• Bonanza

"Alla säger att mitt barn är ovanligt sött!"

Läste i en tråd om någon som störde sig på att vissa sitter och säger att de alltid får höra att de har extremt söta barn, när deras barn i verkligheten är rätt "fula".
    Det var lite lustigt, för jag hade nyss en diskussion om detta med en kompis. Jag har nämligen själv reagerat på samma fenomen, men nu sitter jag i samma situation själv.

Jag får nämligen ofta höra att min son är exceptionellt söt. Och självklart tycker jag det själv. Men de som säger det är ju ofta de som känner mig, och då är de självklart partiska. Annars har jag hört det från vårdpersonal, men de säger väl så till alla?
    Så nu är jag alltså lite smårädd för att jag ska ha blivit en sådan där mamma som sitter med en alldaglig unge och orerar om hur alla tycker att min son är så söööt. Och så fnissar folk åt mig bakom min rygg.

Jag kanske borde upprätta en opartisk jury, så att jag vet om jag gör bort mig eller inte?

OBS! Denna tråd ska ses som lite skämtsam. Alla barn är vackra, även om min son vore ful skulle han vara vacker för mig, barns utseende spelar ingen roll och yada yada yada.
    Detta handlar om människors skeva bild av hur andra uppfattar dem. Ett annat ex. på detta är Idol.

• Svar på tråden "Alla säger att mitt barn är ovanligt sött!"
  • Maijlo

Jag hör till dem som inte tjusas av alla spädbarn. En del människor verkar älska varje spädbarn bara för att de är just det. Kanske är det därför det finns så många komplimanger kring de små? En del bäbisar är riktigt fula tycker jag, men de har förstås sin charm i alla fall. Jag skulle nog inte kalla barnet exceptionellt sött om jag inte verkligen ansåg att det var det. Man kan berömma en baby på andra sätt ifall de inte är söta tycker jag.

• Norahs mamma

Jag tycker inte det finns fula bebisar, men vissa ser himla konstiga ut!

• Bonanza

Fast vi har iofs fått höra mer nu på senare tid att Noah är så sööööt. Han är tre månader. Ibörjan är de ju som sagt söta på ett annat sätt.

• Beatrize74

Vi fick också höra av vårdpersonalen och vänner att sonen var sååå söt, så personlig...sååå...etc. när han föddes.

Man var ju så stolt, han var ju det finaste som fanns så man tyckte att personalen och alla runtomkring var så kloka och man älskade dem för att de sade så om ens son.

Fast...så här i efterhand har ju sett att Hugo blev sååå mycket finare än han var just på BB, även fast han då var världens finaste och vi inte såg några skavanker alls.

I efterhand så har han blivit av med sina hormonplitor på näsan, sitt variga öga, sina häxmjölksbröst, sina rivmärken från de små naglarna i magen, den gula färgen från gulsotet, det litet svullna ansiktet från att ha mosats genom födelsekanalen, den något disformerade formen av huvudet från att ha suttit "fast" ganska länge vid livmoderkanten etc.

Fast då var han ju världens finaste och vi visade stolt upp honom för hela världen som lovprisade hur söt han var! Missförstå mig rätt, han var söt, men har blivit så mycket finare, men visst blir man lite "blind" för hur barnen egentligen ser ut i början och det är ju så det ska vara. Vi föräldrar ska ju knyta an på en gång till våra små, det skulle vi ju inte vara om vi tyckte att barnet inte var världens finaste!?

• julmusten

Jag var ju tvungen att hoppa in och titta pa er son, och han ar ju jattesot!!!! Fast lite cool-sot om du fattar?? Han har glimten i ogat och ser allmant glad ut.

Min kusinson ar ocksa otroligt sot, fast pa ett annat satt. Han ar varlig och forsiktig, och det syns pa honom nastan. Han ar numera tre ar gammal dock och ser formodligen helt annorlunda ut an nar jag sag honom forra aret!!!

• Husali

är i precis samma sits som du!

folk säger: man säger att alla bebisar är söta, men hon är verkligen det.

och såklart, det tycker ju jag. sötast i världen.

men säger dom så till alla? det är ju frågan...?

• Vasen

Jag tyckte visst att sonen var ganska ful när han var nyfödd, det påstår åtminstone min sambo att jag sa. Fast jag har lite svårt att tro det och kommer absolut inte ihåg det.
    Nu när han snart är tre månader är han helt objektivt sett den sötaste ungen som finns
    . Man ska ha toppigt huvud, hamsterkinder, utstående öron,tre hakor och potatisnäsa när man är tre månader.

• EST

Vår son är söt och tycker någon att han är ful så tror jag att de undviker att säga något om utseendet.

Bonanza: Er son är en liten goding!

• Bonanza

Nu har ca 50 personer varit inne och kollat på min son, men bara åtta personer har svarat i tråden. Det måste ju innebära att alla tycker att min lilla goding är rent ut sagt ful, men ingen vågar säga det.

Nej jag skojar bara.

lisamaria - ja, så säger det. "Jag vet att man säger att alla barn är jättesöta, men just din son är ännu sötare". Jaha ja...

• bbb

Jag har tvärtom fått höra att mitt första barn "i ärlighetens namn" var en sötare bebis än nummer två som nu är fyra månader. Jag fattar ingenting! Själv tycker jag att han är precis lika söt som ettan. Så visst ser mamma-ögonen bara världens gulligaste unge framför sig. Vem vet hur ens barn egentligen ser ut! Fast vad gör det...

Svar på tråden "Alla säger att mitt barn är ovanligt sött!"