• Anonym

Tog ut spiral själv. Farligt?

Jag och min sambo har bestämt att vi ska börja försöka göra ett syskon till vår dotter och vi ringde barnmorskan för att få komma och ta ut spiral men hon hade semester och det fanns inga tider förrän i slutet på juli och så länge vill vi inte vänta. Så jag försökte ta ut den själv och det var ju inge svårt.
    Fick tag i trådarna bara osså gled den ut.

Någon mer som tagit ut spiralen själv?

• Svar på tråden Tog ut spiral själv. Farligt?
  • Anonym (läkare)

Nej det är inte farligt!  Lycka till med barngörandet!

• Anonym

Nej, men vi gör ju inte annorlunda på mödravården än att vi drar i trådarna... Vi brukar inte rekommendera det, men det är inte direkt ovanligt heller.

• Anonym

Men varför ska man gå till en BM då när det var så lätt att ta ut den själv?
    Ömmar lite i tjejmagen men det kanske är normalt efter man tagit ut spiral?

• Anonym

O, har en som jag bör ta ut nu, men hur hittar man trådarna? Känns dom tydligt? Och vad händer om man bara får tag på en?

• Anonym

Gå till BM, det är bäst. Man KAN göra det själv, men för att vara på den säkra sidan så går man till mödravården.
    Ja, man kan bli lite öm efter att man tagit ut en spiral.

• Anonym

Har haft sex två gånger nu efter jag tog ut min spiral igår. Hoppas verkligen på att få ett + i juli. Men det kanske inte är så stor chans att få ett + så tidigt efter man tagit ut en horonspiral? Vad tror ni?

• MammaTillTvåTöser

Tror det kan ta upp till sex månader att bli gravid med hormonspiralen. Eller ja det är ovanligt att bli gravid innan dess.

• Anonym (en till.)

Jag har också tagit ut min själv, tog ut den dan efter sista mens eftersom det ska vara lättare då, den följde med hur lätt som helst. Hade lite molvärk i nån dag efteråt.

• Anonym
    MammaTillTvåTöser skrev 2009-06-16 22:33:55 följande:
    Tror det kan ta upp till sex månader att bli gravid med hormonspiralen. Eller ja det är ovanligt att bli gravid innan dess.
    Hela sex månader? Tar det så lång tid att bli gravid efter man haft spiral? Det är säker väldigt individuellt men uch...nu blev jag deppig..:(
Svar på tråden Tog ut spiral själv. Farligt?