• Anonym (nojjig)

Vanligt med små "knutor" i munnen? (läppen,kinden)

Jag upptäckte häromdagen att jag hade en "knuta" i överläppen, fast innanför om ni förstår, och även i kinden. Inte så stor och när jag tittar på det ser det vitt ut, ungefär som en fettknöl. Kan man få det i munnen? Ska givetvis kolla upp men undrar om det är fler som har så eller är ni helt "släta" i munnen?

• Svar på tråden Vanligt med små "knutor" i munnen? (läppen,kinden)
  • Anonym

Jag har då så men inget jag funderat på
    Tror det är ganska vanligt och ganska normalt

• Anonym (nojjig)

Ja det kanske är normalt då. Aldrig tänkt på det innan bara och är rädd det ska vara en cancertumör eller något.

• Menhir

Hur stor är knutan? Gör det ont, är den öm? När kom den? Ändrar den storlek under dagen?

Cancer kan jag nästan lova att det inte är, dels är det sällsynt i munnen och då är det nästan alltid som ett sår som inte vill läka eller en mer diffus vit-rödflammig förändring (svårt att förklara ).

Menhir, leg tandläkare

• Anonym (nojjig)

Ska vara ärlig, upptäckte den inte häromdagen utan för några månader sen. den gör inte ont, eller gjorde i början vilket fick mig tro det var en blåsa men den stannade liksom kvar. Jag tror inte den växt nått dessa månader och ibland känns den större och ibland mindre lite beroende på om jag är torr i munnen eller inte.

• Menhir

Vanligast, men det är förståss svårt att säga när jag inte sett det, är att det är en salivkörtel vars utförsgång blivit skadad så att saliven lägger sig som en bula under slemhinnan (kallas för mucocele om du vill googla).

Det går inte över av sig själv utan man opererar bort den skadade lilla körteln.

Ibland tömmer de sig spontant och varierar därför i storlek.

• Anonym (nojjig)

Grejen är att jag tror jag fick den här efter ett besök hos tandhygienisten när hon gjorde rent mitt tandkött. Tänkte det kanske skavt till eller nått och hon använde ju sån där sug, så det kanske blev nått efter det. Hoppas det är så, men ska ta mig i kragen och kolla upp det.

• Anonym (Hedda)

Kanske en liten "inbakad" varböld? Ställ frågan online! Jag har frågat på både vårdguiden och på www.godoc.se och fått snabba svar!

Lycka till!

• Anonym (nojjig)

Anonym (Hedda): Kan ju vara så med. Tror inte det är något farligt egentligen, men ska kolla upp det för säkerhets skull.

Svar på tråden Vanligt med små "knutor" i munnen? (läppen,kinden)