Hjälp mig att förstå!
Jag vänder mig till er för att det känns som jag har försökt allt. Ursäkta långt inlägg för att berätta bakgrunden.
Jag har en son på 11 år som bor hos mig varannan vecka. Det har han gjort det senaste året, tidigare var jag mer en helgpappa. Jag har en sambo sedan 8 år och vi har bott ihop sedan 2003.
I början gick det ganska bra mellan min son och min sambo. Lite trevande som det är i början, men de fick ändå en viss kontakt. Till saken hör att min son är väldigt obesvärlig. Han har aldrig visat några tecken på trots eller uppkäftighet eller tagit mer plats än nödvändigt.
För några år sedan började det hela försämras kraftigt. För att göra en lång historia kort tappade min sambo mer och mer förmågan att förlika sig med livet och att jag hade ett barn att ta hand om.
Det blev mer och mer ohållbart och jag tvingades programmera om mig själv och helt enkelt sluta drömma om en tillvaro där vi alla tre levde som en vanlig familj. Jag trodde att enda sättet att få min sambo att må bättre var att befria henne från allt ansvar och förväntningar. Det har lett till att vi numera åker på semestrar utan henne, jag sätter alla gränser, sköter all skjutsning, osv. Min son och min smabo pratar i stort sett aldrig med varandra eftersom hon drar sig undan när han är här.
Det ska sägas att hon aldrig varit elak mot min son eller behandlat honm explicit dåligt. Barn tänker mer än man tror, men jag upplever ändå att han inte lider supermycket av situationen. Men det är klart att han känner av att det inte finns någon kontakt.
Det stora problemet är att hon tycks ha kört fast fullständigt och ser som enda lösning att vi flyttar till hennes hemstad. Men jag känner att det itne rä möjligt eftersom jag då måste minska umgänget med min son och där går någon slags gräns. Jag har trots allt gjort allt annat jag kan.
Jag försöker peppa henne att tänka mer positivt och inse att livet har sina brister. Drömtillvaron är en utopi för de flesta och inget som går att jaga. Man måste acceptera sin situation och försöka vara lycklig ändå. Men hon har på något vis definierat sig själv som olycklig och ser ingen som helst lösning. Nu pratar hon om att flytta isär.
Jag har så svårt att förstå varför hon inte är beredd att jobba med sin inställning. Jag har som sagt inga krav på att hon ska ta mer ansvar som bonusmamma, bara att hon ska må bättre. Vår relation är i övrigt väldigt bra och funkar klockrent på alla plan. Men bara för att jag är pappa så ser hon sig själv som ett offer. Dessutom tror hon inte alls på mental träning. Det är bara yttre saker som kan förbättra hennes liv.
Jag vet inte vad jag ska göra längre. Har ni några råd så släng de gärna hitåt. Tack för att ni lyssnade.