• Clise

Astmamedicin / Pulmicort på resan?

Hej där, skall ut och flyga till Kroatien snart.

Vår son har astma och vi behöver ha med hans mediciner, Pulmicort och Airomir (inhaleringssprayer).

Antar att det är fler som rest med dessa mediciner i bagaget.

Vad jag undrar över är om man behöver något slags intyg för antingen flyget eller tullen för medicinen?

mvh/Clise

• Svar på tråden Astmamedicin / Pulmicort på resan?
  • aman

Du kanske har fått svar på din fråga nu, men annars undrar jag det samma och puffar lite!

• vänat

Om man behöver inte för tulle eller flyget ofta inte då det gäller astama medicner.Man får ta med sig medicner för egebruk under de manär borta rest.

Har däremot narkatika klassae läkemedel kan man behöva ett intyg med sig beroende på vilket land.

Tipet är att ni har astma medicner i handbaget i fal inchekat bagge skulle komma bort.

• jazzy

Enl min läkare räcker det med att medicinen ligger i orginal förpackning &  att man ser personnummet.

3 barnsmamma
  • MissGos

När jag reste till Canada för ett par år sedan så bad jag läkaren om intyg så det inte skulle bli problem, men det var ingen mening enligt honom då de var vanlig medicin.
    Vad han gjorde istället var att skriva ut medicin med engelsk text på lappen.
    Då kan ju tullpersonal se vad de är till för iaf.
    Annars tror jag att det bara är narkotikaklassade som kräver intyg från läkare.

Lycka till =)

• vänat
    jazzy skrev 2009-07-03 16:52:32 följande:
    Enl min läkare räcker det med att medicinen ligger i orginal förpackning &  att man ser personnummet.
    Ja oftas gör de men är de narkatiak klassade läkemdel så finns de länder som kräver intyg.
  • MissGos

Lite kul var det för det där receptet på panodil följde med mig lääänge "One pill daily" *s*

• jazzy
    vänat skrev 2009-07-03 16:53:37 följande:
    Ja oftas gör de men är de narkatiak klassade läkemdel så finns de länder som kräver intyg.
    vi behövde iaf inget intyg när vi reste till Turkiet, vi hade med både Pulmicort &  Airomir. 
    3 barnsmamma
  • jazzy

Pulmicort &  Airomir är INTE narkotikaklassade läkemedel, så du behöver inga intyg alls... Trevlig resa!!!

3 barnsmamma
  • vänat
    jazzy skrev 2009-07-03 16:58:12 följande:
    vi behövde iaf inget intyg när vi reste till Turkiet, vi hade med både Pulmicort &  Airomir. 
    Men astam medicner är inte narkotika kalssade medicner!
  • jazzy
    vänat skrev 2009-07-03 17:50:24 följande:
    Men astam medicner är inte narkotika kalssade medicner!
    nä jag vet , se ovan!
    3 barnsmamma
  • vänat
    jazzy skrev 2009-07-03 17:54:30 följande:
    nä jag vet , se ovan!
    ja vilket jkag redan skrev i n lägg nr2!!
  • jazzy
    vänat skrev 2009-07-03 18:11:42 följande:
    ja vilket jkag redan skrev i n lägg nr2!!
    nä jag såg det oxå, men du började prata om narkotikaklassade läkemedel, vilket inte hade med saken att göra,eftersom ts frågade om astmamediciner
    3 barnsmamma
  • vänat
    jazzy skrev 2009-07-03 18:15:47 följande:
    nä jag såg det oxå, men du började prata om narkotikaklassade läkemedel, vilket inte hade med saken att göra,eftersom ts frågade om astmamediciner
    men sen kom en fråga om mediciner efter ts så därför svarde jag som gjorde i inlägg nr2
  • aman

tack för svaren!!! jag undrar bara hur man vet vad som är narkotikaklassat. Vi har med oss tavigyltabletter också. är det narkotika? :-P
    vill gärna ha medicinen i handbagaget så att vi inte kan förlora den om bagaget försvinner, men vill samtidigt inte riskera att bli just av med den om ni förstår... vi ska flyga till slovakien om några dagar.
    skönt med pulmicort'en och airomir'en iaf.

• MissGos

De mediciner ni inte behöver just vid resan kan ni försöka ha oöppnade. T.ex panodil om man väljer att ta med det. Då kan tullen se att det inte är mixrat med något ifall de kollar er. Så gjorde jag iaf. och det var inga problem.

• jazzy
    aman skrev 2009-07-06 13:20:49 följande:
    tack för svaren!!! jag undrar bara hur man vet vad som är narkotikaklassat. Vi har med oss tavigyltabletter också. är det narkotika? :-P vill gärna ha medicinen i handbagaget så att vi inte kan förlora den om bagaget försvinner, men vill samtidigt inte riskera att bli just av med den om ni förstår... vi ska flyga till slovakien om några dagar.skönt med pulmicort'en och airomir'en iaf.
    kolla på www.lakemedelsverket.se
    men nej tavegyl ät inte narkotikaklassat...
    3 barnsmamma
  • vänat
    aman skrev 2009-07-06 13:20:49 följande:
    tack för svaren!!! jag undrar bara hur man vet vad som är narkotikaklassat. Vi har med oss tavigyltabletter också. är det narkotika? :-P vill gärna ha medicinen i handbagaget så att vi inte kan förlora den om bagaget försvinner, men vill samtidigt inte riskera att bli just av med den om ni förstår... vi ska flyga till slovakien om några dagar.skönt med pulmicort'en och airomir'en iaf.
    nej tavegyl är intenarkotikalassat läkemedel men vilka läkemedel som är narkotika kalssade vet de även på apoteket.
Svar på tråden Astmamedicin / Pulmicort på resan?