• em84

Kan jag äta oskalad färskpotatis?

En dum fråga kanske, men undrar om man måste skala färskpotatisen?
    Vi brukar bara skölja av den och koka den, men nu vet jag inte när jag är gravid. Någon som vet?
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Kan jag äta oskalad färskpotatis?
  • Viggo06

jag åt senast oskalad färskpotatis för en timme sen! =)

• Gersemi

Faktiskt en rinktigt smart fråga, har inte tänkt på det. Toxoplasma finns ju i jord, men det är väl en bakterie? Någon? Bakterier dör ju vid upphettning, och de flesta av oss värmer ju potatisen på något sätt

• lia76

Bara att äta den
    Man skäljer ju, eventuellt skrubbar den, innan koket.

Grå grár grey szary gris cinzento
  • em84

Åh! Vad bra, då kan jag äta det då
    Hittade inget på livsmedelsverkets hemsida. Stod bara att bakterien dör vid 65 grader, då måste det väl gälla potatisen som ändå kokas?
    Det är ju så gott att äta den som den är

• Bei Bei

Ja, dessutom så är det ingen fara att äta/dricka "fel" så här tidigt ändå eftersom om det nu är en graviditet så får fostret/ämbryot ändå inte näring från dig utan från gulkroppshormonet.

• em84
    Bei Bei skrev 2009-06-15 15:08:08 följande:
    Ja, dessutom så är det ingen fara att äta/dricka "fel" så här tidigt ändå eftersom om det nu är en graviditet så får fostret/ämbryot ändå inte näring från dig utan från gulkroppshormonet.
    Jag är gravid i vecka 26, så det var därför jag undrade
    Brukar inte vara nojjig alls, men har aldrig tänkt på just färskpotatisen.

Tack för era svar!
  • Bei Bei
    em84 skrev 2009-06-15 15:13:18 följande:
    Jag är gravid i vecka 26, så det var därför jag undrade Brukar inte vara nojjig alls, men har aldrig tänkt på just färskpotatisen. Tack för era svar!
    aha, läste din mening fel i ts. Läste snabbt och uppfattade det som att du var osäker på om du var gravid
    Då ska vi nästan ha samtidigt. Grattis!
  • mammi 76

Jag har också ätit oskalad färspotatis. Jag tänkte likadant som dig men som sagt ingen fara alls. den är ju kokt o tvättad

• em84
    Bei Bei skrev 2009-06-15 16:28:31 följande:
    aha, läste din mening fel i ts. Läste snabbt och uppfattade det som att du var osäker på om du var gravid Då ska vi nästan ha samtidigt. Grattis!
    Tack så mycket!

Grattis själv
  • KarinCE
    Gersemi skrev 2009-06-15 15:04:15 följande:
    Faktiskt en rinktigt smart fråga, har inte tänkt på det. Toxoplasma finns ju i jord, men det är väl en bakterie? Någon? Bakterier dör ju vid upphettning, och de flesta av oss värmer ju potatisen på något sätt
    Ja precis man lär ju ha kokat den en gång iaf även om man äter den kall
Svar på tråden Kan jag äta oskalad färskpotatis?