• Täby82

skriker vid amning

Min 9 veckors dotter har senaste veckan börjat skrika vid bröstet när jag ammar. Hon suger nöjt i 5 min och släpper sedan och skiker. Inget litet gnäll utan skrik. Sedan tar och släpper hon bröstet oavbrutet. Brukar byta bröst då och efter någon minut sker samma sak där. Får uppfattningen att hon inte är nöjd med mängden mjölk som kommer. Tror inte att hon har ont i magen för när jag någon gång ibland matar henne med flaska så är hon nöjd under hela matstunden.
    Orar mig att hon inte blir mätt för varje matstund avslutas med att jag ger henne napp när skriken och böket går överstyr. Då tar hon dock nöjt nappen och slutar skrika..

Någon som känner igen sig?

• Svar på tråden skriker vid amning
  • balitt

Precis så är det här hemma också.. Det är ganska jobbigt tycker jag, så synd om den lilla som inte får bli nöjd för att han är mätt. Provade pumpa ut på morgonen då det finns gott om mat och gav det nu på kvällen men han hade velat ha mera! Så nu ska jag försöka öka prod annars blir d ersättning. Han är mjölk allergiker så min kost har ändratsfunderar om det kan ha nåt att göra med min sinande mjölk?

• lieva

Min dotter gör precis samma sak ibland. Men då brukar jag sätta henne upp en stund så hon får rapa. Då brukar det gå igen efter nån stund.

Sen kan det även gå bra om jag torkar av bröstvårtan och försöker göra den lite styvare. Verkar som att hon liksom inte får grepp om den annars.

Men de gångerna det verkligen inte går brukar jag också pumpa ur och ge på flaska. Då blir hon nöjd.
    Men visst är det frustrerande!

• Melly

TS: Det där är typiskt när bebisen har fått flaska Att dom blir otåliga och arga vid bröstet, släpper och skriker. Är för att dom har lärt sig att det går lättare att äta ifrån flaskan för att där så kommer mjölken på en gång och i en jämn takt.

Om du vill fortsätta amma så sluta med flaskan och ge bröstet tätare så att din bebis inte hinner att bli för hungrig och otålig. Byt bröst när hon släpper och skriker. Sen när hon gör likadant vid andra bröstet så byter du tillbaks till det första bröstet igen osv.

Ge helst inte ersättning eftersom att det minskar din mjölkproduktion men att om ersättning behövs så ge med en drickkopp istället för flaska eftersom att det stör amningen mindre

• Ankissen

Ella (7 v.) beter sig som din bebis med ts på kvällen. Men inte för att hon är hungrig tror jag, för hon blir nöjd med nappen. Jag tror att hon är sur för att det kommer mat ur brösten när hon bara vill tutta sig till sömns.

Hon har aldrig fått flaska, så hon är inte tuttförvirrad. Däremot har hon ju napp, så hon vet ju att det finns ett "verktyg" där hon kan tutta sig till sömns och slippa käket... Jag låter henne hållas - när hon blir sur rapar jag henne och ger henne napp och sen lägger jag henne. Hon är nämligen alltid trött och vill sova när detta händer.

• Champagne77

Puffar... Detta händer hos oss också - men även dagtid ... Jag får byta mellan brösten samt byta ställning på E så att han ibland ligger över min mage o ammar, då funkar det en liten stund. Ger jag nappen blir han oftast nöjd och sedan kan jag ibland byta till bröstet efter en stund... Skumt o jag tar tacksamt emot tips på fler som har varit med om detta och om det är något övergående...

• Pralin M

Så gör min son när han fått luft i magen. Man hör då hur det liksom kluckar i magen på honom. Jag lyfter då upp honom och han gallskriker, men till sist kommer en rap och han kan fortsätta äta.
    Men det kan ju också vara att hon är van vid flaska som några skriver.

