• Pink

Utvecklingsförsening

Hej!

Min son har en utvecklningsförsening på 2 år. Är väldigt sen i talet oxå ligger ungefär på en 1-årings nivå. Han går på utredning på Hab men dem kan inte säga varför han är sen. Någon här som vet den vanligaste orsaken?

Han har inga kromosomförrändringar och ligger inte inom autismspektrat. Han är som ett litet barn helt enkelt. Han har precis fyllt fyra.

• Svar på tråden Utvecklingsförsening
  • robin och williamsmamma

Hej! min son är nyss fyllda 4år.Han är sen i tal och motoriken.Han har gjort både skall och MR röntgen och det visade små förändringar men de skulle inte vara något problem i utvecklingen. Han ska börja på Hab. Han har gjort en psykologutredning som visade att utvecklingen är som en 2 åring. Han har även gjort ett PEP test som även det visade att han ligger på en 2årings nivå. Jag hoppas de kommer på vad det kan vara som bromsar utvecklingen snart så han får bra hjälp innan det är dags för skolan.

• Pink

Tack för svaret. Vi har inte gjort någon ct eller MR än. PEP-bedömning är gjord och den visade på tvåårs nivå. Hab rekomenderar att han ska gå i särskola eller i språkförskola ( skola). Men han måste nappa på tecken vilket är sisådär. Det gör ganska ont i själen just nu.

• robin och williamsmamma

Hej! våran son får gå kvar på sin förskola med tecken som stöd. Han ska börja gå hos logoped.psykologen och neurologläkaren vill vänta med diagnos ett år.kram

• anne h
    Pink skrev 2009-07-13 17:10:15 följande:
    Tack för svaret. Vi har inte gjort någon ct eller MR än. PEP-bedömning är gjord och den visade på tvåårs nivå. Hab rekomenderar att han ska gå i särskola eller i språkförskola ( skola). Men han måste nappa på tecken vilket är sisådär. Det gör ganska ont i själen just nu.
    Varför skulle han gå i särskola?

med tanke på att jag har en son med utv störning, inte försening, som dessutom inte hade något tal alls när han började förskoleklass i grundskolan så ifrågasätter jag det. Inte för att särskola inte kan vara bra, utan för att grundskola kan vara bättre. Ser ju på min unge som aldrig kommer komma ikapp de andra att han iaf utvecklas mkt bra i grundskolan där han har många bra förebilder.

-här rekommenderade de på HAB också att sonen skulle gå på särskola, det är det barn med DS gör, helt enkelt.. och främst då träningsskola. Han skulle enligt dem aldrig lära sig tala ordentligt, aldrig läsa.. Nu pratar han så även främmande ibland förstår (det kommer mer och mer, han gillar att prata ), läsförståelse har han såpass att han fick G på det nationella provet nu i trean  *vågen!* (och chockade sin trista föga uppmuntrande lärare samtidigt...)
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Pink

Min son går idag på en vanlig förskola där personalen använder sig av tecken som stöd med honom. Har även sökt om resursperson till honom och fått avslag. Har blivit anmäld till språkförskola där eleverna går integrerade i en vanlig klass.

Kan kännas hårt att se att han blir utanför i en vanlig klass förskola och han blir ledsen att han är anorlunda. Svårt att veta vad som är bäst för honom. Kan vara bra att vara bland barn som är som han oxå så att han kan känna att han är duktig och inte alltid kommer att ligga efter.

Sen tycker jag inte att en särskoleklass är det bästa då dem buntar ihop alla oavsett funktionshinder.

Min dröm är ändå att han kommer att prata så bra när han fyllt 6 att han kan gå integrerad i en vanlig klass eller alternativt språkförskola/skola.

• anne h
    Pink skrev 2009-07-14 00:25:25 följande:
    Min son går idag på en vanlig förskola där personalen använder sig av tecken som stöd med honom. Har även sökt om resursperson till honom och fått avslag. Har blivit anmäld till språkförskola där eleverna går integrerade i en vanlig klass. Kan kännas hårt att se att han blir utanför i en vanlig klass förskola och han blir ledsen att han är anorlunda. Svårt att veta vad som är bäst för honom. Kan vara bra att vara bland barn som är som han oxå så att han kan känna att han är duktig och inte alltid kommer att ligga efter. Sen tycker jag inte att en särskoleklass är det bästa då dem buntar ihop alla oavsett funktionshinder.Min dröm är ändå att han kommer att prata så bra när han fyllt 6 att han kan gå integrerad i en vanlig klass eller alternativt språkförskola/skola.

Skolan är skyldiga att hjälpa alla barn och ge dem det stöd de behöver för att kunna gå i skolan.

Min son har en härlig grupp ungar i sin klass, de har funnits där sedan förskoleklassen. Hans klass delades i tre grupper för ett år sedan inför åk 3 för att bli tre stycken åk 2-3, nu inför åk 4 slås de åter ihop och blir en ren åk 4.
    Dessa ungar ser C som en av dem, inte som någon konstig kille. Andra kan han utnyttja, låtsas vara "liten" och få hjälp med skor tex, dessa ungar VET att han klarar det lika bra som de och låter honom göra det själv, däremot när det är något de vet att han behöver hjälp med så finns de där.

