• MrsSöderbönan

Någon från Österrike här? Recept på Knödel med Vallmofrön önskas

När jag var i Österrike för många upptäckte jag tjusningen med Knödel. Det finns en söt sort som innehåller fyllning med plommonmarmelad. Serveras med vallmofrön och ibland vaniljsås (eller smält smör tror jag...?). Sååå gott. Nu försöker jag hitta ett recept men lyckas inte. Hittar bara recept på andra varianter. Någon som vet vad denna underbara Knödelrätt heter och kanske t.o.m. har receptet?

• Svar på tråden Någon från Österrike här? Recept på Knödel med Vallmofrön önskas
  • Ain

äsch, nu sag jag ju att de använder sig av färdig knödeldeg och det hittar man väl inte direkt i Sverige sa den passar väl inte sa bra, men om "din" knödel liknar denna kan du ju googla pa liknande knödlar.

• MrsSöderbönan

Åh, tack för att du försökte. Lite tyska kan jag, så ett recept kan jag säkert tyda (finns ju översättning via google också). Dock verkar Topfenknödel vara just din svärmors variant med bröd för jag hittade flera recept men de verkar vara panerade att döma av bilderna jag ser. Så det var nästan rätt. Men jag fortsätter leta. Nu har jag hitta massa tyska receptsajter så det är väl bara att scanna igenom bilder med olika sorters Knödel på...

• MrsSöderbönan

Germknödel heter det!!! Tjoho!Nu ska maken snart få se på österrikisk kokkonst. Men den där Topfenknödeln verkar inte dum heller, så den får vi testa en annan gång.

• Ain

Vad bra att du hittade den riktiga varianten. Ja, de har ju knødelvarianter till tusen de dær østerrikarna Fast "din" variant har jag nog aldrig sett i Vorarlberg, så den kanske ær vanligare i østra delen. Kanske jag skulle prøva mig på den någon gång då. Knødel ær ju så gott! Synd bara att det blir så kladdigt nær man gør dem.

Svar på tråden Någon från Österrike här? Recept på Knödel med Vallmofrön önskas