• Tossan79

Vad göra med gris ytterfilé?

Hej!
    Skrev in gris ytterfilé på google men fick inte upp några recept..... Har någon tips på vad jag kunde fixa för gott till middag av det ikväll? Har en stor bit i kylen!

Kan det tänkas heta ngt annat än gris ytterfilé förresten?

• Svar på tråden Vad göra med gris ytterfilé?
  • Tossan79

Hmm... Kan det vara karré det kallas i Sverige? Fläskkarré? Hittar många recept på det nämligen!

• Uet

Är det inte vanlig fläskfilé du menar då???

• Tossan79

Har fått för mig att fläskfilé är inrefilé, inte yttrefilé....? Men jag kan ha fel. Varför kan ni inte helt enkelt kalla det för inre- eller yttrefilé av gris, rätt och slätt, som här i Finland?

• född 75

Hej det finns både innerfile och ytterfile på en gris.Du kan tillaga den precis som du gör med en innerfile (vanlig file) ytterfile brukar vara större inte så fin i köttporerna men mycket billigare.

Lycka till med maten!

• Tossan79

Jo, men jag hittar alltså inga recept..... Dessutom är jag väldigt konfunderad över det här med karré, filé, kassler osv - vad är vad? Kan ingen hjälpa mig?

• Shyme

Flästytterfile är kotlettraden dvs samma styckningsdetalj man gör kassler av. Den kan dy steka hel som stek, skiva och steka/grilla eller strimmla och göra ngt grytliknande på tex.

• AnnaZ

Hallå!
    Min man hälsar att du ska kasta bort den!!! (Han är muslim)

/Anna

• darkangel

Sök på fläskytterfilé på Google så får du fram massa recept

• Tossan79

Aha! Då var nyckelordet fläsk, och inte gris, som jag säger! Tack för tipset dark angel! Anna Z, nja, men jag lovar att inte bjuda din man på middag om det tröstar!

Svar på tråden Vad göra med gris ytterfilé?