• pratglada tjejen

HJÄLP:studera till sjuksköterska+valp!?

Hej alla!
    Hoppas att ni kan svara på detta! Ni som studerar eller har studerat kan nog svara tror jag, gärna ni med hundar också, kanske samma situation?
    Jag vill alltså skaffa hund helst i juni-juli, och tänkte göra ett avbrott mellan studierna (slutar gymnsiet i juni). Men nu var det ngn som sa att hon läser på högskolan och inte är där så ofta..

Skulle jag kunna börja läsa till sjuksköterska i augusti (visst är det i aug., vet ni datum?) Om jag skaffar en valp i juni-juli? Jag har mamma som kan ta hand om henne, men vill i början ha hand om henne mest själv! Hur mycket är man i skolan egentligen? Blir det mycket att studera hemma? Det blir väl praktik också, då kanske mamma får ha henne längre stunder..? När är det praktik, hur länge om dagarna och hur många veckor brukar det vara, när börjar man praktisera? Kan ngn ge en lätt summering av teori och praktik, hur det ligger till!?

Är det mycket pluggande? Eller orkar man börja studera när valpen är 8-16 veckor och längre..?
    Kan ngn ge mig en uppfattning om hur det är,..lite mer detaljerat kanske, och så..:)
    Kram alla! Hoppas att ni kan hjälpa mig!
    /Alexandra
    p.s. fråga om ni inte riktigt förstår hur jag menar, känns som at jag bara kommer skirva i stort sätt samma sak om jag skriver mer nu..

• Svar på tråden HJÄLP:studera till sjuksköterska+valp!?
  • SysterYsster

hej! tror nog att det ska gå bra. Nu har de visserligen revoiderat programmet sedan jag gick, men då var vi inte i skolan ofta, typ 2-3st 3h pass i veckan... Du ska väl gå i västerås också antar jag? Har iofs ingen erfarenhet av hund, men skolan var soft.

• pratglada tjejen

Hej! Tack för svaret!
    Ja, det verkar som att dte inte är så mycket.. Men när man praktiserar blir det väl mer sammanhängande och längre dagar? Sen kan man väl välja själv om man vill gå vissa lektioner eller studera hemma, har jag hört..
    Men för er med barn och studera med pappan på jobbet hur har det gått för er då?
    Det måste väl gå?
    Men mamma jobbar tis,tors 12-16.15 iofs kan hon väl säkert vara själv under den tiden om jag tränar henne och om jag inte är hemma då,..men annars har jag ju farmor o farfar också...eller min syster om det skulle krisa Så det borde gå bra

Svara gärna ni som har hund/valp/barn och eller vet mer om själva studerandet!!
    Hoppas att ni kan svara på min fråga!
    Kram/Alexandra

• pratglada tjejen

Hej! Tack för svaret!
    Ja, det verkar som att dte inte är så mycket.. Men när man praktiserar blir det väl mer sammanhängande och längre dagar? Sen kan man väl välja själv om man vill gå vissa lektioner eller studera hemma, har jag hört..
    Men för er med barn och studera med pappan på jobbet hur har det gått för er då?
    Det måste väl gå?
    Men mamma jobbar tis,tors 12-16.15 iofs kan hon väl säkert vara själv under den tiden om jag tränar henne och om jag inte är hemma då,..men annars har jag ju farmor o farfar också...eller min syster om det skulle krisa Så det borde gå bra

Svara gärna ni som har hund/valp/barn och eller vet mer om själva studerandet!!
    Hoppas att ni kan svara på min fråga!
    Kram/Alexandra

• SysterYsster

jo, på praktiken är det ju som om man jobbar...dvs fulla veckor! och ja, de flesta föreläsningarna är frivilliga, men rekommenderas varmt om man inte vill plugga ihjäl sig till tentorna

• caan

Hej!

Jag är klar sjuksköterska i januari och jag tycker inte att utbildningen har krävt så mycket tid... Ok att i vissa perioder blir det mer att läsa men det är mer inför tentor (går ju lika bra att läsa hemma). Utbildningen börjar i september eller januari.

