• en blev två

Varför pratar inte min son svenska?

Hej på er,

Vi har nu varit hemma i Sverige i 4 veckor och min snart 5åriga son pratar fortfarande ingen svenska
    Jag pratar alltid (eller oftast i alla fall) svenska med honom även när vi är hemma i Scotland. Han förstår allt jätte bra men han pratar bara engelska.
    Vi ska vara här i Sverige i 4 veckor till och jag hoppas verkligen det lossnar snart.
    Tror att problemet är att alla försår ju engelska så han har väl kommit på att han inte behöver prata svenska.
    Jag repeterar allt han säger på svenska, och ibland säger jag att han får säga det på svenska. Men i sånt fall måste jag säga meningen ord för ord, och han svenska utal är jätte dåliga.
    Han har lekt massor med svenska barn men det vekar inte göra någon skillnad.
    Någon som har några bra tips att ge mej?

• Svar på tråden Varför pratar inte min son svenska?
  • Pistou

Se först och främst till att alltid prata svenska med honom. Sen skulle jag läsa för honom på svenska och titta på svenska barnprogram och filmer. Jag tror också det är viktigt att du gör klart för alla andra hemma i Sverige att de bara ska prata svenska med er son. Vår son är flerpråkig och jag märker att vissa bekanta i Sverige blir lite löjligt entusiastiska när de får chansen att prata engelska, och envisas med att göra det med vår son.

Han kan säkert mer än du tror, men känner sig inte bekväm bara. Om ni fortsätter att tillbringa långa semestrar i Sverige kommer det säkert att lossna snart.

People don't care how much you know until they know how much you care.
  • pgson

Men annars när du pratar svenska med honom så vad svarar hen med då? Underlättar kanske om du uppmuntrar svenskan med dig.

• FiaiMalmö

Jag tror verkligen att när det gäller språkutveckling ska man aldrig pressa fram något. Då blir det en stor grej kring det och din son vill absolut inte prata svenska. Fortsätt att prata svenska med honom och se till att andra pratar svenska omkring honom. Låt honom sedan prata hur han vill. Kanske pratar han engelska för att han känner sig lite otrygg i Sverige där allt är lite annorlunda. Kanske vill han känna sig trygg. Skapa då tryggheten för honom genom att inte pressa honom. Han lär sig genom att lyssna och plötsligt kommer han prata svenska.
    Min man har en mamma från England. När han var liten vägrade han prata engelska medan hans syster älskade att prata engelska. Det kan vara olika och det kan gå i vågor. Så ta det bara lugnt!

• 071001

Tror som de ovan, köp böcker och film på svenska och fortsätt att prata konstant svenska med honom.
    Har 2 kompisar vars barn är tvåspråkiga och de har gjort så.

• Millis68

jag hade fördelen att vara hemma i sverige och jobba ett helt år med vår son när han var 2 år (bor i england) så han fick en god grund i svenska. när vi kom tillbaka till england så pratade han bara svenska men det verkade inte bekymra honom, hans pappa var kvar i england och jobabde så de sågs bara en gång i månaden så han hörde nästan aldrig engelska. nu är han 4 och vi har varit tillbaka här i 1½ år och det tog honom ca 6 månader att prata flytande engelska. jag pratar bara svenska med honom och han svarar för det mesta på svengelska, några svenska och några engelska ord medans när han pratar med sin pappa så blir det bara engelska med ett enstaka ord på svenska.

ibland när han svarar mig på englska brukar jag säga till honom att när vi åker och hälsar på mormor så får du prata svenska och då säger han att jag gör ju det, nej svarar jag du pratar engelska, han tittar på mig och ler sen säger han, i speak two och håller up 2 fingrar. det är bara att skratta åt det hela, jag tror inte heller på att pressa barnen, de förstår mer än vad vi tror och de börjar redan i så här unga år förstå att de är annorlunda än andra barn. när vi har varit i sverige och hälsat på så tjattrar alexander på engelska och kusiner och kompisar på svenska och det brukar fungera alldeles utmärkt.

böcker, pippi, emil och andra barnprogram, kanske dataspel om han får spela, kan rekommendera kalle kunskap, lekstugan och förskolan och sen finns även fem myror är fler än flera elefanter spel för datorn. barn kanske inte ska spela så mycket men de här spelen är ju också utbildande med siffror, räkna, bokstäver så varför inte en dag i veckan för att få dem att höra och förstå svenska inte bara från deras föräldrar.

jaha det där blev längre än vad jag tänkt hoppas ni orkade läsa

• en blev två

Tack för alla era svar. Verkar som det bara är fortsätta som vi gör och vänta på dagen när poletten rammlar ner.
    Lite frustrerande bara, jag trodde nog att han skulled ha pratat mer vid det här laget. Han går på fotbollskola nu i 1 1/2 vecka, ska bli kul att see om det gör någon skillnad.

• maria12

bara en tanke allmant: tror ni som har tvasprakiga barn att det kan hjalpa om man latsas som att man bara forstar svenska nar man pratar med barnet, alltsa fran fodseln, sa att det maste prata svenska med en och inte det andra spraket, eller blir det jattekonstigt, eftersom man sjalv ibland pratar ett det andra spraket med andra?

Tankte att kanske om alla svenska slaktingar skulle latsas att inte forsta engelska, tror ni han skulle automatiskt forsoka prata svenska da?

• född80

Min son(3) växer upp tvasprakigt och talade tidigare nästan utslutande tyska, även med mig som enbart talar svenska med honom. Sedan han och jag var själva (utan tysktalande far) pa semester i Sverige hos min syster som inte förstar tyska talar han dock mer svenska (även spontant). Under var vistelse i Sverige talade han nästan bara svenska med min syster men sa fort han vände sig till mig bytte han till tyska igen. När jag sa till honom att han ocksa kan tala svenska med mig fick jag svaret "Men mamma, jag pratar ju med DIG" (underförstatt: och du förstar ju tyska).

Av min erfarenhet tror jag att det vore bra om din son fick umgas med människor som inte förstar engelska. Kanske yngre barn som ännu inte lärt sig det i skolan?

Lycka till!

Svar på tråden Varför pratar inte min son svenska?