• Husali

Valp - kompostgaller?

Hjälp mig!

Fredagen 26/6 väntas tillökning i familjen. En liten blandis kommer hem till oss, 8 veckor gammal. Min man är van hundmänniska, men det här är premiär för mig.
    Jag har pluggat, läst och slitit åt mig allt jag kommit över. Kontaktkontrakt, valpguider och gud vet allt!

En liten fundering.

Vi har två småttingar. En på 4 år och en som är 2½ år. Vi har tvåplanshus, och spenderar mest tid på entreplanet, där kök, vardagsrum och lekrum finns. Lekrum, just det. Hur ska man göra? Ska man ge valpen tillgång till alla rum, eller blir det snurrigt? Eller blir det lite omvänd psykologi om vi sätter för kompostgaller för barnens lekrum, te x. Att det istället helt plöstligt blir jättespännande?

Jag vet inte, och det kanske låter som en döfånig fråga. Att vissa leksaker kommer ryka, förstår jag ju. Men naturligtvis vill jag att dom ska få behålla det mesta helt! Och jag vill ju inte heller att Bosse (vovven, alltså) äter upp något som är högst olämpligt för en hundmage.

Åsikter? Hjälp? Råd?

• Svar på tråden Valp - kompostgaller?
  • Lokatt

våra hundar får inte vara i barnens rum, de första veckorna som valp hade vi kompostgaller för, sen övade vi in så de lärde sig att dit in fick de inte gå.
    Och barnen övades i att i hundbädden fick man inte vara

jag vågade vägra, men inte hundarna!
  • mamma2kids

vi hade en barngrind till lekrummet.
    köket,hallen och vardagsrummet fick han vara på.inte sovrum eller lekrummet.

• Husali

Kanske vore bäst då, att ha kompostgaller för de öppningar vi inte vill att hans ka smita igenom.

Tack för era svar.

• hundpuss

Kompostgaller välter lätt, om man inte fäster det ordentligt vill säga.

Annars är barngrindar oerhört uppskattat , inte bara hos barnfamiljer utan även hos hundägare
    mao tycker jag att barngrindar är bättre än kompostgaller i den frågan

• Lokatt
    Husali skrev 2009-06-15 18:42:09 följande:
    Kanske vore bäst då, att ha kompostgaller för de öppningar vi inte vill att hans ka smita igenom.Tack för era svar.
    fast det behöver du bara ha kanske första månaden, sen lär sig hunden det med lite träning
    jag vågade vägra, men inte hundarna!
  • Husali

Det förstås. Att dom välter lätt, alltså. Kan ju bli lite irritationsmoment, såklart.
    Får komma på nogt fiffigt. Barngrindar är ju ganska dyra, jämfört med ett kompostgaller. Om man tänker på att man förhoppningsvis inte alltid ska ha det där...

• hundpuss

Det jag också tycker är jobbigt, förutom att de välter för minsta lilla, är ju att om man väl fäster dom ordentligt, så blir det ett himla meck när man ska ut o in ur rummet. Lättare med barngrind ju.

Det beror ju lite på var man vill ha grinden, är det bara en tillfällig lösning så funkar säkert kompostgaller också.

Jag vet kompostgaller som trillat och resulterat i en rädd valp, och det är inte helt idealtiskt heller.

• Buschiq

Vi har kompostgaller in till sonens rum och ut till hallen där skorna står. Båda gallren är fästa med två rejäla sladdklämmor, såna där vita plastsaker som man fäster kablar med. Det hänger de bra på, bara man har en hyfsat rejäl spik och inte bara ett par millimeter.  Sen har vi en krok på motsatta sidan där man kan hänga fast grinden, enkelt även för barn att hantera. Så här alltså:  {#lang_emotions_wink}

• Husali

Vilken strålande lösning på upphängning!!! Imponerande, må jag säga. Hur länge har ni spånat på det där?

Tror vi hejjar på det förslaget än så länge.

Som sagt, grind är ju det bästa, men dyrt. Staket runt gården, bilbur och gud vet allt. Så jag tror jag testar med galler först.

Men tack för alla tips!

• hundpuss
    Buschiq skrev 2009-06-15 19:36:31 följande:
    Vi har kompostgaller in till sonens rum och ut till hallen där skorna står. Båda gallren är fästa med två rejäla sladdklämmor, såna där vita plastsaker som man fäster kablar med. Det hänger de bra på, bara man har en hyfsat rejäl spik och inte bara ett par millimeter.  Sen har vi en krok på motsatta sidan där man kan hänga fast grinden, enkelt även för barn att hantera. Så här alltså: 
    Grymt smart! Jag är imponerad!
  • Buschiq
    {#lang_emotions_sunny}  Tja, det kändes logiskt bara, grinden ska ju kunna svänga 180 grader.

Jag har hängt den ett par cm över golvet och så ska det förstås vara minst två sladdklämmor, gärna tre på den sidan som sitter fast, då håller det.
Svar på tråden Valp - kompostgaller?