• millalle

Precis såhär har jag det med min 9veckors också. Sitter och ammar nästan en gång i timmen av att hon vaknar och vill ha mer. Skriker och är gasig. På natten ammar jag var 3timme. Jag helammar. Har precis börjat med mjölkfri kost. Hon går juh upp i vikt så hon får i sig mat i alla fall. Skönt och veta att jag inte är ensam med skrikig bebis.
    Kan det va att utdrivningsreflexen inte har kommit igång? Inte tillräckligt avslappnad när man ammar? För när jag tar två djupa andetag och slappnar av så brukar det hjälpa. Och då känner jag hur det börjar komma mjölk ibland ända från axeln (nästan).

• Cecilia1982

Min flicka gör samma sak. Hon är nu 3½ månad och har börjat med det för ca 3 veckor sedan. Jag har nu märkt att det är samma sak som för ankissens lilla, att hon blir förbannad för att det kommer mjölk, hon vill ju bara snutt mysa, så då ger jag henne nappen och så får hon ligga kvar vid bröstet, då blir hon nöjd!

• JBC

Rapning är ett hett tips som jag ser att du redan har fått. Det brukar vara problemet med min son när han gör som ditt barn. När han har rapat är det bara buss på bröstet igen.

• Champagne77
    Champagne77 skrev 2009-07-13 22:19:57 följande:
    Puffar... Detta händer hos oss också - men även dagtid ... Jag får byta mellan brösten samt byta ställning på E så att han ibland ligger över min mage o ammar, då funkar det en liten stund. Ger jag nappen blir han oftast nöjd och sedan kan jag ibland byta till bröstet efter en stund... Skumt o jag tar tacksamt emot tips på fler som har varit med om detta och om det är något övergående...
    Puffar denna tråd igen. Min son håller fortfarande på o skriker vid bröstet. Ibland hinner han inte ens få in det i munnen innan han börjar skrika, men oftast tar han det ca 5 minuter o därefter släpper han det o skriker. Det finns massa mjölk kvar (har testat pumpa efter) så det är inte det som är problemet. Varför gör han så? Nån som varit med om detta o där det har blivit "bra" igen?
  • FiaiMalmö

Orkar inte läsa alla svar. Men så var det för min son också. Jag fick då rådet att amma honom när han var avslappnad. Tex när han precis vaknat. Jag brukar också lugna ner honom genom att ge honom nappen och sedan dra ut den och sticka in bröstvårtan. Båda tipsen har fungerat jättebra. Vet dock inte varför han gör på det sättet. Ibland är han kanske lite för uppe i varv för att kunna fokusera på att äta? Ingen aning.

• Kråkan73

Här är en till som har haft samma problem. Provar först med att ge napp för ibland vill han bara snutta och blir förbannad då det kommer mjölk. Ibland är han sur för att mjölken inte kommer tillräckligt fort. Detta sker vid de tillfällen då han ska öka upp mjölkproduktionen och bröstet är halvtomma hela tiden eftersom de aldrig hinner bli så där fulla med mjölk som han är van vid. Jag kör då med att växla bröst tills han är så nöjd han nu kan bli och ger sedan nappen. Viktigt är dock att jag erbjuder bröstet så fort han visar tecken på att vilja suga just för att påskynda ökningen, framförallt nattetid. De här tillväxtfaserna sker bl a vid 3 och 5 veckors ålder och sedan vid 3-månaders.

Hoppas att det ordnar sig för er. Annars så är min rekommendation att vända er till amningsmottagningen på det sjukhus du hör till. De är toppen!!

• La gartija

Hej! Min flicka på 10 veckor gör oxå så. Mitt tips är att låta barnet amma en stund bara nån minut. Ta sen en paus (brukar inte vara uppskattat) "rapa" barnet eller bara lugna ner det å ge sedan bröstet igen. Detta hjälper för oss. Även om hon blir riktigt förbannad så hjälper pausen så hon antigen rapar eller så att hon inte får ont i magen. Jag tror inte att problemet är att det saknas mjölk för er andra. På några minuter hinner barnet inte tömma tutten.

Svar på tråden skriker vid amning