• längtan09

ny mobiltelefon, hur länge ladda?

Förr skulle man alltid ladda telefonen i tio timmar om den var ny, hur är det nu? Glömde fråga när jag köpte den. I handboken står det att man ska dra ur laddaren när den är färdigladdad, men det står ju inte om det är så även första gången. Hur ska jag göra?

Är en Samsung TouchWiz förövrigt.

• Svar på tråden ny mobiltelefon, hur länge ladda?
  • Angels Fall First

Jag köpte en ny telefon förra veckan och den skulle då laddas ungefär 2.5 timme, den var färdig efter lite drygt 2 timmar så det stämde bra. En sony ericsson var det.

Har bytt telefonnummer (till den svenska mobilen) om någon känner sig bortglömd och inte fick det.
  • längtan09

Angels Fall First skrev 2009-06-16 14:35:17 följande:

Jag köpte en ny telefon förra veckan och den skulle då laddas ungefär 2.5 timme, den var färdig efter lite drygt 2 timmar så det stämde bra. En sony ericsson var det.
    Aha okej, jag tänkte eftersom det inte står något om det i manualen borde man inte behöva ladda längre eller? Står ju att man ska dra ur laddaren efter att telefonen är färdigladdad, men vill ju inte att batteritiden ska bli lidande...
  • Angels Fall First

Men ladda den och se när den visar färdigladdad och då är den väl det får man hoppas

Har bytt telefonnummer (till den svenska mobilen) om någon känner sig bortglömd och inte fick det.
  • Centrumhets

Man behöver inte ladda dom när dom e nya längre, använd slut batteriet som är i från början, sen laddar du som vanligt.

• längtan09
    Centrumhets skrev 2009-06-16 14:42:35 följande:
    Man behöver inte ladda dom när dom e nya längre, använd slut batteriet som är i från början, sen laddar du som vanligt.
    aha men det är redan kört, nu är det färdigladdad. Hoppas inte batteriet tog skada av det... Men då drar jag ur den ur laddaren nu då. Och hoppas på det bästa.
  • Centrumhets
    längtan09 skrev 2009-06-16 14:45:26 följande:
    aha men det är redan kört, nu är det färdigladdad. Hoppas inte batteriet tog skada av det... Men då drar jag ur den ur laddaren nu då. Och hoppas på det bästa.
    Äh, det gör nog varken till eller från kan jag tänka mej
  • längtan09
    Centrumhets skrev 2009-06-16 14:50:28 följande:
    Äh, det gör nog varken till eller från kan jag tänka mej
    Var mkt bättre när mobiltelefoner var ett nytt påfund för då visste ju inte försäljarna om man haft en tidigare så dom upprepade ju varje gång man köpte en att man skulle ladda i tio timmar, nu har ju alla mobil så då säger dom ju inget längre ;-P
  • Jesspa80

numera är det ju li-ion och de tappar ju inte minnet som gamla sortens batterier, dvs det kvittar om du laddar den 1 timme eller 1 minut.

• Dynamic
    Centrumhets skrev 2009-06-16 14:42:35 följande:
    fel. fel. fel. Ocvh jag orkar inte påpeka det igen. Men det är fel, du ska inte ladda ur li-ion på det sättet.
  • längtan09
    Dynamic skrev 2009-06-16 21:43:48 följande:
    fel. fel. fel. Ocvh jag orkar inte påpeka det igen. Men det är fel, du ska inte ladda ur li-ion på det sättet.
    hur ska man göra då? ladda länge första gången?
  • Dynamic
    längtan09 skrev 2009-06-17 06:33:49 följande:
    hur ska man göra då? ladda länge första gången?
    jag var otydlig, låg ner i soffan och var sur igår, men idag kan jag ge ett lite mer utförligt svar

LI-ION batterier laddas helt enkelt bara tills det är fullt, och behöver aldrig laddas ur för att öka någon prestanda, det gällde bara de gamla batterierna som hade en typ av "minne" i sig. Lång story. Men iallafall, du gör som du gjorde och jag irriterade mig bara på det felaktiga svaret

Grattis till din nya mobbe!
  • Jesspa80

Notera att svaret finns innan också :)

• Dynamic
    Jesspa80 skrev 2009-06-17 09:10:22 följande:
    Notera att svaret finns innan också :)
    ja jag vet! Därför störde jag mig extra!
  • längtan09
    Dynamic skrev 2009-06-17 08:03:58 följande:
    jag var otydlig, låg ner i soffan och var sur igår, men idag kan jag ge ett lite mer utförligt svar LI-ION batterier laddas helt enkelt bara tills det är fullt, och behöver aldrig laddas ur för att öka någon prestanda, det gällde bara de gamla batterierna som hade en typ av "minne" i sig. Lång story. Men iallafall, du gör som du gjorde och jag irriterade mig bara på det felaktiga svaret Grattis till din nya mobbe!
    Det gör alltså inget om man gör en "utifallatt" laddning?

Tack, är helnöjd med mobilen och det var därför jag ville få ur den ur laddaren så fort som möjligt
  • Jesspa80
    Dynamic skrev 2009-06-17 09:11:09 följande:
    ja jag vet! Därför störde jag mig extra!
    Det är säkert nyttigt att störa sig lite extra då och då :)
  • Dynamic
    Jesspa80 skrev 2009-06-17 11:05:03 följande:
    Det är säkert nyttigt att störa sig lite extra då och då :)
    hjärtat behöver träning
Svar på tråden ny mobiltelefon, hur länge ladda?