När det gäller praktiken så skiljer det sig mellan vilken högskola/universitet du läser vid. Vår första praktik var i slutet av termin 2 och varade i ca 5 veckor. Då gick vi 35 timmar i veckan efter samma schema som den tilldelade handledaren på praktikplatsen. Varierar oftast mellan dag och kvällspass (tvättstugeschema) Nästa praktik hade vi i termin 4 som varade i 10 veckor, sedan 8 veckor i termin 5 och 8 veckor i termin 6.

Jag tycker generellt att man har väldigt mycket tid över under hela utbildningen men det beror ju också på hur mycket man behöver läsa för att lära....

Det är några stycken i min klass som har hund och så vitt jag vet har det inte varit något problem.

• pratglada tjejen

Hej!
    Jag har funderat lite till...
    Min uppfattning av sjuksköterska är att de mest skriver i journaler och har pappers och telefonarbete samt delar ut medicin...och att usk tar hand om människorna.
    Kan någon ge mig en uppfattning om hur det är? Gärna på barnavdelningar då jag skulle vilja jobba på bb..
    Ska jag kanske jobba som undersköterska på BB och ha ett deltidsjobb så får jag prova på och har dessutom tid med hunden! Sen är det ju inte säkert man hittar ett jobb direkt, jag lär nog vänta några månader, ja iallafall 2-3 ...så jag får heltid med hunden i början.
    Visst är det usk:orna som badar och klär bebisarna och stöttar mammorna och hjälper/visar dem? Och ssk:orna som sköter papper,medicin och så?
    Isånt fall ska jag nog nöja mig med att vara uska! Sedan ahr jag en huvudvärk som vägrar släppa, jag tror att det är skolstress, när vi är på praktik mår jag hur bar som helst men i skolan inte alls! Kanske ett tecken på att jag ska jobba och ha hund istället för att utsätta mig för mer skolstress???
    Ni är till stor hjälp och jag lyssnar mycket på er!
    tack kram/alexandra

• SysterYsster

Hmm, på BB vet jag inte- tror det var blandat av barnmorskor, ssk och usk som tog hand om oss. På barn vet jag iaf att det är ganska 50-50, och om du vill ha jobb i västerås rekommenderar jag dis att bli ssk. Usk/bsk sköter mer mat, disk, tvätt och städ och vi ssk mer tid med barnen. Lättare att få jobb också som ssk än som bsk

• pratglada tjejen

Hej!
    Vad, är det inte så att uskorna har hand om barnen mer?
    hmmm...detta har gjort mitt val ännu svårare..Kan inte fler säga hur det ligger till, jag vill ha ngt konkret!
    detta avgör i stort sätt vad jag ska göra de närmsate 3-4 åren!
    tack alla!
    kram/alexandra

• SysterYsster

Ja, vad menar du konkret, Alltså jag har jobbat både som bsk och osm ssk på barn, kan dra hur dagen ser ut för de olika yrkena:
    bsk:
    rapport
    fixa frukost och gå runt med detta
    ta hand om kök
    städa rum
    plocka med tvätt
    fixa lunch och gå runt med
    städa rummen där någon gått hem
    fixa fika....
    ibland tex sondmatning och inhalering sköter bsk, men bara ibland...

ssk:
    rapport
    kolla upp vad barnen ska iväg på för undersökningar/ringa och boka/kolla tider
    ta prover
    informera barnen om vad som sker idag
    gå till op med de barn som skall opas
    ronda
    kasta i sig mat
    ev mer prover och göra allt som blev sagt på ronden
    dokumentera
    hämta från op

Så ser det ut ungefär, men visst passar bsk barnen ibland och som sagt är det t ex vak någonstans så är det ofta en bsk, men det är ju tack och lov ganska sällan någon är så dålig...

Är du uska? Annars satsa på ssk helt klart!

Svar på tråden HJÄLP:studera till sjuksköterska+valp!?