• monikaifalun

tandskada

Hej!
    För snart 3 veckor sedan så ramlade tjejen (2.5år) rakt ner i asfalten. Hon hann inte ta emot sig så resultatet blev långt skrapsår samt att hon bet in framtänderna i överläppen. Vi var till BVC och dokumenterade såret men det behövdes inte någon kontakt med tandläkarna för hon blödde inte från tanden tyckte dom. Skadan är anmäld till försäkringsbolaget.

Men igår upptäckte min make att hennes ena framtand var lite ljusblå i tonen och idag ser vi att den blivit ännu mörkare. Vi kontaktade akuttandvården och dom sa att vi ska ringa till ordinarie tandläkare i morgon.

Är det någon som varit med om liknande? Håller dotterns tand på att dö? Vad brukar göras i sånna fall? Räknas detta som "Lyte och Men" i försäkringar och får man ersättning för detta?

• Svar på tråden tandskada
  • Nimosa

Vår kille på 2 ramlade mot ett soffbord i påskas och slog av en bit av ena framtanden. Vi var inte hemma, men åkte till folktandvården på orten där vi var och de fick titta på den. Inte mycket de kunde göra, mer än att se till att det hamnade i hans journal.
    När vi kom hem åkte vi till hans tandläkare som röntgade och kikade lite, eftersom tanden intill hade ändrat färg, blivit lite grå.
    De sa att om tanden ändrade ännu mer färg och blev svart skulle de ev vara tvungna att dra ut den, men den kunde även gå tillbaka i färg, vilket oxå hände. Nu är det bara en svag nyansskillnad som knappt syns.

Det viktiga, som jag har förstått det, är ju att det anmäls till försäkringsbolaget och att tandläkaren får kolla på det. De vill ju helst inte dra ut om det inte behövs, och ibland kan färgskiftningen som sagt gå tillbaka.

Lycka till!!

• Nimosa

Glömde... det viktiga med försäkringsbolaget är ju att det finns registrerat om det senare visar sig finnas skador på de permanenta tänderna. Det är då man kan få ersättning.

• qwerty66

en av mina ungar gjorde nått liknande..... tanden mörknade lite... inga problem.

några år senare märkte vi som en vit "finne" på tandköttet ovanför tanden... det tydde på att nått inte stog rätt till med roten på mjölktanden, då var "vi" tvungna att dra ut den.. ingen stor historia, men även om tanden mörknar lite behöver det inte vara nån fara. var observant bara så det inte syns något runt om i framtiden.

ett litet PS, jag blev väldigt brydd och överraskad över vilken rot mjölktänder faktiskt har :)

Svar på tråden tandskada