Enligt Agria som ju försäkrar bla hundar så är det 4 timmar /dag, enligt Svenska Kennelklubben så ska en fullvuxen hund klara av max 5 timmar ensam utan utgång.
Om ni är oroliga så kan ni kontakta kommunen som har en miljö- och djurinspektör av något slag, lite olika vad benämnngen är i de olika kommunerna. Om hundarna ylar och stör ska ni kontakta hyresvärden, bor ni i hus ska ni naturligtvis säga till grannarna att hundarna stör och be dem skaffa en hundvakt eller sätta hundarna i hunddagis som faktiskt finns i de flesta orter, även de små numera.
Vet de om att hundarna ylar?
När jag hade hund så hade jag hundvakt, oftast.. min hund hade inte varit några problem att lämna 5-6 timmar, helt plötsligt blev han lite "mattesjuk" och tydligen började han yla och skälla något fruktansvärt ca en halvtimma efter jag gått hemifrån, jag höll på att bli vräkt, men ingen granne hade påtalat detta för mig, så fort jag fick veta så fixade jag så att hundvakten kom hem till mig INNAN jag gick till jobbet. Vet man inget kan man inget göra.. men att lämna hundar 8 timmar ensamma... det tycker jag är djurplågeri och förstår inte ens varför man har hund om man inte kan vara mer med dem