förskolelärare/barnsk utvecklingssamtal??
hej..
har bara en kort fråga.
Har själv jobbat en hel del inom skola och förskola men har aldrig haft längre vik inom just förskola.
Som lärarvikarie inom högstadiet (ja det heter ju inte så längre men alla vet vad jag menar) får man numera inte sätta betyg om man inte är behörig lärare utan man ska göra det under "överseende och handledning av behörig pedagog".. alltså får jag inte sätta betyg utan att diskutera igenom vad jag bedömer och hur med en behörig lärare.
Nu vet jag att få skolor håller på detta, men på alla de jag har jobbat har jag hela tiden hållt en öppen dialog dels med övriga lärare men främst med den jag vikarierat för.
Vad gäller inom förskolan?
Tex.. får en barnskötare hålla utvecklingssamtal med förskolebarn. En barnskötare har ju ingen pedagogisk utbildning så vitt jag vet, har ingen högskoleutbildning med didaktik och pedagogik och tex kurser som "barnets språkutveckling" (som tex jag har som "nästan färdig svensklärare").
Varför jag undrar är för att min son fick en anmälan på sig från sin ena (ja han går på två men det är en annan diskussion) förskola, hans "mentor" där är en äldre dam som jag har oerhörda kommunikationssvårigheter med i övrigt. Vi brukar hålla utvecklingssamtal över telefonen då jag har svårt att åka så långt mitt i veckan, nu i underlaget från soc som jag fått står det klart och tydligt att hon är barnskötare, vilket skulle förklara en hel del saker som kommit upp under åren han gått där.
FÅR man som barnskötare ha utvecklingssamtal med förskolebarn? Bara en simpel undran från en som inte vet.
Vill gärna ha faktamässiga svar och inte spekulationer, även om det är lätt att gissa sig till. Ni som jobbar på förskolor hur funkar det hos er?