• Helstsyskonnu

Illamående - kommer och går?

Hejsan!

Är gravid i v.7 (går in i v.8 imorgon), såg ett litet tickande hjärta på vul för en vecka sedan. Har varit väldigt illamående senaste veckan, vilket känns lite ovant eftersom det inte började förrän i v.9-10 med mitt första barn. Bm sa att det är bra med illamående eftersom det brukar vara ett bra tecken på att graviditeten är bra. Det var ju skönt att höra men idag har jag inte mått illa alls och jag läste nånstans att ett missfall ibland kan göra så att symtom försvinner. har inga blödningar eller magsmärtor.

Någon mer som varit illamående olika mycket olika dagar? Jag mådde konstant illa när jag väntade sonen

• Svar på tråden Illamående - kommer och går?
  • snarret

Vilken konstig bm, ngt sånt har jag aldrig hört.
    Jag mådde illa till och från hela min graviditet, och den var heeelt normal!

• Helstsyskonnu
    snarret skrev 2009-06-15 19:41:41 följande:
    Vilken konstig bm, ngt sånt har jag aldrig hört. Jag mådde illa till och från hela min graviditet, och den var heeelt normal!
    Nja, hon menade väl inte precis att det är bra att må illa och självklart finns det massor av folk som har helt normala graviditeter utan att må illa. Hon sa det nog mest för att lugna mig, hon menade att det inte är så vanligt att man mår illa och har mycket symtom om det inte är som det ska i magen.
  • Helstsyskonnu

Snälla, ingen mer??

• KattenKorven

Jo herregud, jag mådde också illa till och från och mitt barn mår bra i magen.

• Helstsyskonnu

Skönt att höra, det här är så annorlunda mot min första graviditet. Trodde det skulle kännas lugnare andra gången, men det är nästan värre nu...

• Förälskad
    snarret skrev 2009-06-15 19:41:41 följande:
    Vilken konstig bm, ngt sånt har jag aldrig hört. Jag mådde illa till och från hela min graviditet, och den var heeelt normal!
    Inget konstigt alls. Det är ju ett gott tecken även om det är helt normalt att inte må illa.

TS: Jag har hört att det finns människor där illamåendet kommer och går. Mycket kan ju ha med sömn, hur man har ätit och andra faktorer att göra.
  • Netha85

Gud ja, illamåendet varierar beroende på hur du sovit, ätit o mår allmänt i kroppen. Sen ställer ju kroppen om sig så det är nog fullt normalt. Det låter knäppt när man säger att illamående är ett gott tecken när det gäller grav men det är de. Mår fortfarande illa imellanåt och är ändå i v27. Men du hittar nog något snart som får dig att må mindre illa, kanske något speciell dricka eller frukt eller något annat. För mig hjälpte cola o apelsinjuice.

• mamsandberg

Illamåendet är en positiv sak under graviditeten på det sätt att man vet att graviditeten är i gång. Mycket illamående tyder på att allt är som det ska och att bejbisen växer och frodas!
    Men SJÄLVKART kan det vara lika positivt att inte må illa alls, om inte annat så för mammans skull.
    Jag har tre barn och har mått PYTON med alla. Nu väntar jag mitt fjärde och är bara i vecka 4+1. (kräktes imorse)

• jamis

Min förra graviditet mådde jag illa till vecka 15. Nu började jag må illa i vecka 7, mådde illa i 2,5 veckor och vissa dagar inte alls. Den senaste 1,5 veckorna har jag knappt mått illa, bara ibland. Jag blev också orolig men fick göra ett vul och allt ser jättebra ut ! Jag förstår om du blir orolig men det är ingen fara att symtomen kommer och går!

• Maline85

Jag har mått illa varje dag i 2 veckor men nu är det så de kommer och går lite granna, skönt me icke må illande pauser :) Hehe

• balisto

Hej,

jag mådde mycket dålig v5 -slutet på vecka 7, kräktes sedan en morgon och efter det var illamåendet som bortblåst i 2 dagar. Nu mår jag illa lite till och från . Ringde min barnmorska och frågade eftersom jag oroade mig för mf och fick höra att det inte finns några "regler" för hur illamåendet ska vara. Hon sa dessutom att symptom oftast avtar mer successivt när det är mf på gång. :)

• Helstsyskonnu

Tack så mycket för era svar! Idag har jag fått så jag tiger, har mått illa nästan hela dagen så illamåendet är inte borta iaf...

• Tingeling83

Illamående och kräkningar är de två vanligaste graviditetsbesvären och upplevs av ungefär 1/3 av alla kvinnor, men många känner aldrig av någondera.
    Vanligen uppträder illamående under de första 3 månaderna men kan även pågå kortare tid, bara en vecka eller två, eller pågå under lång tid – hos vissa hela graviditeten.

Svar på tråden Illamående - kommer och går?