• sasssyy

förskolelärare/barnsk utvecklingssamtal??

hej..

har bara en kort fråga.

Har själv jobbat en hel del inom skola och förskola men har aldrig haft längre vik inom just förskola.

Som lärarvikarie inom högstadiet (ja det heter ju inte så längre men alla vet vad jag menar) får man numera inte sätta betyg om man inte är behörig lärare utan man ska göra det under "överseende och handledning av behörig pedagog".. alltså får jag inte sätta betyg utan att diskutera igenom vad jag bedömer och hur med en behörig lärare.

Nu vet jag att få skolor håller på detta, men på alla de jag har jobbat har jag hela tiden hållt en öppen dialog dels med övriga lärare men främst med den jag vikarierat för.

Vad gäller inom förskolan?

Tex.. får en barnskötare hålla utvecklingssamtal med förskolebarn. En barnskötare har ju ingen pedagogisk utbildning så vitt jag vet, har ingen högskoleutbildning med didaktik och pedagogik och tex kurser som "barnets språkutveckling" (som tex jag har som "nästan färdig svensklärare").

Varför jag undrar är för att min son fick en anmälan på sig från sin ena (ja han går på två men det är en annan diskussion) förskola, hans "mentor" där är en äldre dam som jag har oerhörda kommunikationssvårigheter med i övrigt. Vi brukar hålla utvecklingssamtal över telefonen då jag har svårt att åka så långt mitt i veckan, nu i underlaget från soc som jag fått står det klart och tydligt att hon är barnskötare, vilket skulle förklara en hel del saker som kommit upp under åren han gått där.

FÅR man som barnskötare ha utvecklingssamtal med förskolebarn? Bara en simpel undran från en som inte vet.

Vill gärna ha faktamässiga svar och inte spekulationer, även om det är lätt att gissa sig till. Ni som jobbar på förskolor hur funkar det hos er?

• Svar på tråden förskolelärare/barnsk utvecklingssamtal??
  • Januaritösen

Jag är inte ens barnskötare och har haft utvecklingssamtal med föräldrar på förskola. Inte kommunalt dock, utan enskild förskola.

• sasssyy

ja men det där med enskild skiljer sig ju ganska mycket eftersom de inte heller har samma krav på sig från kommunen att anställa behörig personal.

jag som obehörig kan få fast tjänst på en enskild/privat skola men inte inom komunen..

fler svar tack

• mb4

Jag är barnskötare och har mina ansvarsbarn, och JA jag har utvecklingsamtal varje år. Fungerar alldeles utmärkt .Vi gör samma saker jag och mina kollegor vare sig vi är barnskötare eller förskolärare. Vi delar på allt ansvar och barngruppen är delad på tre då vi är 2 barnskötare och en förskolärare.

• mb4

Glömde säga att det är kommunalt och jag har arbetat i barnomsorgen sen 80 talet.
    Har alltid hållt i utvecklingsamtal.

• sasssyy

mb4 det är lite underligt egentligen.. inget ont om dig är säker på att du är duktig och kompetent.. men att våra små barn utan att tveka läggs i händerna på en icke behörig.. för det är ju just vad en barnskötare är.

Att ni gör "samma jobb" som de som är behöriga och har längre utbildning tycker jag är fel.. Ni har förmodligen också lägre lön och ska därför inte ha samma ansvar i rättvisans namn.

Att jag som jobbat till och från i snart 18 år som ämneslärare helt plötsligt (är en ganska ny lag) inte får sätta betyg på mina elever som JAG känner bäst utan att rådgöra med andra lärare i samma ämne, medans en barnskötare utan den pedagogiska utbildningen och faktiskt den utbildning i just att hålla utv.samtal får hålla det och dessutom göra utredningsunderlag till socialtjänsten.. mycket underligt eftersom det ligger utanför erat ansvarsområde och inget ni får betalt för heller...

Underligt som sagt...

Jag märker OERHÖRD skillnad på när denna kvinna.. som har jobbat i MÅNGA år håller utv.samtal och när en annan på samma avdelning höll tidigare, som har förskolelärarutb höll samtalen, hur de lades upp, vad som lades fokus på och hur vi som föräldrar kunde ge vår input på det..

Om det är lagligt tycker jag det är fel... tyvär mb4 men det är även en fråga om din lön för inte fasen har du samma som någon som gått 5-6 år på högskolan?

Nää usch nu styr jag den här frågan åt fel håll känner jag.. men .. jag tycker det är fel oavsett hur duktig man är på att göra det ( i mitt fall är hon INTE duktig och saknar kompetensen)

• Thaleia

Det finns ju ingen regel om att barnskötare ej får ha utvecklingssamtal, så det får dom. Sen är det lite olika hur man gör på olika förskolor. På en hel del förskolor jag känner till och har jobbat på så ska det vara en förskollärare som har ansvaret för barn som behöver särskilt stöd så då blir det automatiskt en utbildad person som sköter dom föräldrasamtalen. Vad gäller övriga så brukar vi ha en diskussion inom arbetslaget vad gäller vilka barn vi ska ha som ansvarsbarn och därmed ta hand om föräldrasamtalet eftersom vissa samtal kan svårare än andra och då brukar man vara överens om att en utbildad pedagog med erfarenhet passar bäst. Sen är det ju också så att inför varje föräldrasamtal så brukar hela arbetslaget träffas och gå igenom varje barn så att det som sägs på föräldrasamtalet är en bild av barnet som hela arbetslaget kan skriva under på och inte bara en persons åsikt.

