• tobiq

Vad är detta för jävla skalbaggar som invaderat lägenheten?

Vi bor på fjärde våningen i stan, vi får ALDRIG in insekter här. Max två trötta flugor per sommarhalvår har det varit hittills.
    Men nu har det dykit upp några jävligt suspekta skalbaggar från ingenstans, har plockat upp säkert 10 stycken sista två månaderna och nu de senaste dagarna har två FLYGANDE skalbaggar visat sig. Vad är detta?
    Har ju hört talas om såna där pälsängrar men vi har det varken smutsigt eller speciellt stökigt här, och hur skulle en sån ha kunnat ta sig in här? Det är ingen gammal skruttig byggnad...

Fanskapen är knappt en cm långa och svarta. Hur blir man av med dem?

• Svar på tråden Vad är detta för jävla skalbaggar som invaderat lägenheten?
  • Mum of love

Hej är dom svarta och grå (randiga) tror du har fått in fläskängrar dom bor ute och gilar kött (brukar hittas i bestiklåderna) och ja lite var stans vi blev invaderade ett år me massor av dessa tror dom bor i stuprännern här (bor högst upp) dom ärer småkryp som samlas barren och allt annat som fantnar där)

• ebben

skalbaggar har ju vingar o flyger! de tar sig in-o det har inte med att göra att det är skitigt!
    var är de+ i kök? vid badrum mm?? var? överallt?
    kolla anticimex hemsida.
    är de runt mat/skafferi kan det va nån mjölbagge av nåt slag..........

• ebben

runt gamla döda djur o getingbon kan de finnas med-fläsk/pälsängrar. kan va nån död råtta eller fågek i nåt skrymsle så de tar sig in. eller gammalt getingbo.

• Mum of love

är det fläskängrar så kan tyvär inte anticimex göra så mycket då dom lever och finns ute i naturen.. Har gråtit lite på grund av dessa hatar småkryp var en dag då vi fick ta bort massor i år har jag bara set 2 trotts att vi har haft fönster och dörrar på vid gavel.. förra året såg jag inga

• 071001

Är de smala? Kan vara plattbaggar. Vet inte om de flyger iofs. Ta kontakt med Anticimex så fixar det sig.

• ebben

jo,men de kan kolla vart de har sin grund-om det ligger nån död mus i nån skorsten eller nåt getingbo typ.
    så det bär sig att ringa de ändå.

• tobiq

Tack för alla svar!

Mum of love skrev 2009-06-15 20:32:44 följande:

Hej är dom svarta och grå (randiga) tror du har fått in fläskängrar dom bor ute och gilar kött (brukar hittas i bestiklåderna) och ja lite var stans vi blev invaderade ett år me massor av dessa tror dom bor i stuprännern här (bor högst upp) dom ärer småkryp som samlas barren och allt annat som fantnar där)
    Jag tror faktiskt att det kan ha varit ränder på dem, har varit så snabb att mosa med papper att jag inte tittat så ingående. Ska kolla in anticimex och kolla vad det är för äckliga kryp...
    ebben skrev 2009-06-15 20:32:47 följande:
    skalbaggar har ju vingar o flyger! de tar sig in-o det har inte med att göra att det är skitigt!var är de+ i kök? vid badrum mm?? var? överallt?kolla anticimex hemsida.är de runt mat/skafferi kan det va nån mjölbagge av nåt slag..........
    Jag har inte sett någon i köket faktiskt TACK OCH LOV... Jag har sett två i badrummet och resten har dykt upp i sovrummet och vardagsrummet (vägg i vägg). Vi har ingen dörr på en av garderoberna så massa kläder hänger fritt så där kan dem säkert kalasa hejt vilt om det är pälsängrar...
    spidermanmamman skrev 2009-06-15 20:34:40 följande:
    det låter faktiskt som pälsänglar. dom utvecklar sig till svarta skalbaggar tror jag.
    Men bläää... Är det larver från början alltså? Det måste ju betyda att vi haft dem inne länge om dem hinner "byta skepnad". Fan vad äckligt... tror du att det finns något form av bo någonstans? *kliar sig hysteriskt i panik*
Svar på tråden Vad är detta för jävla skalbaggar som invaderat lägenheten?