• mammi 76

Hur många ultraljud har du gjort?

Har lite funderingar om detta med ultraljud.

Hur många ultraljud har ni gjort? Varför o hur ser ni på det m ultraljud?

• Svar på tråden Hur många ultraljud har du gjort?
  • Lussekatten87

3 st med 1:an i v.8,18 och 23.

3 st med 2:an i v.8,19 och 20.

• Sessilou

2 st ( än så länge, är i v. 28 men det är dem enda som är inplanerade om vi inte behöver göra nåt tillväxtultraljud längre fram).

1:a UL i v. 12 i samband med CUB testtet
    2:a RUL i v. 19

På ett sätt är det trist att bara få se lilla bebisen vid dessa tllfällen, fast å andra sidan finns ju inga medicinska orsaker till fler ultraljud om graviditeten är normal.

vill vi se den lille får vi väl boka privat då isåfall.

Less is more=)
  • LA Woman

Med första barnet gjordes 3 ultraljud, vul,  det ordinarie, en koll hur hon låg och viktbedömning.

Med andra barnet  gjordes 2 vul, då det första visade på att fostret var mindre än det skulle och jag hade haft ett MA tidigare, det ordinarie , ett när jag inte känt några fosterrörelser och ett på förlossningen efter att vattnet gått för att bedöma vikten, sammanlagt 5 stycken.

• MammaMiia88

2 st med ettan vecka 12 och 19
    3st med tvåan vecka 8, 19 och 37

2007-12-06 och 2009-05-17
  • Vickan I

Gjorde 5 ul (2 vul och 3 ul).

Har gjort ivf så: 
    I v 7 var för att bekräfta grav och att det fäst på rätt ställe.
    I v 10 bekostade jag ett själv för jag var paniskt rädd att jag hade ett ma på gång.
    I v 13 ca var det KUB-test
    I v 18 RUL
    I v 25 TUL, även det på rutin då jag tidigare haft en blodpropp.

Jag anser forfarande att dessa var nödvändiga för mig, för att jag skulle må bra, vilket jag tror gynnar även bebis i längden. Alla de läkare jag har träffat har sagt att det inte är ngn fara för bebisen att göra dessa kontroller, men vet att det råder delade menigar om detta. Ett av dessa, det jag bokade själv, kan väl anses onödigt, men de andra var på inrådan av läkare.

(¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Dimitra

Jag gjorde 8 UL varav 3 privat. Jag gillar möjligheten att stilla oro och att kunna utföra fosterdiagnostik.

The Dimitra universe.
  • Flicka88

Jag har gjort ett, det som alla gör. Förstår inte vitsen med att göra en massa ul bara för att. Vissa bebisar behöver ju extra övervakning, och det säger jag inget om, men jag tycker det är oerhört onödigt att göra ul bara för skojjs skull.

• thelifesaviour

1. VUL i v. 7 pga blödningar
    2. Kubb-UL i v. 13
    3. rutin-UL i v. 20

all i can do is be me. who ever that is. /bob dylan
  • Pimpnessa

1 barn : Minst 10 st , först växte inte magen på 2 månader , så fick kolla att bebisen växte . sen gick jag över 3 veckor och fick kolla varannan dag i 2 veckor så det var en massa , men det var underbart .
    2 barnet . 2 gånger , rutin ultraljud och sedan kollade jag vad det var för kön v 26 .

Svar på tråden Hur många ultraljud har du gjort?