• Tingeling76

Symptom när hörntänderna kom och hur länge

Jag har en dotter på 21 månader som länge har haft 16 tänder MEN igår natt så hände något och vi misstänker att de sista 4 kindtänderna är på väg. Det har varit jättejobbigt i 2 nätter nu och jag vill bara kolla lite vad ni andra har haft för symtom och hur länge det har hållit på.

Våra misstankar grundar sig på: Äter inget förutom välling och ev. lite gröt ( e annars väldigt matglad), pruttig i magen och haden en riktigt lös "tarmtömning" i helgen, tar sig för munnen, vill inte ha nappen (men hon håller den krampaktigt i handen när hon ska sova), i natt vaknade hon 3 gånger och bara gallskrek ca 10 minuter och somnade sen om, vägrar borsta tänderna, sover oroligt och är kinkig hela tiden (kan hänga ihop med trötthet och hunger?).
    Någon som känner igen det och "vet" att det kan vara tänder?
    Och om ni hade riktigt jobbigt, hur många dygn varade det?

• Svar på tråden Symptom när hörntänderna kom och hur länge
  • vittra

Vår tjej är 20 månader nu och har precis fått nån/några kindtänder och hennes symptom har varit precis som vid alla tänder, extremt medtagen, sover dåligt, äter dåligt, grinig, skrikig, lös i magen, feberattacker osv.

Tror absolut det kan vara tänder, och hur länge det håller på är ju så sjuuukt individuellt, tror att det för vår dotter kommer i omgångar nu dessa sista 4 för nu har hon varit lite bättre ett par dagar igen, men är osäker på om alla är framme så tror det kan bli långdraget
    Hon blir vansinnig om man ska försöka kika, haha

• Tingeling76

Tack för snabbt svar . Låter ju som om det är lite samma så jag håller tummarna att det är så och att alla 4 kommer på en gång, jobbigt om de kommer i omgånger .
    Ville inte försöka titta i morse för hon va inte på humör. Det känns lite konstigt att både jag och min man går runt som på tå och vill vara henne till lags för något utbrott varken vill eller "orkar" vi med... Tänk att en sån liten ska få bestämma NÄSTAN precis hur hon vill ha det .

• JessieN

Ja, allt det där låter bekant. Freja var likadan när hon fick sina kindtänder. Vi gav lite alvedon och så fick hon sova mellan oss. Blev mindre spring så. Det går över rätt snabbt. Det är jobbigt när dom små ska få tänder.

• Flickan och kråkan

Hej!

Vår kille fick sina fyra första kindtänder när han var drygt ett år. Han var riktigt svullen i tandköttet länge innan och hans båda händer bodde mer eller mindre i munnen ett par veckor. Sedan i ungefär 2 veckor sov han som en kratta. vaknade en gång i halvtimmen nätterna igenom. Sedan plötsligt en dag sov han hela natten....och har mer eller mindre konsekvent gjort det sedan dess. Nu är han snart 1½ år och de fyra sista kindtänderna är på väg. Samma handsymptom. I förrgår var han febrig och hängig....inga andra förkylningssymptom alls....har aldrig blivit febrig vid tandsprickning tidigare, men vi undrar om det inte har med det att göra den här gången. Borta på kvällen och inget mer sedan dess. Har varit lite rosig om kinderna dock. Inatt sov han väldigt oroligt. man vet ju aldrig riktigt vad det beror på, men vi hoppas att det är tänderna som spökar och att det går över snabbt.

• vittra

Vi ger också alvedon och låter henne sova mellan oss
    Det är liksom meningslöst att ha henne i sin säng när det är tänder på gång, då får man inte många minuters sömn... hehe

