• SweetBaby

Är BMW så dyr?

Hej alla bilfantaster!

Jag undrar om någon här vet om BMW är så dyr som det sägs.

Vi har tänkt oss en årsmodell mellan 94-98.

Nu har vi en volvo V70 årsmodell 98. I skatt kostar den 2045:-/år och 4000:-/år i försäkring.

Vill ju helst inte att den ska vara så mycket dyrare. Vår volvo är en kombi och det vill vi inte ha.

Är en BMW dyr att reparera om den skulle gå sönder? alltså dyrare än en annan bil?

Hoppas någon här vet.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Är BMW så dyr?
  • Isnogood

Har en BMW 320 i -2008
    Hittills har den varit billigare när det gäller allt än Volvo V70 glt - 97 an som jag också har...

Plus att den är HELT UNDERBAR att köra...

• SweetBaby

Oj det var roligt att höra

Så det låter alltså inte helt galet att byta en volvo mot en BMW fast att vi inte har så stor plånbok?

• grönt ljus

Nya BMW är superfina bilar och det kan även en bmw vara om den har några år på nacken men dom ni är intresserade av är över tio år gamla.
    När det gäller en bmw mellan årsm. -94-98 är det mycket viktigt att det finns en dokumenterad historia på bilen med stämplad servicebok osv.
    Välskött och välservad är absolut A och O när det gäller äldre bmw, annars ska bilen vara mycket billig.
    Tänk på att reparationskostnaderna kan bli mycket höga -och det är inte ovanligt att dyra delar går sönder.
    Bmw körs ofta hårt och den tekniska kvaliten var inte den bästa på nittiotalarna, risken för oförutsedda utgifter är helt klart högre för dessa äldre bmw jämfört med andra bilmodeller.
    Leta efter så ny bmw som möjligt, miltalet spelar mindre roll -lägg gärna till lite extra i inköpspris för att få en fräschare bil.
    Fundera gärna över audi och mercedes också -dom är ett säkrare kort och ger er garanterat lägre ägandekostnader och mindre huvudvärk.

• SweetBaby

Oj, det lät inte så roligt precis.
    Vi får tänka igenom det innan vi bestämmer oss.

• Gorban

BMW kostar en del att reparera. Äldre exemplar kan vara hårt körda och mätarskruvning är inte ovanligt. Annars är det underbara bilar.

Kolla in forumet på www.autopower.se för allt om BMW. Speciellt begbilar och reparationer diskuteras där.

• Gemini1

grönt ljus skrev 2009-06-16 18:49:26 följande:

Bmw körs ofta hårt och den tekniska kvaliten var inte den bästa på nittiotalarna, risken för oförutsedda utgifter är helt klart högre för dessa äldre bmw jämfört med andra bilmodeller.
    Utveckla gärna denna bit. Bilar som E34 (tillverkades till -96) byggs inte längre, såväl den upplevda kvalitén som den verkliga överstiger vida vad som är normen idag. Dessa bilar byggdes när teknikerna/ingenjörerna hade sista ordet, inte ekonomerna som i dagens läge.

För att spinna vidare och diskutera kring E39 (som blev utnämnd till världens bästa bil från flera håll när det begav sig) inser man att den står sig väl. Instämmer i att dokumentation är A och O i sammanhanget, en bil med få ägare är dessutom att föredra. Till syvende och sist bör skicket vara det som bestämmer dock.
  • grönt ljus

Jag ser nu att jag formuletat meningen lite fel, jag menar att bmw-bilar som är i från mitten av nittiotalet och idag kan räknas som ganska gamla, ofta är hårt körda
    och risken för dyra reperationer är högre än de flesta andra bilmodeller.

• Ulf Harrys Farsa
    stefanmannen skrev 2009-06-19 15:12:53 följande:
    Hej. Tips från coachen; Jag hittade en massa information och nyheter om olika bilar på en site jag inte tidigare varit på. www.bilannonser.se Det var faktiskt Gratis att annonsera där. :) Kolla om du kan få svar och även se om du hittar en ny eller beg bil där! /Stefanmannen
    Reklam för den där siten i alla motor trådar snart, köp en annonsplats istället.
  • Jennjen

Jag märkte ingen skillnad på ekonomin när vi hade bmw mot när vi hade audi ivarjefall... förutom att audin gick sönder hela tiden och det gjorde inte bmw bilarna Vi försäkrar bmw:n genom bmw´s egna försäkringsbolag... billigare än om man försäkrar igenom ett "vanligt" bolag *tipsa* just nu har vi en 5-serie från -97...

• Plazma

Hej. har just sålt min Ford Mondeo som jag under 5 år lagat för totalt 20 000 kr.. Min BMW 535 som jag åkte i 4 år innan Lagade jag för nästan 80 000.. visst mera Prisige i BMWn men reparationena får mig att få mardrömmar nu när jag jämnför vad dom har kostat mig i mitt excel ark över våran bilekonomi.. ser man det så.. så är det inte så kul med en "fin" bil.. lycka till med tänk dig för innan du tar över en bil som någon annan kört ner..

• RåsaPrinSessa

Hello=) Det beror lite på vad man jämför med! Min bmw var billigare i försäkring än min mazda. Det var oxå billigare bildelar till den typ bromsar och liknande! Dessutom är bmw en otroligt bra bil, krånglade aldrig den jag hade vilket alla andra bilar jag haft gjort(mazda, saabar)
    så nästa bil blir helt klart en bmw!

• puss

min var svindyr, extra soprtig på alla sätt och den kostade flera tusen i månaden. allt kostade extra, de var tvugna att beställa specialverktyg från tyskland osv.
    ingen ekonomibil, men en KUL bil är det.

Svar på tråden Är BMW så dyr?