Min pappa dricker för mycket - vad kan vi göra
Min pappa har haft en tidigare period av mycket drickande i samband med en skillsmässa. Nu, flera år senare, är det uppenbart att han inte kan kontrollera sitt drickande igen. Vi bor inte i samma stad men när vi är på besök har det hänt att han smygdruckit i tron att vi inte märker något. Han ska precis gå i pension, jag och min syster är i 30-årsåldern och det är vi som känner att något måste göras. Dels för hans egen skull och för hans hälsa, vi vill ju ha en pappa som ever länge, dels för att han regelbundet tar hand om våra barn och i nuläget litar vi inte riktigt på honom.
Vi pratade med honom för 1-2 månder sedan varpå han bestämde sig för en vit månad och kontakt med en psykolog han känner sedan tidigare. Det blev sisådär med den vita månaden och psykologen har han ringt en gång men ej bestämt tid med. Vi känner att vi måste prata med honom igen och få iväg honom till någon form av behandling så han kommer ur sitt beteende. Men hur gör vi det på bästa sätt??? Jag är orolig att han bara kommer att skjuta problemen ifrån sig...
Jag vill gärna höra andras berättelser, hur ni gått tillväga för att hjälpa en anhörig att komma ur ett missbruk...