• Maddeliix

Hur gör ni er korv stroganoff?

Ska göra korv stroganoff idag tänkte jag men jag använder alltid grädde men nu har jag ingen hemma.. Så hur gör ni er stroganoff?

• Svar på tråden Hur gör ni er korv stroganoff?
  • luckyme83

det går juh att göra med mjölk, men jag gör min med lättgrädde..
    mi pappa brukar göra med creme fraiche

• LittleShrimp

jag brukar steka korven med lök,tomatpuré, balsamico och köttbuljong/kalvfond,
    ( och de kryddor som man gillar ) sen häller jag i lika mycket delar passerad tomat som krossad ( oftsast med smak av örter/vitlök )
    använder antingen grädde eller matlagningsgrädde.
    Har du inte det kan du ju koka upp mjölk och lägga i mjöl, för att göra en redning eller om du har brun redning som avslut?

Lycka till :)

• LittleShrimp
    luckyme83 skrev 2009-06-15 14:51:14 följande:
    det går juh att göra med mjölk, men jag gör min med lättgrädde..mi pappa brukar göra med creme fraiche
    Creme Fraiche funkar super det med, men då måste tomatpuré etc koka en stund så inte såsen "skär sig"
  • AasaC

Jag brukar göra min korvstroganoff med mjölk. Har faktiskt aldrig ens provat grädde, eftersom jag tycker det blir så gott ändå. Pappa brukade alltid göra med mjölk, så då gör jag likadant. Så har jag ju i lök, tomatpuré, vitlök, ketchup, salt och peppar.

• Stor mamma

1 ring korv
    2 gula lökar
    oregano
    salt
    peppar
    tomatpuré
    vatten
    vetemjöl
    (grädde för den som önskar men jag utesluter)

Fräs korv och lök till löken är genomskinnlig. strö över ca 2 msk vetemjöl, i med kryddor och tomatpurén. Fräs ca 2-3 min.
    Späd med vatten lite i taget till önskad tjocklek på såsen. Puttra 10 min

Servera med sallad och ris

• Nemiia

Jag gör min med en burk lätt creme fraiche och tomatpure, korv och lök

• Suzybo
    Maddeliix skrev 2009-06-15 14:48:01 följande:
    Ska göra korv stroganoff idag tänkte jag men jag använder alltid grädde men nu har jag ingen hemma.. Så hur gör ni er stroganoff?
    Jag gör alltid med gräddfil, ungefär så här:

En ring falukorv av bra kvalitet (ca 800 g)
    2-3 gula lökar
    3 msk tomatpuré
    3 msk dijonsenap
    3 dl gräddfil
    salt, vitpeppar
  • Raggarbruden

Jag brukar steka falukorven med en lök, sen ha på vitlök och ha i tomatpure. Sedan så tar jag passatta om jag har det hemma och blandar ut med mjölk eller matgrädde 4%, sen får det koka ihop. Supergott!

• Snovit 79

Jag gör med sojakorv eller Quornbitar.

Steker korv/quorn och gul lök. Blandar ihop creme fraiche och pass. tomater och drar i och buljong. Sen kryddar jag av med salt, vitpeppar, paprika krydda, chili och vad jag önskar just då.

Lätt och barnvänlig.

• LuPeRo

Steker korven, i med hackad lök och låter detta fräsa tillsammans.
    I med lite ketchup och kryddor. Avslutar med passerade tomater blandat med mjölk. Sedan låter jag detta koka tillsammans och reder av den om den är för lös.

Svar på tråden Hur gör ni er korv stroganoff?