• Wednesday85

Sälja låtar?

Min sambo har fått erbjudande om att sälja några av de låtar han skrivit, men hur fungerar det med betalningen? Är det bara stim-pengar osv eller borde han få en fast summa också? Någon som vet?

• Svar på tråden Sälja låtar?
  • firewalkwithme

Idag brukar det inte bli så mycket pengar eftersom folk envisas med att vilja ha låtar gratis.

Så nej, någon fast summa är det inte alltid man får. STIM-pengar får man för radiospelningar (och TV, ute på barer o.s.v.), och royalties får man för sålda skivor/singlar. Både royalties och STIM-pengar betalas ut i klumpsummor ett par gånger om året. 
    Man brukar alltså inte få betalt alls i stort sett om låtarna varken säljer eller spelas i offentliga rum på något sätt. Fasta summor får oftast enbart de som visat sig framgångsrika tidigare. 
    Nu vet jag ju inte vem som är intresserad av att "köpa" hans låtar, men det här är vad som brukar gälla i pop-/rockbranschen. Vad ska låtarna användas till?
  • Wednesday85

Tack för ditt svar! Det är ett par kända band som ev. är intresserade av låtarna.

• Wednesday85

Refreshments skulle nog ha några och sen skulle Status Quo kolla om det var något dom ville ha.

• firewalkwithme
    Wednesday85 skrev 2009-06-18 16:00:15 följande:
    Refreshments skulle nog ha några och sen skulle Status Quo kolla om det var något dom ville ha.
    När det gäller så pass namnkunniga band borde det ju i alla fall inte vara någon risk att det blir helt obetalt arbete . Och jag kan också tänka mig att de betalar en fast summa för låtar, men det kan lika gärna vara så att man som låtskrivare helt enkelt får se det som en ära!
  • Wednesday85

Nej, obetalt arbete blir det ju inte! STIM-pengar vet vi att han kommer få iaf, men jag tycker nog att han fått lite dåligt med info om allt.

• Mrs Moneybags

Det beror ju på hur välkänd din kille är som låtskrivare.

När man först börjar skriva låtar åt olika band kan det vara mkt obetalt arbete, särskilt om man får chansen att skriva en låt till ett känt band. Det kan ju i sin tur ge din kille mer arbete, så han får se det på det viset i så fall.

För en mer välkänd låtskrivare brukar det ingå en klumpsumma + de vanliga STIM-pengarna + SAMI + royalties.

Som walkwithfire sa, så rör det sig om ganska lite pengar nuförtiden, eftersom nedladdningen är såpass utbredd. Men det är ju kul att skriva låtar ändå.

Jag önskar din kille lycka till!!

• Rodion

Som jag har förstått det så kan det se rätt så olika ut, nu skrev du att han kommer att få stim-pengar vilket borde betyda att han kommer att fortsätta vara upphovsrättsinnehavare för verken. Hur övrig ersättning skall se ut får man nog helt enkelt förhandla sig fram vilket jag misstänker inte alltid är helt lätt, speciellt om är någorlunda ny och okänd som låtskrivare (?). Skulle artisterna i fråga vilja själva göra några förändringar i musiken/texten kan det vara bra att veta att de då kommer att räknas som medkompositörer och har då rätt till en del av stim-pengarna vilket kan vara bra att veta om det skulle komma på tal.
    Är din sambo medlem i musikerförbundet? I så fall bör han nog kontakta dem för juridisk rådgivning.

• Wednesday85
    Mrs Moneybags skrev 2009-06-22 11:53:05 följande:
    Det beror ju på hur välkänd din kille är som låtskrivare.När man först börjar skriva låtar åt olika band kan det vara mkt obetalt arbete, särskilt om man får chansen att skriva en låt till ett känt band. Det kan ju i sin tur ge din kille mer arbete, så han får se det på det viset i så fall.För en mer välkänd låtskrivare brukar det ingå en klumpsumma + de vanliga STIM-pengarna + SAMI + royalties.Som walkwithfire sa, så rör det sig om ganska lite pengar nuförtiden, eftersom nedladdningen är såpass utbredd. Men det är ju kul att skriva låtar ändå.Jag önskar din kille lycka till!!
    Tack!
  • Wednesday85
    Rodion skrev 2009-06-22 11:54:10 följande:
    Som jag har förstått det så kan det se rätt så olika ut, nu skrev du att han kommer att få stim-pengar vilket borde betyda att han kommer att fortsätta vara upphovsrättsinnehavare för verken. Hur övrig ersättning skall se ut får man nog helt enkelt förhandla sig fram vilket jag misstänker inte alltid är helt lätt, speciellt om är någorlunda ny och okänd som låtskrivare (?). Skulle artisterna i fråga vilja själva göra några förändringar i musiken/texten kan det vara bra att veta att de då kommer att räknas som medkompositörer och har då rätt till en del av stim-pengarna vilket kan vara bra att veta om det skulle komma på tal.Är din sambo medlem i musikerförbundet? I så fall bör han nog kontakta dem för juridisk rådgivning.
    Nej, han är inte medlem i musikerförbundet, så det ska jag säga till honom.
    Han är hittills okänd som låtskrivare och vill fortsätta vara upphovsrättsinnehavare för låtarna.
  • Rodion
    Wednesday85 skrev 2009-06-22 12:01:35 följande:
    Nej, han är inte medlem i musikerförbundet, så det ska jag säga till honom.Han är hittills okänd som låtskrivare och vill fortsätta vara upphovsrättsinnehavare för låtarna.
    Det går ju såklart att vända sig till en jurist privat också och hur man än gör så kan det vara bra att låta en sakkunnig granska kontraktet innan man skriver under, även om det innebär en mindra kostnad.
  • Wednesday85
    Rodion skrev 2009-06-22 12:04:12 följande:
    Det går ju såklart att vända sig till en jurist privat också och hur man än gör så kan det vara bra att låta en sakkunnig granska kontraktet innan man skriver under, även om det innebär en mindra kostnad.
    Ja, det är nog bra att göra så, tack för tipset!
Svar på tråden Sälja låtar?