• Linny

Ammar-utesluta mjölk ur kosten, hur länge????

Hoppas någon kan hjälpa mig med denna fråga..

Jag har en son på 5 veckor, som i sömnen krystar och låter väldigt mycket. Har börjat med minifom men inte märkt någon skillnad. Bvc rekommenderade mig att testa med att skära ner på mjölk i min kost för att se om det blir någon skillnad. Jag har gjort detta men inte märkt nåt..

Så därför tänkte jag utesluta mjölken helt ur min kost. Har gjort detta i 48 timmar nu och har inte märkt någon skillnad alls på honom. Är det för kort tid? En väninna till mig, vars dotter har komjölksprotein-överkänslighet, sa att hon märkte effekt efter 24 timmar, därför tog jag ett dygn till för att vara på säkra sidan...

Men nu har jag läst lite på andra ställen o där hittar jag inga tidsangivelser. Någon som vet??

• Svar på tråden Ammar-utesluta mjölk ur kosten, hur länge????
  • anne82

första dagarna ger man minifom 15 droppar.MAX 6GGR/DYGN.annars blir det mer kolik.
    mjölk bör man utesluta ur kosten 5 dagar för att se resultat.

började också med medicinen igår och dragit ner på mjölken.
    gossen har varit mycket bättre idag,hoppas på ännu bättre resultat.det är ju bara första dagen idag för oss med minifom.

• Linny

Fast minifom har vi haft i två veckor, och det är ingen skillnad. Han skriker inte, utan krystar och gnäller...

Men efter 48 timmar, borde man inte märka någon skillnad om det verkligen är överkänslighet mot mjölkprotein??

• only Gizmo

jag fick utesluta allt med mjölkprotein i i en vecka för att man skulle vara söker.

• anne82

de e miniformen som hjälpt.

• Linny

Anne82: vad menar du? Att det är minifomen som hjälpt för dig?

Min alfred har alltså aldrig skrikit, utan har innan krystat o gnällt. Å det gör han fortfarande. Så det är ingen skillnad alls. Varken mot innan han började med minifom (för två veckor sedan) eller nu, när jag uteslutit mjölken. Så varken minifom eller mjölkfri kost har ändrat på något...

only Gizmo: Ok, för att vara säker.. *funderar* Kanske får prova någon vecka då. Men jag trodde ändå att man skulle kunna se lite tecken efter två dygn, även om man först skulle kunna veta helt säkert efter en vecka. Men det är ingen skillnad alls...

• marvi

När vi skulle undersöka orsaken till vår dotters eksem sa BVC-sköterskan att jag skulle vara synbart mjölk- och äggfri i en vecka. M a o inte äta mjölkprodukter men heller inte luläsa innehållsförtekningar.
    Men när jag pratade med BVC-läkaren igår sa hon för det första att om det är mjölkallergi brukar de reagera även på små mängder mjölkprotein. Och för att konstatera mjölkallergi rekommenderade hon helt mjölkfri kost i 3 veckor.

• Linny
    Ojdå, det är olika bud här

Får kolla med vår bvc-sköterska också då, nästa vecka.

Eftersom han inte skriker, får utslag, kräks, har diarré osv. utan "enbart" krystar o gör bajsljud i sömnen så misstänker jag att det är normala "omogen-tarm-ljud". Men för säkerhets skull vill jag ju kolla. Verkar inte som om han har ont, men det ser ju jobbigt ut..
  • only Gizmo

har du fått något papper av bvc på allt som inne håller mjölk?
    det är jätte mycket som man inte hade en aning om att det fanns mjölk i. tex godis!

• anne82

just det.det är miniformen som hjälpt för oss.att dra ner på enbart mjölk hjälpte inte.

• Linny

only gizmo: Nej har inte fått något från bvc, men jag läste alla innehållsförteckningar och visste vad jag skulle leta efter. Kollade in www.allergimat.se innan för att se alla olika benämningar för mjölkprotein (tex. kaseinat) så jag inte råkade köpa något felaktigt..

Eftersom det bara var två dygn kunde jag äta ganska fantasilös mat (åt typ samma sak båda dagar, två gånger per dag)

• HMN

I vårt fall tog det väldigt lång tid innan vi fick hjälp med dotterns mjölkallergi pga att vår bvc-sköterska ansåg sig veta bättre än läkarna och ville lösa problemen själv utan inblandning av andra och dumma som vi var insåg vi inte detta förrän efter ett bra tag. Då var vår dotter 4,5 månader och hade haft diarré sedan hon var nyfödd (fast det förstod vi inte, ammade barn är ju oftast ganska lösa i magen), hon hade haft kolik lika länge och gick inte längre upp i vikt. Dessutom var avföringen blodblandad. Då fick vi nog och sökte akut hjälp på barnkliniken - och fick den. Den här infon fick jag då av en överläkare på barnkliniken på vårt sjukhus:

Det KAN ta upp emot 7 dagar innan allt mjölkprotein går ur kroppen när man börjar med mjölkfri kost, och så länge finns det spår av mjölkprotein i bröstmjölken. Därför måste man hålla upp minst en vecka för att vara helt säker på att bröstmjölken är helt "ren".

Barnet KAN reagera på mycket små mängder mjölkprotein och därför måste man vara väldigt noggrann så att man inte får i sig mjölk av misstag. Om man ska hålla upp en längre tid måste man dessutom äta kalktillskott så att man inte kalkar ur sitt eget skelett.

Hur lång tid det sedan tar innan barnet blir besvärsfritt beror på hur påverkade barnets tarmar är av mjölkproteinet. Eftersom det gått så långt i vår dotters fall tog det nästan en månad innan hon blev bra och tarmarna fungerade så att hon kunde tillgodogöra sig näringen ordentligt igen. Inte förrän då blev magen helt bra och hon började då upp i vikt igen.

Lycka till!

• Linny

Tack för infon! Ska testa en vecka och även prata med läkare

• Gris

HMN,

Märkte ni på ngt mer sätt än avföringen att hon var överkänslig, tex viktuppgång?

Min Neo är också jättelös jämt, har haft en tiodagarsperiod utan mjölk tidigare, men tyckte inte jag märkte skillnad...

• poppsi

Hej!

Låter som liknande symptom som min lilla flick har. Hon slutade att gå uppbra i vikt då hon var 2 mån. Nu är hon 3 i samma veva såg jag blod en gång och nu senaste veckan flera ggr. När började er HMN att få dessa symptom?????? Vilken ålder. Luktade bajset läskigt frätande och var grön slemigt vattnigt????

• melles mamma

i två veckor för att vara säker, så länge kan mjölkproteinet finnas kvar.

Svar på tråden Ammar-utesluta mjölk ur kosten, hur länge????