• Tess the mess

Jag har haft utvecklingssamtal med både barnskötare och förskollärare, det har varit lite olika. Det finns ingen formell regel (alltså i kommunens/skolverkets riktlinjer) att barnskötare inte får hålla utvecklingssamtal.
    Sen kan jag hålla med dig om att förskollärare givetvis har en högre pedagogisk kunskap i och med att de läst på högskola. Högskoleutbildningar har ju lite annan vetenskaplig grund än vad t ex barnskötarutbildningar har, och de läser ju såklart allt lite djupare.
    Men en person som har gått en barnskötarutbildning har läst många saker gällande barns utveckling (språkligt, pedagogiskt etc) fast på ett mycket mer ytligt plan. De har även läst grunderna i pedagogik, om än mycket mer ytligt än vad man gör på lärarutbildningen, men att säga att de inte har någon pedagogisk utbildning kan jag inte hålla med om. Min man har gått barnskötarutbilning (ej på gymnasiet) och jag har sett det han läste.
    Problemet är väl att alla som arbetar på förskola och INTE är förskollärare benämns som barnskötare, så det är svårt att veta vilka som har en formell barnskötarutbildning och vilka som inte har det.

• aprillen

Hej, ja en bsk får hålla i utvecklingssamtal. det har jag gjort i närmare 20 år.
    Men det som är viktigt att komma ihåg är att det är inte den enskilda personalens åsikter som framförs!
    På min förskola har vi alltid grundliga barngenomgångar tillsammans innan samtalen, det tar jag för givet att alla förskolor har?

Själv fick jag efter inskolningen av mitt eget barn ha samtal med förskoläraren, men det var en bsk som hade inskolningen o kände mitt barn bäst just då!
    Det kändes konstigt!

• Tess the mess

Glömde en sak; att om det gäller anmälan till socialtjänsten och andra lite knepigare fall så är det min erfarenhet att det är en föreståndare som brukar hålla i det och kalla till möte osv. De är ju oftast förskollärare.

• mb4
    sasssyy skrev 2009-06-15 15:53:54 följande:
    mb4 det är lite underligt egentligen.. inget ont om dig är säker på att du är duktig och kompetent.. men att våra små barn utan att tveka läggs i händerna på en icke behörig.. för det är ju just vad en barnskötare är.Att ni gör "samma jobb" som de som är behöriga och har längre utbildning tycker jag är fel.. Ni har förmodligen också lägre lön och ska därför inte ha samma ansvar i rättvisans namn.Att jag som jobbat till och från i snart 18 år som ämneslärare helt plötsligt (är en ganska ny lag) inte får sätta betyg på mina elever som JAG känner bäst utan att rådgöra med andra lärare i samma ämne, medans en barnskötare utan den pedagogiska utbildningen och faktiskt den utbildning i just att hålla utv.samtal får hålla det och dessutom göra utredningsunderlag till socialtjänsten.. mycket underligt eftersom det ligger utanför erat ansvarsområde och inget ni får betalt för heller...Underligt som sagt... Jag märker OERHÖRD skillnad på när denna kvinna.. som har jobbat i MÅNGA år håller utv.samtal och när en annan på samma avdelning höll tidigare, som har förskolelärarutb höll samtalen, hur de lades upp, vad som lades fokus på och hur vi som föräldrar kunde ge vår input på det..Om det är lagligt tycker jag det är fel... tyvär mb4 men det är även en fråga om din lön för inte fasen har du samma som någon som gått 5-6 år på högskolan?Nää usch nu styr jag den här frågan åt fel håll känner jag.. men .. jag tycker det är fel oavsett hur duktig man är på att göra det ( i mitt fall är hon INTE duktig och saknar kompetensen)
    Jag håller inte alls med om att vi är outbildade. Jag är utbildad och har läst pedagogik och språkutveckling.m.m men inte på högskolan.
    Vad det gäller skillnaden så kan jag ärligt säga att jag har haft kollegor som inte velat vara i barngrupp och mest jobbat administrativt. Problemet kommer då när utvecklingsamtalen ska hållas. Vem vet mest om barnet och vem har arbetat närmast barnet. Vem är då lämpligast att skola in barnen? Vi som "bara är barnskötare"? Eller förskoläraren som kanske inte vill arbeta i barngruppen?
    I mitt arbetslag så delar vi lika och vad det gäller frågor i utvecklingsamtalen så är dom frågorna inte så stora att vi inte skulle klara av att hålla i dom Vi har en dag då vi går igenom samtalen och förbereder innan så att vi inte missar nåt på vägen.

Jag har språkträning och språktema med mina barn vilket fungerar mycket bra!
    Det finns dom som läst på högskola i många år men som ändå är helt inkompetenta när det gäller arbete med människor. Du som människa måste passa för yrket. Allt handlar inte bara om hur länge du studerat.

Blir ledsen över alla som ser ner på barnskötaren som pedagog!
    Hade barnskötaren inte funnits vem hade då arbetat i barngruppen då endel kollegor hellre sitter och planerar dagarn i ända.
    Hoppas att någon förstår hur mycket vi barnskötare arbetar nära barnen och att vi faktisgt inte är INKOMPETENTA för att vi INTE har en HÖGSKOLEUTBILDNING.

Du skriver att jag inte är behörig??? Jag har en anställning på en ren barnskötartjänst.Jag är behörig.

Jag har en dotter i högstadieåldern och där kan vi snacka om obehöriga lärare.
    Att anställa en lärare som är utbildad för barn i lågstadiet till en högstadieklass vad liknar det?
    Jag anser att det är värre att få en utbildning av en mattelärare i Historia som inte kan ett skit om Historia än att anställa en barnskötare på en förskola som ger barnet trygghet och en bra stomme inför skolan som stundar.
Svar på tråden förskolelärare/barnsk utvecklingssamtal??