• Trollis

Sova pa sidan eller ryggen..?

Jag har last pa manga stallen att det inte ska vara bra att sova pa ryggen? Hur ar det med det, vissa sager att det ar upp till en viss manad sedan ska man sova pa sidan (med en kudde mellan knana om man vill)

Fram tills jag blev gravid, sa har jag alltid sovit pa sidan eller pa magen. Nu helt plotsligt sa kan jag inte sova pa varken sidan eller pa magen. Det verkar som om jag bara kan sova nar jag ligger pa rygg. Men i och med att jag har last att det kan vara farligt, sa vaknar jag titt som tatt och rullar over pa sidan.
    Detta lilla dilemma har gjort att jag nu inte kan sova ordentligt, vilket ar jattejobbigt!
    (ar ni i v.13)

Hur sover ni? Sida, mage eller rygg? :)

• Svar på tråden Sova pa sidan eller ryggen..?
  • CharlotteA

Hej!
    Sov på det sättet du tycker känns bäst...Det spelar nog ingen roll hur man ligger! Låt ditt sunda förnuft råda!

• Baronessan

Sover fortfarande på magen!!! Till min stora LYCKA kan jag göra det... Vet inte hur jag skulle få nattsömn annars då jag inte KAN sova i nån annan ställning!

• Blueklint

Jag tror inte att det är farligt att sova att sova på rygg, det gör jag ibland, men mest sover jag på sidan eller halvt på magen... Ligg du som du tycker är bäst!

• MalinI

Barnet kan trycka på så man tappar andan. Men det är inte så vanligt vad jag har förstått.
    Det är därför man får rådet att undvika att ligga på rygg.

Sover själv på sidan på ngt sätt. Sover inte bra. Men det gör jag inte i nån ställninng, Saknar att ligga på mage.

• Josse

Jag brukade sova på magen med ena benet uppdrag och det andra rakt ner MEN som sagt det var brukade, sen ett antal månader kan jag inte det längre pga jobbiga bäckenbesvär och en mage som är i vägen.
    Jag brukar bara kunna sova ca 4-4,½ timme per natt pga bäckenbesvären men när jag ligger ligger jag bäst på vänstersida för jag blir lätt illamående på höger (nytt sen 2 veckor tillbaka)och om jag ligger på rygg men jag har en kudde mellan låren och en kudde mellan vaderna samt en tunnare kudde undermagen.
    Jag fick tipset att skaffa mig en amningskudde redan nu som jag kan ha mellan benen och under magen tillsvidare så jag bara behöver hålla reda på en kudde under natten.

Lycka till

• Snara79

sover alltid på magen...men känner att det börjar puta lite för mkt för det snart. Ja, man måste ju verkligen sova dåligt om man inte får sova på sitt sätt....men det får vi ta! :)

• miffolina

varför det kan vara svårt att sova på rygg är pga barnet, livmodern alltså klämmer på vena cava, och du kan känna att det är som du får andnöd, detta gäller dock är du börjar komma i v.25 och längre då livmodern har nått upp över naveln, men det finns dom som käner av det mycket tidigare..mitt råd är, sov som du tycker känns skönast, tids nog kommer du inte kunna hitta en riktigt bra ställning, när du blir höggravid, då är det kuddar och gud vet vad som gäller...

lycka till

• Trollis

Tack for era rad!! Kanske jag kan till och med fa lite somn i natt. For jag tanker sova pa RYGGEN!!!
    Det som fick mig att fundera, va att jag laste att det ar nagot som ska gora att man stoppar blod eller syre tillsatsen till bebisen om man ligger pa ryggen. Jag ska forsoka hitta det igen och skriva in det har, for att se om nagon har hort nagot liknande...
    Men det verkar ju som om det skulle vara ok. Sa lange det ar jag som far andnod och inte bebisen, sa bryr jag mig inte!!!! Klarar av att chippa efter andan ett tag

• JessieZ

Min BM sa att det är jag som mamma som KAN få stoppad blodtillförsel av att sova på rygg...man kan bli yr och så. Men det märker man väl förhoppningsvis :)

Hoppas att du får sova gott

• katti

jag sover gärna på rygg och ligger i soffan på rygg. Man säger att man inte ska sova på rygg om man blir yr, svimfärdig, eftersom det är barnet som ligger och trycker på stora kroppspulsådern förmodligen.. då blir det jobbit för mamman!

• dalatjej

Man blir rekomenderad att inte sova på rygg när barnet börjar bli stor och tung och det pga att barnet kan trycka på pulsådern som finns längs ryggraden. Det kan påverka både dig och barnet om den kommer i kläm, men det säger sig självt och jag tror man även känner det. Jag själv är i v.33 nu och kan inte ligga på rygg längre för barnet är för tungt, känns jätte konstigt att ligga så.
    Kram

• Trollis

Erkanner att jag gladeligen fick en ganska sa bra somn i natt!!!! Tanker fortsatta sova pa ryggen tills jag blir yr i knoppen!!
    Tack for alla rad, igen...

• skidan

Är i v38 och försöker desperat lära mig att sova på sidan. Vill helst sova på rygg. Känns bäst, ont gör det ju hur man än ligger. Finns risk för att jag kommer att bli otrevlig mot personalen på förlossningen när de kommer att försöka att få mig att föda i någon annan ställning.

Svar på tråden Sova pa sidan eller ryggen..?