Ni som har barn med resurs på förskolan
Jag skall snart på ett möte med förskolan samt resursplaneraren då min son som är utvecklingsförsenad är i behov av resurs (vi har intyg från läkare).
Trodde jag skulle dit och "slåss" för antalet timmar vi skulle få men enligt habiliteringen arbetar troligtvis förskolan i fråga som så att de bara kommer att ta in en ytterligare personal till gruppen. Visserligen kommer personen att vara där för att hjälpa min son men personen är INTE avsedd endast för honom. Ser genast för mig hur detta kommer att bli och det känns inte alls som om det ligger i min sons bästa intresse och jag känner att det är en snikvariant och en lösning som verkar gynna alla utom min son som verkligen är i behov av extra stimulans.
Vad har vi för rättigheter egentligen? Detta är ju en helt ny värld och jag känner att jag kommer att sitta rätt ensam med dessa människor som gärna vill hålla i pengarna. Jag skulle hellre föredra en resurs som är avsedd bara för honom till mindre antal timmar i värsta fall. Kan man kräva detta? Var vänder man sig för att få veta vad man kan kräva?
Har någon egna erfarenheter? Kanske någon har denna lösningen till sitt barn och tycker det fungerar bra? Ni som har en egen resurs till ert barn vad skulle ni anse om denna typ av lösning?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-14 19:35
Skriv gärna vilken kommun ni bor i. Vi bor i Stockholms kommun.