• Yizza

Varför har 2-åringen inte cykelhjälm?

Har en nära vän som har en son på 2½ år. Han har en trehjuling som han susar fram på och det går inte sakta kan jag lova...
    Vi (jag, mamman och sonen) var ute och lekte och han cyklade och det slår mig när jag kommer hem att han hade ju ingen cykelhjälm...
    Nu har jag inte barn själv än (bf på söndag) men för mig hade det varit en självklarhet att mitt barn ska ha cykelhjälm även om det är en trehjuling h*n cyklar på...

Hur tänker ni andra? Det kanske rent av är en dum fråga men jag blev lite fundersam eftersom hon annars är väldigt noga med säkerheten och att han ska vara skyddad.

Vart ska det där huset?
  • Svar på tråden Varför har 2-åringen inte cykelhjälm?
  • näradig

varför frågar du henne inte?

• Hannah76

Klart man ska ha cykelhjälm äen på en trehjuling, tycker jag iaf. Det är väl lag på cykelhjälm för barn?

• Tina A

Min son 3 år har alltid cykelhjälm när han cyklar på sin 3hjuling.
    Ingen hjälm ingen cykel!
    Vet att många inte tycker de behövs på en 3hjuling men jag anser att man ska lära dom direkt att man måste ha hjälm när man cyklar annars vill dom kanske inte ha när dom ska få en större cykel.

• Majsan70

Det finns ingen lag för cykelhjälm på trehjulingar. Normalt sett så går det ju inte sååå fort heller. Nåja sätter man ungen att cykla i en backe så visst, men på vanlig plan mark ne.

• näradig
    Majsan70 skrev 2009-06-16 10:02:53 följande:
    Det finns ingen lag för cykelhjälm på trehjulingar. Normalt sett så går det ju inte sååå fort heller. Nåja sätter man ungen att cykla i en backe så visst, men på vanlig plan mark ne.
    står det i lagen att den inte gäller cyklar med tre hjul?
  • Dimitra

Är bara på motionscykeln man slipper cykelhjälm i min värld

The Dimitra universe.
  • näradig
    näradig skrev 2009-06-16 10:03:39 följande:
    står det i lagen att den inte gäller cyklar med tre hjul?
    googlade och fick svar.

ja tvåhjuliga cyklar står det.
  • Mar ia

Har aldrig sett att dom har cykelhjälm på dagis när dom cyklar på trehjulingar, har ni?

Jag skulle nog ha det om ungen cyklar fort.

• SaramedM

Jag kan iofs tycka att det är bra om barnet lär sig cykelcykelhjälm men de kommer ju inte upp i några farter på en trehjuling
    Och tex på förskolan har de inga hjälmar

• Fyrbarnsmorsa

Av någon anledning(vet ej vilken)så används inte hjälm på dagis heller när barnen cyklar både på trehjuling o tvåhjul.

Svar på tråden Varför har 2-åringen inte cykelhjälm?