Hur löneförhandlar man "bäst"? Alla tips mottages tacksamt
Ja som rubriken säger.. Tänkte dra hela historien och sen hoppas jag på tips, alla råd emottages jättetacksamt.
Jag är 22 år och har bara haft sommarjobb och timvikariat innan jag fick en provanställning i september förra året. Jag har läst natur på gymnasiet och läst ett år fysik på universitet.
Min lön under provanställningen var 16500:- beräknat för heltid och jag jobbade 50%. I mars i år fick jag tillsvidareanställning och lönen höjdes då till 17200:- eftersom alla anställda fick en löneförhöjning i mars.
Fr.o.m. 1 maj jobbar jag 70%, samma lön.
Jag jobbar i en kundservice där man ger information via telefon och jag svarar ungefär lika många samtal som de som jobbar 100%. Jag har fått internutbildningar så jag sitter på alla linjer utom en (= ungefär 10st). Jag har bra samtalstider och får alltid positiv kritik varje månad när man går igenom statistik individuellt.
I januari nyanställdes ca 15 personer. Det går bra för vårt företag. Vad jag har förstått det fick de flesta en lön på 17 000 men några fick 20000 och mer. De hade erfarenhet av liknande jobb sedan tidigare.
Nu har det gått såpass lång tid och de nya sitter fortfarande bara på ca 2 linjer var och bör svara "normalt" med samtal, trots det svarar jag ändå fler samtal per dag jämfört med de som tjänar 20 000:- och då jobbar jag bara 70%, alla de nya jobbar 100%.
Jag vill självklart ha högre lön eftersom jag tycker det ska vara högre lön för samma utbildning. Men hur gör man? Ska jag be om ett lönesamtal innan eller efter sommaren? Jag funderar på att ansöka om att gå upp till 100%, bör man ta det i samma veva? Eller ska jag vänta med löneförhandling till mars-maj nästa år?
Ska jag inleda med att berätta vad jag vill ha i lön och sen stapla upp varför eller tvärt om berätta vad jag åstadkommer och sen säga vad jag vill ha i lön? Ska jag jämföra mig själv med andra på arbetsplatsen och deras lön eller är det ett dåligt drag? Jag vill ha en lön på 20000 eller mer, ska jag kräva det eller mer eller mindre? Om jag kräver t.ex. 22000 kanske de tycker jag är blåst eftersom det är många procents höjning från min nuvarande lön?
De punkter jag vill ta upp är att jag svarar många samtal, har bra samtalsstatistik (längd på samtal) och att jag kan många linjer, nåt mer? Jag funderar på om jag bör ta upp att jag har svårt att motivera mig själv att prestera utmärkt med den lönen jag har? För det är sant, på tävlingar vi har när man kan vinna priser utmärker jag mig alltid och svarar jättemånga samtal medan vanliga dagar så ser de ju på min statistik att jag inte bryr mig lika mycket. Det känns som jag inte vill slita onödigt mycket för en sån skitlön.
Så snälla kom med svar på mina frågor :)