Har man bra personal så löser de sådana här grejer. Det är helt och hållet vår förskolepersonals förtjänst att det blev så bra för C i grundskolan. Hade fröken där inte accepterat honom som han är så skulle han inte heller blivit accepterad av ungarna/klasskamraterna.
    På rasterna har de regeln att alla som är ensamma är välkomna in i leken. Kommer det däremot en grupp på flera barn får man hoppa in när det passar, men som sagt; ensamma är alltid välkomna. En mkt bra regel som gör att alla är med i leken.

Språkförskola låter som en bra grej, här hos oss finns inget sådant, tyvärr.
    Har ni en bra logoped? Sp pedagog? Hur länge har ni tecknat?

• Pink

Vi är positiva till språkförskolan men det är väldigt svårt att få plats. Vi har använt oss av tecken i ca två månader. och visst tecknar han en del. Vi har en väldigt bra logoped och pedagog som vi träffar. Men dem är tveksamma till vanlig skola än så länge. Men vi får se hur långt han har kommit i utvecklningen när det är dags.

Min son har inte fått någon diagnos än så då är det svårare att få extra hjälp för honom. Han har precis börjat utredas nu i februari. Till hösten får vi kanske veta mer.

• anne h
    Pink skrev 2009-07-14 03:31:58 följande:
    Vi är positiva till språkförskolan men det är väldigt svårt att få plats. Vi har använt oss av tecken i ca två månader. och visst tecknar han en del. Vi har en väldigt bra logoped och pedagog som vi träffar. Men dem är tveksamma till vanlig skola än så länge. Men vi får se hur långt han har kommit i utvecklningen när det är dags.Min son har inte fått någon diagnos än så då är det svårare att få extra hjälp för honom. Han har precis börjat utredas nu i februari. Till hösten får vi kanske veta mer.
    Vill ni så kan ni göra som ett par vänner till mig gjorde; de kontaktade privat en psykolog som gjorde utredningen på några veckor, i stället för att det skulle dra ut på tiden till minst ett år....

Nu fick de diagnos och barnet hjälp väldigt fort. Jag visste inte ens att man kunde göra så före.. De på HAB hade inte ens tid att ta emot dem för en första träff förrän efter ½ år, därefter skulle det ta tid eftersom det var många som behövde hjälp/utredningar, nu fick de allt klart direkt.
  • Pink

Tack för tipset. Enligt hab är han för liten för att träffa deras psykolog. Mne vi kommer att få träffa neurologen i höst och kommer då att kräva besked av dem. Tycker ändå att vi har fått mycket hjälp och att det går relativt snabbt ändå. Vad som inte är bra är att dem inte vill sätta en diagnos för att man placerar barn i fack. Utan man vil hjälpa dem med det dem behöver hjälp med. Men utan diagnos är det svårt att få hjälp från samhället. Visst vet dem inte vad han har kan man inte sätta någon diagnos heller. Självklart vill jag inte ha en diagnos på honom han är den han är och helt underbar. Men det underlättar med en.

• anne h
    Pink skrev 2009-07-14 03:52:36 följande:
    Tack för tipset. Enligt hab är han för liten för att träffa deras psykolog. Mne vi kommer att få träffa neurologen i höst och kommer då att kräva besked av dem. Tycker ändå att vi har fått mycket hjälp och att det går relativt snabbt ändå. Vad som inte är bra är att dem inte vill sätta en diagnos för att man placerar barn i fack. Utan man vil hjälpa dem med det dem behöver hjälp med. Men utan diagnos är det svårt att få hjälp från samhället. Visst vet dem inte vad han har kan man inte sätta någon diagnos heller. Självklart vill jag inte ha en diagnos på honom han är den han är och helt underbar. Men det underlättar med en.
    Det med diagnos är nog både  och.. Alla "vet" ju hur min unge är, tack vare hans diagnos.. men han är definitivt inte som andra med samma diagnos, spannet är otroligt stort, större än hos barn utan särskilda behov vilket folk inte fattar...

-sedan ifrågasatte den som sitter på assistentpengarna för skolan här om han verkligen hade någon diagnos.. haha Där ser man hur ofta/många gånger hon varit i skolan och kollat in vad de gör, hennes assistenter! Det räcker med EN blick på ungen för att se vad han har.
  • Pink

Det borde räcka med att ta upp hans svårigheter och sen kunna få hjälp utifrån det. Men jag har försökt tillsammans med persoanl och rektor på hans förskola. och det blir blankt nej. Skulle han däremot få en diagnos som han faller inom men som han inte befinner sig inom det sämsta tillståndet i den diagnosen blir människor kanske avskräckta och har förutfattade meningar.
    Då kanske han hamnar på fel ställe för att personen ser en diagnos och inte min son.

• Vickan

kommer in här.. har en flicka på 4 år som är under utredning.. hon har varit på första besök hos Hab och vi ska dit om två veckor och höra vad dom har kommit framtill.. sedan ska hon också det om ca två veckor göra en magnetröntgen samt ett kromosomavvikande test.. så det är väl bara att vänta och se vad alla kommer framtill..

Vi har börjat lite lätt med tecken som stöd då hon även har nedsatthörsel och hörapparat på båda öronen..

Svar på tråden Utvecklingsförsening