• Snickers09

Ni som har barn med resurs på förskolan

Jag skall snart på ett möte med förskolan samt resursplaneraren då min son som är utvecklingsförsenad är i behov av resurs (vi har intyg från läkare).

Trodde jag skulle dit och "slåss" för antalet timmar vi skulle få men enligt habiliteringen arbetar troligtvis förskolan i fråga som så att de bara kommer att ta in en ytterligare personal till gruppen. Visserligen kommer personen att vara där för att hjälpa min son men personen är INTE avsedd endast för honom. Ser genast för mig hur detta kommer att bli och det känns inte alls som om det ligger i min sons bästa intresse och jag känner att det är en snikvariant och en lösning som verkar gynna alla utom min son som verkligen är i behov av extra stimulans.

Vad har vi för rättigheter egentligen? Detta är ju en helt ny värld och jag känner att jag kommer att sitta rätt ensam med dessa människor som gärna vill hålla i pengarna. Jag skulle hellre föredra en resurs som är avsedd bara för honom till mindre antal timmar i värsta fall. Kan man kräva detta? Var vänder man sig för att få veta vad man kan kräva?

Har någon egna erfarenheter? Kanske någon har denna lösningen till sitt barn och tycker det fungerar bra? Ni som har en egen resurs till ert barn vad skulle ni anse om denna typ av lösning?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-14 19:35
    Skriv gärna vilken kommun ni bor i. Vi bor i Stockholms kommun.

• Svar på tråden Ni som har barn med resurs på förskolan
  • HOCHM

Om du vill ha en egen personal till ditt barn så är det personlig assistent som ska anlitas. Då är det LSS-handläggaren på din kommun som bestämmer det.
    Vad säger hab?
    När vi skulle ansöka om resurs så sa hab såhär till oss:
    Ni kommer inte att få en personlig assistent utan en resurs, men vi tar ett möte med LSS-handläggaren så får vi se vad hon säger.
    Sagt och gjort, vi träffade handläggaren och hon hade inte en tanke på resurs utan våran dotter skulle ha en personlig assistent!

• Snickers09

Jaha, så det är skillnad på resurs och personlig assistent. Jag som trodde det var samma sak. Alltid lär man sig något nytt. Vad är kriterierna för en personlig assistent tro?

Skall kolla upp lite mer med handläggaren i morgon. Tack för svar.

• HOCHM

Ja det är en stor skillnad mellan resurs och personlig assistent.

Lycka till imorgon och stå på dig!!!

• Busbellan

Min son med autism och utvecklingsstörning får bara en resurs till gruppen. Ynka 10 timmar/vecka är vad han får.
    Nu har dagiset ändå en sån bra rektor så hon har ordnat det hela så att han ändå i princip har samma person med sig hela tiden han är på dagis. Men det är knappast kommunens förtjänst

Mamma till Nora, August och Ella
  • Tingeling1974

Min son är född med ryggmärgsbråck och åker rullstol. När han började på dagis sattes mer personal in men 2 personer ut den ordinarie personalstyrkan har huvudansvaret för honom och allt som kretsar kring honom. För oss har detta fungerat otroligt bra!

• anna2001

Du ska läsa läroplanen för förskolan, finns på skolverkets hemsida. Där står det lite om barnens rättigheter till personligt utformat stöd.
    Och så ska du läsa Skollagen kapitel 2 §3 där det står lite mer.
    Som vanligt... måste du vara förberedd och kämpa för de håller hårt i pengarna.
    Vår resursperson har förskolan valt att använda som assistent till vår pojke, så det är nog bra att prata med rektorn om hur de tänker utnyttja resursen. Lycka till!!!

• Snickers09

Tackar er alla för era svar.

Busbellan: Det är ju skandal! Tur att ni har en så engagerad rektor.

• Busbellan
    Snickers09 skrev 2009-06-14 20:01:39 följande:
    Tackar er alla för era svar. Busbellan: Det är ju skandal! Tur att ni har en så engagerad rektor.
    Japp, hon är super. Tyvärr är det ju så att de andra avdelningarna har fått ta ett extra barn var för att sonens avd. ska få ha lite mindre antal barn.
    Men ärligt talat så ser jag till mig själv och mina barn i första hand i detta fallet och är nöjd över att det är så
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Nattljus

Vår pojke har egen resurs heltid på dagis. Han har autismliknande tillstånd och går på ett föräldrakooperativ här i stockholm. Han fick resursen redan som 3 åring för att stimulera hans sena språkutveckling, det var ett år före diagnosen. Idag så tränar han IBT 20 timmar i veckan på dagis. Resursen har aldrig andvänts som resurs i övriga gruppen utan är bara där för honom.

Vi har altså inte assistent till vår pojke utan resurs. Jag vet en hel del andra barn som har egen resurs på dagis i stockholm. Så det kan inte vara så ovanligt.

Om jag förstått det rätt så söker förskolan pengar för resursen, vi skriver en gång per år vad vårt barn har för extra behov och stadsdelsnämnden beviljar antalet timmar, vilket alltid blivit heltid för vår del. Jag tycker som du att det är stor risk att en förstärkning i gruppen används till allt möjligt, tex som vikare om annan personal är sjuk.

Om han är utvecklingförsenad, får ni stöd från habiliteringen? Ni borde ha ngt form av handlingsplan för er pojkes träning, och förskolan ska kunna se till att han får det extra stöd och träning han behöver.

• Nattljus
    HOCHM skrev 2009-06-14 19:37:45 följande:
    Om du vill ha en egen personal till ditt barn så är det personlig assistent som ska anlitas. Då är det LSS-handläggaren på din kommun som bestämmer det. Vad säger hab?När vi skulle ansöka om resurs så sa hab såhär till oss:Ni kommer inte att få en personlig assistent utan en resurs, men vi tar ett möte med LSS-handläggaren så får vi se vad hon säger. Sagt och gjort, vi träffade handläggaren och hon hade inte en tanke på resurs utan våran dotter skulle ha en personlig assistent!
    Det stämmer inte, man kan få resurs som är knuten till ett enskilt barn. Vi har det och en hel del andra jag känner också. Personlig assistent via LSS kräver ett mer omfattande funktionhinder än utvecklinsförsening.
Svar på tråden Ni som har barn med resurs på förskolan