• LabLover

Ska storasyster, 4 år, få följa med till BVC när lillasyster, 1 år, ska vaccineras?

Ja, vad tycker ni?

På vårt BVC så anser de inte att det är lämpligt att äldre syskon i storasysters ålder följer med och tittar för att de kan bli skrämda inför sina egna vaccinationer.

Jag känner mig lite kluven i frågan. Hon har inte följt med på någon tidigare vaccination och nu ska maken åka iväg på affärsresa imorgon så jag funderar på att boka om vaccinationen så att vi inte behöver ta med storasyster.

Att lämna henne utanför är inget alternativ. Hon hörde när jag pratade med sköterskan på telefon om vaccinationen så hon lär nog komma ihåg varför vi är där om hon följer med.
    ♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
  • Svar på tråden Ska storasyster, 4 år, få följa med till BVC när lillasyster, 1 år, ska vaccineras?
  • pgson

Mina har sett när syrran fått. Inga problem. Dom tyckte hon var duktig.

• Bite me

Vi har tagit med de äldre syskonen på MÅNGA blodprover o vaccineringar, har aldrig hört att det skulle vara olämpligt, o det har gått hur bra som helst. Det handlar nog mycket om hur du som mamma är och vilken inställning din äldsta dotter har till nålar. Är du lugn och hon inte redan är rädd för nålar, då ska det väl inte vara ett problem kan jag tycka.

• Birgitta L

Svar till LabLover:

Jag tycker det låter helt befängt att BVC att de säger som de gör! Självklart kan väl storasyster följa med. Det är snarare tvärtom att hon inte blir rädd om hon är med och ser hur det går till.

• pigglet

Våra barn har nästan alltid fått följa med på allas koller osv, det verkar ha gått bra. Många stick har det blivit, ingen verkar speciellt rädd för det.

• LabLover

Jag är inte ett dugg hönsig eller rädd själv. Dottern vill gärna följa med. Funderade på om hon ska få ta med en docka och sin låtsasspruta (från doktorslåda ni vet).

♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
  • pigglet
    LabLover skrev 2009-06-14 21:34:51 följande:
    Jag är inte ett dugg hönsig eller rädd själv. Dottern vill gärna följa med. Funderade på om hon ska få ta med en docka och sin låtsasspruta (från doktorslåda ni vet).
    Låter ju som en kul idé! Det blir säkert bra...
  • xenaa

Jag var med sonen som är nästan två år då lillebror fick sina första vacc. Inga problem med det allas. OCh det var i växjö

• A lie

Vi vaccinerade hla familjen med twinrix två ggr i vintras. först fick spruträdda J, barnentittade på sedan V och så storebror W sist. första gången så talade de om för varandra att det inte var ngn fara, andra gången skrek V som en stucken gris. W blev lite spänd när det var hans tur direkt efteråt, men inte värre än att det gick bra och att han talade om för mig som var sist att det inte kändes ngt alls ;) Nu är det snart dax för tredje sprutan och vi pratade om det idag. Ws kommentar "V skrek massor fast det inte gjorde ont, hon visste inte att det inte kändes någonting"

visst att de kan bli rädda etc, men de ser ju också att det snabbt går över... Jag skulle ta med och prata om det innan arr I kan bli ledsen osv så hon är beredd. ge henne en upgift att trösta - ge napp eller annat tröst sedan...

• Vasen

4 årige sonen var med när 1,5 åringen fick sin spruta. Han talade om för henne att det inte gjorde ont innan hon fick sprutan . Sen fick han hjälpa till med plåstret. Han har varit med på de flesta undersökningar som lillsyrran varit på-hon har haft lite njurproblem så det har blivit en del läkarbesök- och inte reagerat negativt.

Enda gången han blivit upprörd var när lillsyrran ramlat och fått ett blödande sår under ögat. Jag var in på bvc för att titta (det började plötsligt att svullna och blöda dagen efter hon ramlat), då blev han jätteledsen eftersom sköterskan inte tog bort blåmärket och såret vilken han hade trott att hon skulle göra.

Svar på tråden Ska storasyster, 4 år, få följa med till BVC när lillasyster, 1 år, ska vaccineras?