• Tingeling76
    Flickan och kråkan skrev 2009-06-16 10:16:10 följande:
    Hej!Vår kille fick sina fyra första kindtänder när han var drygt ett år. Han var riktigt svullen i tandköttet länge innan och hans båda händer bodde mer eller mindre i munnen ett par veckor. Sedan i ungefär 2 veckor sov han som en kratta. vaknade en gång i halvtimmen nätterna igenom. Sedan plötsligt en dag sov han hela natten....och har mer eller mindre konsekvent gjort det sedan dess. Nu är han snart 1½ år och de fyra sista kindtänderna är på väg. Samma handsymptom. I förrgår var han febrig och hängig....inga andra förkylningssymptom alls....har aldrig blivit febrig vid tandsprickning tidigare, men vi undrar om det inte har med det att göra den här gången. Borta på kvällen och inget mer sedan dess. Har varit lite rosig om kinderna dock. Inatt sov han väldigt oroligt. man vet ju aldrig riktigt vad det beror på, men vi hoppas att det är tänderna som spökar och att det går över snabbt.
    2 VECKOR!!! Oj, hoppas verkligen att det går fortare än så för er den här gången (och även för oss)... Vi har haft en dotter som sovit som en klocka mer eller mindre hela sitt liv så det här med att gå upp på nätterna är något nytt, kanske därför det känns extra jobbigt + att jag känner mig så maktlös när hon skriker och verkligen visar att hon har så ont.... .
  • vittra

Just det, vår tjej är blöjfri och då märker vi en annan sak väldigt tydligt också, hon kissar i mängder! Så häromnatten kissade hon ner hela sängen stackarn.. vet inte om det är för att hon kanske dricker mer eller om hon sväljer saliv och grejer, men kissar gör hon!

Det är helt otroligt egentligen vad lite tänder påverkar precis allting hos dom små

• Flickan och kråkan
    Tingeling76 skrev 2009-06-16 10:19:52 följande:
    2 VECKOR!!! Oj, hoppas verkligen att det går fortare än så för er den här gången (och även för oss)... Vi har haft en dotter som sovit som en klocka mer eller mindre hela sitt liv så det här med att gå upp på nätterna är något nytt, kanske därför det känns extra jobbigt + att jag känner mig så maktlös när hon skriker och verkligen visar att hon har så ont.... .
    Ja, det var två lååånga veckor. Van vid uppvak på nätterna, men det här tog verkligen priset. Lite chockartat (men otroligt trevligt) att gå från det till hela nätter bara från en dag/natt till en annan. han hade ju inte sovit hela nätter innan hellar.

Jo, vi hoppas det blir lättare den här gången. Samtidigt som de första 4 kindtänderna kom så kom även de fyra hörntänderna så stackarn var helt svullen och allt på en gång liksom.
  • Tingeling76

Sova emellan försöker vi med men hon vill inte... ska promt sova i egen säng och varje gång hon har vaknat så vill hon att jag ska sitta bredvid tills hon har somnat om... men vad gör man inte för sin älskling .
    Testade alvedon igår men natten var mycket jobbigare än natten innan så jag märkte ingen direkt skillnad, men jag kommer att ge även i kväll för tänk hur illa det hade varit utan .

Tack för era erfarenheter. Ringde BVC i morse men de ville varken säga bu eller bä utan tyckte jag skulle ringa vårdcentralen. Kände att det va lite väl snabbt eftersom vi gissade att det är tänderna (vilket det också verkar vara om jag jämför med er).

• Tingeling76

Kan nu berätta att det inte är tänder som är problemet utan "Höstblåsor".
    www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Hostblasor/

Måste säga att symptomen är väldigt lika MEN när jag väl fick henne att öppna munnen (det är bara där h0n har blåsor) så såg jag ju alla munblåsor. Förstår verkligen varför hon har haft sååå ont och bara skrikit ut sin smärta på nätterna .

Tack för alla svar, bra att veta för tänderna kommer väll också snart .

• vittra
    Tingeling76 skrev 2009-06-17 20:41:05 följande:
    Kan nu berätta att det inte är tänder som är problemet utan "Höstblåsor". www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/S.../ Måste säga att symptomen är väldigt lika MEN när jag väl fick henne att öppna munnen (det är bara där h0n har blåsor) så såg jag ju alla munblåsor. Förstår verkligen varför hon har haft sååå ont och bara skrikit ut sin smärta på nätterna . Tack för alla svar, bra att veta för tänderna kommer väll också snart .
    Å fy vad hemskt
    Kan verkligen förstå smärtan, usch!
    Vilken tur att du tog det på allvar och förstod att det berodde på att hon hade ont och inte att hon var trotsig eller nåt...
Svar på tråden Symptom när hörntänderna kom och hur länge