Vad ska ni äta på midsommar?
Klassiskt med sill o nubbe? Eller grillar ni kanske? Vi brukar grilla men nu vill jag ha tips på annat! Även enkla goda recept på efterrätter..
Klassiskt med sill o nubbe? Eller grillar ni kanske? Vi brukar grilla men nu vill jag ha tips på annat! Även enkla goda recept på efterrätter..
Sill o potatis till lunch och gärna även till förrätt men sen blir det till å grilla.
Å äta jordgubbar!:)
Vad gillar du för efterrätter?
Hänger med här!!
vad får man inte glömma att inköpa när man skall ha midsommarfest?!!
Allt från sill till servetter!
Någon annan?
Sill (inlagd och senap), färskpotatis, gräddfil o gräslök, öl, nubbe, jordgubbar o grädde, hembakt fullkornsbröd, äppelcider, paj (vet ej vilken än, förmodligen broccoli o bacon), kaffe, chokladmuffins, västerbotten och extrasaltat bregott, lite gravad lax, rädisor och sist men inte minst en Paradis-ask..
Glömt nåt?
vi kommer att ha sill, potatis, gräslö, grädfil, matjesilltårta, köttbullar
till efterrätt blir det jordgubbar + glass el. mjölk
Vi har matjesill löksill och citrongravad sill, potatis och gräslök så klart. ägghalvor med räkröra, jansson, köttbullar och grillspett till barnen. Hembakt filmjölksbröd med ost. Funderar på någon sorts grönsaker
Jordgubbar och grädde
Snacks och godis
Grillat på kvällen om någon orkar, annans tar vi det på midsommardagen
Glöm inte engångsglas till snapsen om ni blir många.
Tunnbröd med västerbottensost är ett måste hemma hos oss.
Vi kommer att grilla lax och färskpotatis i folieknyten. Marinaden kommer att bestå av pressad och liven citron och lime. Basilika blad, sal & peppar efter smak samt smält smör. Blir super gott.
Till efterrätt kladdkaka med färska jordgubbar samt kesella med smak av jordgubbar och lime.
Vi ska ha sillunch med senapssill och matjesill. Ägghalvor, färskpotatis, gräddfil, knäckebröd och västerbottenost.
På kvällen grillar vi något.
Dessutom bler det någon form av jordgubbar någon gång under dagen.
midsommarafton grillar vi halloumi och majs och äter jordgubbstårta (med jordgubbar, nutella, grädde och noblesse).
Midsommardagen blir det thaifondue och bara lugnt =)
Ingen buffé iår, vi kommer köra på sill, potatis & grillat.
Annars brukar det finnas ungefär samma saker som på påsk- och julbordet med vissa undantag då
gubbröra på lax, nypotatis, sallad, sill, knäckebröd, ost och sen grillat efter det....
Lunch: Sill och potatis
Middag: Grillbuffe
Jag har bestämt mig för att göra en slags röra med matjesill, röd lök, äpplen, gräddfil och gräslök som jag fått recept på. Sen blir det potatis till det då förståss... men jag har inte bestämt resten... kokar väl ägg och garnerar med lite stenbitsrom och creme fraiche.. Men jag skulle vilja få in något lite matigare också. Kanske lax?
Till barnen ska jag steka plättar eller grädda våfflor.
oj jag glömde... efterrätten är ju det viktigaste! Jag ska testa göra en tårta med någon slags jordgubbsröra i... och marsipan lock på!
Det här ska jag göra till min familj!!!!
Lunch.matjesill/fiskpinnar.nypotatis.gräddfil.gräslök.gullök.gurka och lite grönt.
middag. Grillad marinerad fläskfile,nypotatis el klyftpotatis i ugn.tzatziki.beanesesås.fetaostsallad
efterätt: marängtårta med hallongrädde och chokladtryffel.överst hallongrädde med färska jordgubbar och hallon som garnering