• Crista

Arbetsbalken §33...?

Var hittar jag arbetsbalken på nätet? (Eller är det någon som vet: jag är anställd som semestervikarie och behöver säga upp mig eftersom vi ska flytta innan vicket går ut. Uppsägningstid regleras i AB §33 står det i kontraktet... Jag är anställd vid Sahlgrenska sjukshuset.) Mycket tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Arbetsbalken §33...?
  • Tecken

Det kan inte vara så att AB = allmäna bestämmelser = HÖK ab 07? Här har du HÖK-avtalet, kolla under § 33.

• Tecken
    Tecken skrev 2009-06-16 10:19:27 följande:
    Det kan inte vara så att AB = allmäna bestämmelser = HÖK ab 07? Här har du HÖK-avtalet, kolla under § 33.
    Och här är länken: www.sktf.se/FileOrganizer/PDF/Yrken%20&%20avtal/Kommunlandsting/AB07_.pdf
  • Menhir
    Crista skrev 2009-06-16 10:38:13 följande:
    Ah - tack! Nu så! Där var det. Men jag hittar inga bestämmelser som gäller vid korttidsanställning...
    Det är nog för att det inte är tanken med uppsägning i sådana fall så du får förhandla med arbetsgivaren.

Du har, vad jag förstår, ingen rätt att avsluta anställningen tidigare än kontraktet anger.
  • Crista
    Menhir skrev 2009-06-16 13:02:45 följande:
    Det är nog för att det inte är tanken med uppsägning i sådana fall så du får förhandla med arbetsgivaren. Du har, vad jag förstår, ingen rätt att avsluta anställningen tidigare än kontraktet anger.
    Okej - det verkar logiskt. Jag får göra så. Tack för all hjälp allihop!
Svar på tråden Arbetsbalken §33...?