• Anonym (hundägare)

Hur länge får man lämna en hund?

Ja hur är det nu, hur länge får man lämna en hund ensammen hemma?

Vi har ett par grannar som går ut tidigt på morgonen med sina tror det är 2 hundar, sen åker de iväg och jobbar och kommer inte hem förstca 8 timmar senare... Hundarna ylar om vartannat..

Tycker synd om dom.. även om de är 2 st så saknar de ju sin ledare..

• Svar på tråden Hur länge får man lämna en hund?
  • lillajag82

en fullvuxen ska klara 8 timmar

~~ Emelie..Albin..Dante..~~
  • Anonym (hundägare)
    lillajag82 skrev 2009-06-16 15:33:52 följande:
    en fullvuxen ska klara 8 timmar
    Utan utgång m.m?
  • sju27

är det utan utgång så finns det en lag på max 6 timmar.
    och då måste hunden vara fullvuxen.
    en valp eller hund under 1 år får man inte lämna mer än 2 timmar.

• Anonym

Nej, det står inte i djurskyddslagen hur länge en hund får lämnas ensam. Det står att den inte ska lämnas ensam så länge att den orsakar olägenheter. Det gör dessa hundar om de sitter hemma och ylar.
    Valpar finns det regler för, om jag inte minns fel.

Om jag vore dig skulle jag prata med grannarna och berätta att hundarna sitter och ylar hela dagarna och att de kanske borde lämna dem till hunddagis. Jag personligen tycker att 8 timmar borta utan att rasta hundarna är för länge.

• Mamma matte hustru

6 timmar sen måste de få rastas.. Inta bara i trädgården utan promenad.. Du får ha en hund i hundgård max sex timmar i sträck med.

• Anonym

Nej, det är ju det att man måste ta hänsyn till hunden, men det är ju som du säger att man rekommnderar var sjätte timme för medelålders friska hundar.

"Om du håller din hund inomhus måste du regelbundet rasta den utomhus, med hänsyn tagit till hundens ålder och hälsotillstånd. Hundar bör rastas åtminstone var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar dock oftare. Det är inte lämpligt att låta en hund ligga ensam under en hel dag och inte bli rastad förrän ägaren kommer hem mot slutet av dagen. Det är viktigt att du som hundägare löser rastningsfrågan på ett tillfredsställande sätt."

serenity82 skrev 2009-06-16 15:38:55 följande:
    en hund ska inte lämnas mer än 6 timmar enligt rekommendation från Jordbruksverket. men mig veterligen finns det ingen Lag som säger att hunden får vara ensam bara ett visst antal timmar. www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/djursky...
  • sju27
    Anonym skrev 2009-06-16 15:40:24 följande:
    Nej, det står inte i djurskyddslagen hur länge en hund får lämnas ensam. Det står att den inte ska lämnas ensam så länge att den orsakar olägenheter. Det gör dessa hundar om de sitter hemma och ylar. Valpar finns det regler för, om jag inte minns fel. Om jag vore dig skulle jag prata med grannarna och berätta att hundarna sitter och ylar hela dagarna och att de kanske borde lämna dem till hunddagis. Jag personligen tycker att 8 timmar borta utan att rasta hundarna är för länge.
    menar rättelserna och vad jordbruksverkat anser.
  • sasssyy

Enligt Agria som ju försäkrar bla hundar så är det 4 timmar /dag, enligt Svenska Kennelklubben så ska en fullvuxen hund klara av max 5 timmar ensam utan utgång.

Om ni är oroliga så kan ni kontakta kommunen som har en miljö- och djurinspektör av något slag, lite olika vad benämnngen är i de olika kommunerna. Om hundarna ylar och stör ska ni kontakta hyresvärden, bor ni i hus ska ni naturligtvis säga till grannarna att hundarna stör och be dem skaffa en hundvakt eller sätta hundarna i hunddagis som faktiskt finns i de flesta orter, även de små numera.

Vet de om att hundarna ylar?

När jag hade hund så hade jag hundvakt, oftast.. min hund hade inte varit några problem att lämna 5-6 timmar, helt plötsligt blev han lite "mattesjuk" och tydligen började han yla och skälla något fruktansvärt ca en halvtimma efter jag gått hemifrån, jag höll på att bli vräkt, men ingen granne hade påtalat detta för mig, så fort jag fick veta så fixade jag så att hundvakten kom hem till mig INNAN jag gick till jobbet. Vet man inget kan man inget göra.. men att lämna hundar 8 timmar ensamma... det tycker jag är djurplågeri och förstår inte ens varför man har hund om man inte kan vara mer med dem

Svar på tråden Hur länge får man lämna en hund?