på Linne-kliniken i Uppsala i slutet av augusti. Ska få träffa en ivf-läkare och hoppas på att få ett vettigt svar en gång för alla vad jag ska göra med äggledaren. Men det verkar ju helt klart som om den borde tas bort. På Linne sa hon idag att vätskan kan komma och gå och ibland försvinna. Har du hört om det? Och du, tack för all din hjälp förresten, det är verkligen gulligt av dig.

Svar på tråden Ska vätskefylld äggledare opereras eller inte?