• Shea 1

Är detta dyrt? Har just fått en offert, golvläggning

Har idag fått en offert på golvläggning:

Ek-parkett Kährs Metz Mattlack 15mm i vardagsrum och kök nettoyta c.a 46m2 25.856:-
    Detta golv kostar ca 330:-/kvm vilket ger en arbetskostnad på ca 10.000

Värmegolv i hall,slipsats,värmekabel och klinkerplattor c.a 10m2: 36.250
    P.g.a gällande bestämmelser måste hus förses med jordfelsbrytare och angränsande rum förses med jordade vägg och lamputag i bägge sovrummen och varsagsrum ingår
    I offerten ingår det alltså installation av jordfelsbrytare samt jordade uttag i angränsande rum.

Är dessa priser rimliga? Spontant tycker jag att det verkar mycket. Vi mycket erfarenheter här på familjeliv! Parketten skulle vi kunna lägga själva om bara tiden fanns...
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Är detta dyrt? Har just fått en offert, golvläggning
  • Barbabok

Glöm inte det där man lägger under parketen också, minns inte pris. Det stötdämpande.
    Gubben (elektrikern) säger att nej det är inte dyrt, det är ett "stort" jobba tt fixa elen .

• Åsa Lund

10.000 i arbetskostnad för golvläggning motsvarar väl ca tre dagars jobb. Ingår underlagspapp/foam då och nya sockellister? Se till att de gamla sockellisterna plockas bort innan golvläggning så att det nya golvet går in under dem. Kvartstav framför sockellist ser hemskt ut!

Tycker isf inte att något pris verkar hutlöst. Å så får ni ju tillbaka på ROT-avdraget.

• Shea 1

Åsa Lund skrev 2009-06-15 19:32:53 följande:

10.000 i arbetskostnad för golvläggning motsvarar väl ca tre dagars jobb. Ingår underlagspapp/foam då och nya sockellister? Se till att de gamla sockellisterna plockas bort innan golvläggning så att det nya golvet går in under dem. Kvartstav framför sockellist ser hemskt ut! Tycker isf inte att något pris verkar hutlöst. Å så får ni ju tillbaka på ROT-avdraget.
    Underlaget ingår. Listerna ska inte vi bekosta, det står säljaren av huset för (vi har just köpt huset), då en platonmatta lagts in.

Jag pratade med en snickare förut, han ansåg att man borde kunna lägga 46 kvm golv på en dag. Inte vet då jag
    Tack för era svar!
  • Shea 1
    wero73 skrev 2009-06-15 19:24:31 följande:
    Glöm inte det där man lägger under parketen också, minns inte pris. Det stötdämpande.Gubben (elektrikern) säger att nej det är inte dyrt, det är ett "stort" jobba tt fixa elen .
    Ja, det kanske är så, jag har också fattat att el är dyrt! Det kanske är där det drar iväg på klinkergolvet.
  • kirsikka

Jag tycker det låter jättedyrt. Vi håller på med köksrenovering 3 veckor 60.000 inkl. en del material. Tycker du ska be om flera offerter (vi valde mellan fyra).

• Shea 1

Ja, det känns ju saftigt med golv för 60.ooo kr för tre rum... Jag var i kontakt med snickaren och 20.000 kr av hallgolvet är el. Huset saknar jordfelsbrytare och det måste installeras + jordade vägg- och takuttag. Den summan åker jag nog på senare även om jag väljer ett annat golv (en plastmatta eller laminat) eftersom vi ska installera diskmaskin och handdukstork.

Jordfelsbrytare vill vi ju ha ändå, det är ju en säkerhetsgrej...

Svar på tråden Är detta dyrt? Har just fått en offert, golvläggning