• Sebs bonusmamma

Hallonbladste, tänkte göra eget.. hur gör man?

Jag bor i Norge och hade svårt att få tag i hallonbladste under førra graviditeten, och nær det nu står flera meter med hallonbuskar utanfør fønstret så tænkte jag att jag kunde fixa eget te.
    Men ska man torka bladen, eller ær det bara att hælla øver kokt vatten?
    Nån som vet?

Och har det førkortat førlossningen før nån dær ute?

• Svar på tråden Hallonbladste, tänkte göra eget.. hur gör man?
  • Sebs bonusmamma

Jag puffar lite granna.

Det ær væl inte så vanligt att gøra eget nær det går att køpa på hælsokosten....

• MikaelaAndersson

Vad är hallonbladste och vad är det bra för? :)

• Sebs bonusmamma

Det ska tydligen kunna førkorta utdrivningsfasen, men det finns inte inte nån speciell forskning på det. Jag har læst nåt om 2 førsøk dær det visar att det førkortar førlossningen, men det var så få førsøkspersoner så det går nog inte att dra några slutsatser av dom undersøkningarna. Men det ær vært att prova tycker jag!

Jag har hørt att vissa sæger att det ska kunna sætta igång fødseln, men det finns det tydligen inga belægg før.

• lindalake

det kan även göra att man blöder mindre efter förlossningen och att risken för instrumentell födsel minskar (iom att livmodern orkar mer)

Du ska torka bladen. själv lyckas jag inte torka för det blir för torrt (som hö typ) och då funkar det inte (har försökt med kryddörter).

• tosalisa

Här beställde jag när jag väntade gossen. ortagubben.jetshop.se/

Blanda även i basilika o sätt en kanelstång i muggen. De ska också vara bra. Hallonbladste smakar inte spec mkt, så därför gör basilikan o kanelen att det smakar lite mer i alla fall, plus att det ska också "hjälpa till". Smakar mest hö. Men annars är det nog bara att torka dina blad hemifrån . Gör ju inget om det smular sönder. För om du silar teet sen så... Lycka till. Annanas ska visst också vara bra på slutet.

• Sebs bonusmamma

En dum fråga bara

Att torka bladet ær då att bara låta dom ligga tills dom "skrumpnat" ihop, eller ska dom in i ugnen eller nåt? Jag ska kolla upp den dær linken imorn, tosalisa.
    Kanske enklast så.

• tosalisa

Lägg bladen i fönstret så torkar de nog. Du behöver nog inte lägga dem i ugnen. Fast, vad vet jag hihi. Har aldrig testat själv

• MollyD79

Jag lägger dem i ugnen på låg värme då torkar de jätte snabbt (eller rättare sagt min mamma har gjort det åt mig ) så vet inte exact temp men säg mellan 50-90 grader sådär.

• SeriousGangBang

det gör väl så livmodern jobbar mer effektivt vid värkarna och även efteråt när det ska dra ihop sig. minskar avslaget och kan även främja amningen. så man ska fortsätta att dricka även 2 veckor efter förlossningen.

för min del tror ja helt och fullt att det hjälpte för mig. mitt första barn tog 41 timmar på sig, ja blodde i 7½ vecka.
    andra barnet tog nästan 6 timmar och jag blödde enbart i 2 veckor! med sista drack ja hallonbladste från v. 35 eller nåt.

ja hade dessutom välidgt oregelbundna värkar och inte så starka, men de som va räckte tydligen

men har de ingen hälsokost i norge då?

What the fuck...isn´t it the JUCK
  • MikaelaAndersson

Intressant det här, ska nog pallra mig ut till svärföräldrarna och plocka hallonblad i helgen :)

• Sebs bonusmamma

jo det finns hælsokost hær i Norge. Jag var ute efter te førra graviditeten, men det kan tænkas att det ær svårt att få tag i. En kompis sa igår att hon ætit kapslar så det går iallafall att få tag i.

Jag børjade med førsta koppen te idag, och jag ær 33+3.

Jag håller tummarna før att førlossningen ska gå fortare. Och om blødningarna slutar snabbare så ær ju det också jættebra!

• Mamma0911

Ska fixa eget med, det borde funka lika bra som det man köper. Så blir det billigt att göra själv Glad

Svar på tråden Hallonbladste, tänkte göra eget.. hur gör man?