• Cattis86

Får alla göra Tillväxtultraljud?

Ser att många här på Fl har gjort tillväxtultraljud.

Får alla göra det isåfall vilken vecka?

• Svar på tråden Får alla göra Tillväxtultraljud?
  • Alle

Tillväxtultraljud är det ultraljud som alla gravida kvinnor erbjuds, görs oftast nån gång mellan v 17 o 19.

• Cattis86

Hoppas sa, är det så det heter. Trodde man bara kallade det UL.

Jo det har jag gjort. Men man ser att vissa har varit på tillväxtultraljud i vecka 30 och uppåt. När man tittar runder på FL

Är det också något alla för göra eller?

• Alle

Nope, det brukar finnas synnerliga skäl, tex att magen/bebis inte verkar växa som den ska tex. Är mamman väldigt orolig kan man öven göra ett kompletterande ul av den anledningen.

• Vicke

Cattis86; Nej det är ng bara för dom som har anledning. Tex jag fick göra ett i vecka 32 tror jag det var. Eftersom min mage var liten. Sen är det dom som får göra det efterom dom har stor mage. En koll så att baret mår bra. Men tycker din bm att allt verar ok tror jag inte att du behöver göra något!!!

• Alvi

Nej, Tillväxtultraljud gör man ju för att kolla just _tillväxten_ och det gör man bara om man är orolig över nåt (personalen alltså, inte som privatperson)
    Det man gör i v. 17 kallas rutin-UL...

• wellah

I Luleå får man inte göra det, utan det är bara rutinultraljudet man får göra.....

• Alle

Sisu - när jag gjorde NUPP-testet så bokade BM på UL-kliniken in mig för det ordinare tillväxt-UL direkt, hon kallade det för tillväxt-UL. Det är ju då de verkligen kollar att allt är som de ska, förhoppningsvis ska man inte behöva göra fler ul sen.

• Cattis86

Okej, då vet jag

Blev ju lite nyfiken om man fick se bebisen igen det var ju så mysigt sist man fick se den lill*

• Vicke

cattis86; Men det var inte alls samma sak att se bebis andragången. Den var så stor då att man inte visste vad som vad. Men det var ju ändå min lilla bebis!

• Malle B

Tillväxt UL är inte det UL som alla kvinnor erbjuds göra i v.16-20. Detta kallas för rutin UL. Tillväxt UL görs i vissa landsting (t.ex. i Malmö) på alla kvinnor i v.32. I övrigt får man bara göra det om BM tycker att något är avvikande (för stor eller litet SF t.ex.).

Vid ett tillväxt UL så mäter man bebisens lårben, huvud, och magmått och gör sedan en viktuppskattning på bebisen. Denna vikt jämförs sedan med "normalbebisen" vid den tidpunkten och man får en avikelse, t.ex. +12% eller -18%. Är avvikelsen större än 22% så får man ofta göra fortsatta undersökningar, annars anses det vara inom toleransen.

//Malin

• Puma2

Hej,

Jag kommer att göra ett tillväxtultraljud på måndag(är då 30+6) pga att jag hade begynnande havandeskapsförgiftning förra gången jag fick barn. Jag ska på spec MVC på Huddinge Sjukhus nästa vecka och då tyckte min BM att det var bra om jag gjort ett tillväxt- UL innan jag kom till spec MVC.

Men min mage växer som den ska (symfus-fondusmått 28cm i v.29) och alla mina värden är bra.

Blev orolig först när hon skulle skicka mig på tillväxtUL, men förstår nu att det bara är av försiktighetsskäl hon gjorde detta, då jag hade HF förra grav.

• 7an

Om du har diabetes ,får du göra flera tillväxtultaljud.

Svar på tråden Får alla göra Tillväxtultraljud?