• Anonym (dotter)

Min pappa dricker för mycket - vad kan vi göra

Min pappa har haft en tidigare period av mycket drickande i samband med en skillsmässa. Nu, flera år senare, är det uppenbart att han inte kan kontrollera sitt drickande igen. Vi bor inte i samma stad men när vi är på besök har det hänt att han smygdruckit i tron att vi inte märker något. Han ska precis gå i pension, jag och min syster är i 30-årsåldern och det är vi som känner att något måste göras. Dels för hans egen skull och för hans hälsa, vi vill ju ha en pappa som ever länge, dels för att han regelbundet tar hand om våra barn och i nuläget litar vi inte riktigt på honom.

Vi pratade med honom för 1-2 månder sedan varpå han bestämde sig för en vit månad och kontakt med en psykolog han känner sedan tidigare. Det blev sisådär med den vita månaden och psykologen har han ringt en gång men ej bestämt tid med. Vi känner att vi måste prata med honom igen och få iväg honom till någon form av behandling så han kommer ur sitt beteende. Men hur gör vi det på bästa sätt??? Jag är orolig att han bara kommer att skjuta problemen ifrån sig...

Jag vill gärna höra andras berättelser, hur ni gått tillväga för att hjälpa en anhörig att komma ur ett missbruk...

• Svar på tråden Min pappa dricker för mycket - vad kan vi göra
  • Henrik33

Snabbaste och bästa sätten är att han åker in till psykakuten. Där finns en viss missbruksavdelning. Därifrån kan han sedan få hjälp med framtiden. Jag har varit där 2 gånger och aldrig mer... Äter nu antabus och väntar på en minnesotabehandling som startar i september.

• Anonym (Medberoende)

Ja du, jag önskar att jag kunde säga att vi anhöriga kan hjälpa till att få missbrukaren att sluta. Tyvärr så kan vi inte det. Allt hänger på om missbrukaren själv är villig och då är det han/hon som måste göra jobbet, självklart med hjälp av ex behandling. Men som anhörig är det mycket svårt att göra något.

Jag har vuxit upp med två alkoholister till föräldrar och sedemera skaffat barn med en alkoholist och narkoman. När jag kom på att sambon missbrukade så satte jag krav, oss familjen, dvs behandling eller så förlorade han oss och han kunde knarka/dricka bäst han ville. Lyckligtvis valde han behandling och är nu drogfri och alkoholfri sedam 1,5 år.

Mina föräldrar är fortfarande aktiva i sitt missbruk och jag har insett att jag inget kan göra. Har däremot sagt att jag inte vill ha något med dem att göra när de dricker. Sedan är det deras val och hittils är det alkoholen som vunnit.

Min egen räddning har varit att gå till Al-anon (anhörighetsträffar för de som har alkoholister i sin närhet). Där har jag fått lära mig ta hand om mig själv och fokusera på mig snarare än alkoholisten. En sak att tänka på är att vi anhöriga ofta är "möjliggörare" till våra missbrukare, dvs vi städar upp efter deras fylla, kanske betalar räkningar. Ljuger för dem så de kan behålla jobben osv osv. Om missbrukaren får konsekvenser a sitt missbruk så går det fortare för dem att inse sin sjukdom, utan konsekvenser så är det inga problem att missbruka och därför ingen anledning till att sluta.

Lycka till

Svar på tråden Min pappa dricker för mycket - vad kan vi göra